Alex
Europa 1400 - The Guild

Kiadó: JoWood
Fejlesztő: 4head Studios
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium II, 400 MHz, 16 MB-os videokártya, 64 MB RAM
Ajánlott: 1GHz-es processzor, 128 MB RAM, 32 MB-os videókártya
Hasonló játékok: The Sims
Kategória: stratégia
A kezdeti karakterválasztás egyesíti a stratégiai játékok kliséit a szerepjátékok szakértelemfejlődésével; szüleink foglalkozását adhatjuk meg, mely befolyásolja a mi képességeinket is. Ezután tucatnyi foglalkozás közül kell egyet választanunk; de ez korántsem jelentős dolgok egy hosszabb játéknál, mivel a későbbiekben számtalan más szakmát is tanulhatunk. A nehézségi fokozatot a város jelképezi: öt európai városban (London, Párizs, Milánó, Bécs és Madrid) járkálhatunk. Az előre kiválasztott céltól függően a játék sokféleképpen véget érhet. Ez lehet pl. meghatározott vagyon elérése, a püspöki rang, vagy a korlátlan hatalom.
A játék keveri a valósidejű és köralapú rendszert: minden nap egy kör, mely egy játékbeli évet tesz ki. Az idő csak gyorsítható, de nem ugorhatunk egy kattintással a nap végére. A játék bonyolultsági foka elég magas, de a sok automatizálási lehetőség miatt mégis könnyen kezelhető. A gazdasági rendszer igen kiterjedt, árukat számtalan helyen adhatunk és vehetünk, nagyon sokféle gyártási módozat, nyersanyagtermelési lehetőség, pénzkölcsönzés és több piac is van.
A játék végcélja a nemesség soraiba való betörés, melyet a meggazdagodáson keresztül érhetünk el. A rendszer piramisszisztémán alapul, legfelül a királyi méltóságok, alattuk a világi és az egyházi szervezetek képviselői, mig a legalsó csoportban a templomszolgák, katonák és kémek. Előrejutásunk előmozdítására sokféle módszer van a pozicióban felettünk álló megfenyegetésétől kezdve a megvendégelésén át egészen a velünk egy rangban lévők lefizetésig, a feljebbvaló leváltása érdekében.
Ez eddig igen tekervényesen hangozhat, de ténylegesen korántsem az; legjobban megvilágítani a játék rendszerét talán egy példasztorin keresztül tudom. Kezdetben például egy kovácsműhelyt választunk, ahol első dolgunk a megfelelő munkás(ok) alkalmazása, meg kell adnunk mit termeljenek, vásárolnunk kell egy szekeret, amivel a bányába vagy a piacra menve és nyersanyagot véve biztosíthatjuk nekik az alapanyagokat. A piacon az árakat megfigyelve, műhelyünkben ajánlatos beállítanunk a legnagyobb haszonnal kecsegtető termék előállítását, majd azt szintén szekérrel a piacra szállítva pénzt kereshetünk. Közben fejleszthetjük épületünket, hogy kisebb esély legyen kirablásunkra vagy munkásaink megsérülésére, növelhetjük a termelékenységet és idővel az alkalmazottak tudását is fejleszthetjük. Ezeket a mikromenedzsmenti lépéseket idővel érdemes kiadnunk automatikus vezérlésre is, mely igen életszerűen, egy mester felvételével történik. Természetesen a pénzkereseti módszer szakmáról szakmára változik, papként kódexeket másolhatunk, és az adományokból extra pénz jön; kocsmárosként a sörgyártás jelent bevételt, egy kereskedőházat megvéve pedig a térképünkön a többi város is megjelenik, és kihasználhatjuk a két hely közötti árkülönbségeket.
Miután szert tettünk némi pénzre, ajánlatos jelentkezni valamilyen állásra a városházán, ahol felvételünk 4-5 konkurens játékos szavazatán múlik. Az esélyeket befolyásolhatjuk különféle tárgyak vásárlásával a piacon, amivel gazdagabbnak, befolyásosabbnak látszunk, illetve kifigyelve a többi jelentkezőt, azokat besározhatjuk, megitélésüket leronthatjuk a szavazók szemében. A létrán való felkapaszkodással szintén rendszeres jövedelemhez jutunk, illetve magasabb rangoknál már a város életét befolyásoló döntéseket is hozhatunk, mint az árak manipulálása a kovácscéh vezetőjeként, vagy bizonyos illegális dolgok engedélyezése, illetve tiltása. Minden nap végén összegzést kapunk pénzügyi helyzetünkről, a megüresedett poziciókat betöltik a városházán és új un. "akciópontokat" is kapunk. Ezekből lehet bizonyos cselekvéseket végrehajtani, pl. a tulajdonságaink fejlesztése, tűz esetén házunk eloltása, vagy a minket besározó röpiratok letépése. Ezek számát lakásunk növelésével, tudásunk mesteri szintre növelésével (6-ik fokozat), vagy egyes tárgyakkal emelhetjük.
A pénz növekedésével egyre nagyobb házat építhetünk magunknak, és az egyre több hely miatt képességeinket is fejleszthetjük, ami szintén gyorsabb gazdagodást és előrejutást biztosíthat. Lakásunkból intézhetjük piszkos ügyeinket is, mint mások házának/műhelyének felgyújtása, vagy álneves levelek irása. Amennyiben egy bizonyos személyt többször inzultálunk, ideges lesz és amennyiben van bátorsága (illetve megfelelő harci tudása), kihívhat párbajra. Itt háromfordulós cselekvésben kell eldöntenünk hogy megzavarjuk ellenfelünket, megpróbálunk kitérni vagy lövünk - megölni sajnos senkit nem sikerült sokszori megveretés és több találat ellenére sem. A helyzet dinasztiák közötti háborúig is elfajulhat, hamar bűzbombákat találhatunk műhelyeinkben, és értékeinket is eltulajdoníthatják. Ezek idővel lecsendesednek, és békeajánlat tesz pontot a viták végére.
Fontos része a játéknak hitvesünk kiválasztása; 3-10 évig udvarolhatunk neki, döntése vagyoni helyzetünktől, ajándékainktól, rangunktól és természetesen az ő vagyoni helyzetétől és korától is függ. Siker esetén a gyermekáldás sem marad el; kölykeinket kezdetben játékokkal fejleszthetjük, majd szakmát adva a kezébe, egyetemen taníttatva indíthatjuk útjára. Halálunkkor a dinasztiánk tagjai közül választhatjuk ki melyik bőrébe bújjunk, de természetesen örökösödési adót itt is kell fizetni.
Időnként vannak véletlenszerű események is: pestisjárvány, tűzvész vagy egyes műhelyek/lakóházak megvételének lehetősége. Árufuvarozáskor megtámadhatják szekerünket, amit ha nem biztosítunk megfelelő védelemmel, árunknak búcsut is mondhatunk. Katonák felfogadása esetén viszont némi akcióbeütés jelenik meg: katonáinknak a rablókat célpontul megadva elkezdenek feléjük araszolni vagy nyilazni, és nehézségi fokozattól meg az ellenfelek tudásától függően nagy valószinűséggel meg is futamítják az útonállókat.
A nyersanyagforrások, mint a faüzem vagy a kőbánya stratégiai szerepe kisebb az elvárhatónál; az árukat visszatartva sem tudjuk kellemetlen helyzetbe hozni versenytársainkat. A fejlesztéseknél/bővítéseknél a szükséges hely igen fontos tényező; a legnagyobb épületeket csak elegendően nagy szabad terület megléte esetén lehet felépíteni, ami magasabb nehézségi fokozatokon, kis város esetén nagy korlátot jelent. Grafika:
Kezelőfelület:
Játékmenet:
Hangeffektek:
Zene:
Multiplayer:
Intelligencia és nehézség:
Összegzés: