SG.hu
A Tesla úgy véli, hogy már nem kellenek új modellek
A Tesla évek óta nem mutatott be teljesen új modellt, a Model 3 és Model Y eladásai tartják életben a vállalatot.
A Tesla úttörő 2017-es Model 3 elektromos szedánja, amelyet egy nagyobb Model Y változat követett, indította el a tömegpiaci elektromos autók korszakát, a Teslát pedig a világ legértékesebb autógyártójává, Elon Musk vezérigazgatót pedig a világ leggazdagabb emberévé tette. De most, évekkel később is a Tesla stagnáló autóipari üzletága szinte teljes mértékben attól az egyetlen áttöréstől függ - és ez az elkövetkező években is így maradhat. Az autógyártó egyetlen modellje azóta a Cybertruck volt, ami kudarcot vallott. Mivel Musk a vállalatot az önvezető technológiára és a humanoid robotokra összpontosítja, ezért a Tesla nem tud újdonsággal szolgálni a termékpalettájában az emberi sofőrök számára.
A 2017-ben prototípusként bemutatott új Roadster szuperautó még nem érkezett meg, és csak a szupergazdagok szűk rétegét szolgálná ki. Az autógyártó tavaly leállította egy 25 000 dolláros elektromos autó gyártásának tervét, és helyette nemrég bemutatta a Model 3 és a Model Y leegyszerűsített változatát, amelyek ára 37 000, illetve 40 000 dollár. Musk nem ígér további új vagy áttervezett, ember által vezetett járművet. A Tesla alapvető autóipari üzletágának elhanyagolása jelentős kockázatot jelent a befektetők számára, és próbára teszi, hogy az elektromos járművek úttörője képes-e fenntartani növekedését új modellek rendszeres bevezetése nélkül.
A Tesla két évtizede nem adott ki egyetlen újratervezett modellt egy olyan iparágban, ahol a modellek élettartama gyakran rövid, és ahol a kínai elektromos járműgyártók elképesztő ütemben dobnak piacra új járműveket minden elképzelhető szegmensben. Ehelyett a Tesla továbbra is úgy kezeli modelljeit, mint az iPhone-okat, amelyeknek csak fokozatos szoftverfrissítésekre van szükségük, hogy versenyképesek maradjanak.
Egyes iparági megfigyelők nem látnak okot arra, hogy ez miért ne működhetne. Míg a hagyományos autógyártók jelentős összegeket költenek a rendszeres hardver- és stílusátalakításokra, a Tesla sikeresen szállít „magas árrésű, sallangmentes termékeket” azoknak a vásárlóknak, akiknek fontosabb a frissíthető technológia, mint a megjelenés - mondta Adrian Balfour, az Envorso technológiai tanácsadó cég alapítója, amely az autóiparral dolgozik együtt. „Nem hiszem, hogy rengeteg újratervezési munkát kell végezniük” olyan járműveknél, mint a legkelendőbb Model Y, mondta.
Mások azzal érvelnek, hogy a Tesla nem tud vég nélkül szembeszállni az autóipar gravitációs törvényével, miszerint az eladások a modellek öregedésével csökkennek. Tom Libby, az S&P Global Mobility elemzője szerint a Tesla ügyfélhűségi rátája tavaly zuhanásnak indult, és csak akkor javult, miután a Tesla megduplázta termékösztönző kiadásait. „Az adatok azt mutatják, hogy a Tesla olyan, mint bármelyik másik márka” - mondta Libby. „Hosszú távon jelentős termékfejlesztésekre lesz szükség, különben a márka tovább fog hanyatlani.”
A Tesla járműveinek eladásai az idei év első három negyedévében 6%-kal csökkentek. Most pedig komoly kihívásokkal kell szembenéznie, mivel Donald Trump amerikai elnök drasztikusan csökkentette az elektromos járművekre vonatkozó állami támogatást, beleértve a fogyasztóknak járó, járművenként 7500 dolláros adókedvezményt, amely a múlt hónapban lejárt. Az adókedvezmény lejárta miatt a Tesla járműveinek eladásai a harmadik negyedévben megugrottak, mivel a vásárlók siettek megvásárolni a járműveket, hogy még időben megkapják a támogatást. Emiatt nőttek a legutóbbi negyedéves pénzügyi eredmények, de a nyereség 37%-kal csökkent Trump vámtarifái, a kutatás-fejlesztési kiadások növekedése és a más autógyártóknak értékesített szén-dioxid kreditekből származó bevételek csökkenése miatt.
Musk és a Tesla más vezetői a pénzügyi jelentés során alig tettek említést az autóipari üzletágukról, amely a harmadik negyedévi bevételek 88%-át tette ki, és inkább az önvezető robotaxik és humanoid robotok jövőbeli terveire koncentráltak. Amikor a Tesla nemrégiben kozmetikai frissítéseket hajtott végre a 3-as és Y-os modelleken, a finom változtatások nem voltak elegendőek ahhoz, hogy olyan értékesítési növekedést generáljanak, amelyet a hagyományos autógyártók gyakran elérnek a modellek alapjaitól kezdve történő jelentős átalakítások után - mondta Libby.
A nyugati autógyártók átlagosan nyolcévente újítják meg modelljeiket, de ez az időtartam az elmúlt évtizedben rövidült. Sok tömegpiaci modellt gyakrabban újraterveznek, míg a teherautókat és a luxusautókat ritkábban újítják meg. Mindazonáltal a fejlesztési ciklusok világszerte hamarosan radikálisan rövidülhetnek, mivel a hagyományos autógyártók reagálnak a kínai, erősen támogatott elektromos járműipar intenzív versenynyomására. A BYD - a Tesla vezető globális riválisa - által vezetett kínai elektromos járműgyártó csoport két évre vagy annál rövidebbre csökkentette a modellfejlesztési időt. A gyors iteráció lehetővé tette a kínai elektromos járműgyártók számára, hogy „lépést tartsanak a trendekkel, lépést tartsanak a fogyasztási cikkek fejlődésével” - mondta Dan Hearsch, az AlixPartners tanácsadó cég autóipari és ipari gyakorlatának társelnöke. „Ez feleannyi időt és feleannyi fix költséget jelent.”
A BYD például 2020 és 2025 között legalább 17 SUV modellt dobott piacra, ami körülbelül kétszerese a Ford által ebben az időszakban piacra dobott új vagy áttervezett SUV-ok számának. Ehhez képest a Tesla mióta a Model Y gyártása 2020 elején megkezdődött, csak az ék alakú, rozsdamentes acélból készült Cybertruckot dobta piacra. A cég 2008 óta mindössze hat járművet dobott piacra, köztük a Model S szedánt, a Model X sport-terepjárót és első autóját, a rövid életű Roadster kétülésest. Csak a 3-as és Y-os modelleket értékesítették nagy mennyiségben, amelyek ugyanazt a platformot használják és a legtöbb alkatrészük is ugyanaz.
Musk előrejelzése szerint a Tesla évente több százezer Cybertruckot fog eladni. A Cox Automotive kutatócég adatai szerint idén szeptemberig a Tesla körülbelül 16 000 darabot adott el belőle. Egy sikeres pickup megalapozta volna a Tesla pozícióját az egyik legkelendőbb amerikai autós szegmensben. Libby szerint az autógyártó szokatlanul szűk modellpalettája miatt a Tesla kimarad más nagy eladási számokat produkáló szegmensekből is, például a három üléssoros SUV-kból, amelyek az S&P Global Mobility adatai szerint az amerikai járműeladások 13%-át teszik ki. (A Model X szűk, opcionális harmadik sorral rendelkezik a luxusszegmensben.)
A Model 3 egy kisebb, hanyatló szegmensben, a kompakt autók között található. A Model 3 és Y nagy problémája lehet a koruk előrehaladása, mondta Garrett Nelson, a CFRA Research elemzője, aki a Tesla-t követi nyomon. „Nem lehet ilyen elavult portfólióval rendelkezni” - mondta. „Meg fogják fizetni az árát.”
A Tesla úttörő 2017-es Model 3 elektromos szedánja, amelyet egy nagyobb Model Y változat követett, indította el a tömegpiaci elektromos autók korszakát, a Teslát pedig a világ legértékesebb autógyártójává, Elon Musk vezérigazgatót pedig a világ leggazdagabb emberévé tette. De most, évekkel később is a Tesla stagnáló autóipari üzletága szinte teljes mértékben attól az egyetlen áttöréstől függ - és ez az elkövetkező években is így maradhat. Az autógyártó egyetlen modellje azóta a Cybertruck volt, ami kudarcot vallott. Mivel Musk a vállalatot az önvezető technológiára és a humanoid robotokra összpontosítja, ezért a Tesla nem tud újdonsággal szolgálni a termékpalettájában az emberi sofőrök számára.
A 2017-ben prototípusként bemutatott új Roadster szuperautó még nem érkezett meg, és csak a szupergazdagok szűk rétegét szolgálná ki. Az autógyártó tavaly leállította egy 25 000 dolláros elektromos autó gyártásának tervét, és helyette nemrég bemutatta a Model 3 és a Model Y leegyszerűsített változatát, amelyek ára 37 000, illetve 40 000 dollár. Musk nem ígér további új vagy áttervezett, ember által vezetett járművet. A Tesla alapvető autóipari üzletágának elhanyagolása jelentős kockázatot jelent a befektetők számára, és próbára teszi, hogy az elektromos járművek úttörője képes-e fenntartani növekedését új modellek rendszeres bevezetése nélkül.
A Tesla két évtizede nem adott ki egyetlen újratervezett modellt egy olyan iparágban, ahol a modellek élettartama gyakran rövid, és ahol a kínai elektromos járműgyártók elképesztő ütemben dobnak piacra új járműveket minden elképzelhető szegmensben. Ehelyett a Tesla továbbra is úgy kezeli modelljeit, mint az iPhone-okat, amelyeknek csak fokozatos szoftverfrissítésekre van szükségük, hogy versenyképesek maradjanak.
Egyes iparági megfigyelők nem látnak okot arra, hogy ez miért ne működhetne. Míg a hagyományos autógyártók jelentős összegeket költenek a rendszeres hardver- és stílusátalakításokra, a Tesla sikeresen szállít „magas árrésű, sallangmentes termékeket” azoknak a vásárlóknak, akiknek fontosabb a frissíthető technológia, mint a megjelenés - mondta Adrian Balfour, az Envorso technológiai tanácsadó cég alapítója, amely az autóiparral dolgozik együtt. „Nem hiszem, hogy rengeteg újratervezési munkát kell végezniük” olyan járműveknél, mint a legkelendőbb Model Y, mondta.
Mások azzal érvelnek, hogy a Tesla nem tud vég nélkül szembeszállni az autóipar gravitációs törvényével, miszerint az eladások a modellek öregedésével csökkennek. Tom Libby, az S&P Global Mobility elemzője szerint a Tesla ügyfélhűségi rátája tavaly zuhanásnak indult, és csak akkor javult, miután a Tesla megduplázta termékösztönző kiadásait. „Az adatok azt mutatják, hogy a Tesla olyan, mint bármelyik másik márka” - mondta Libby. „Hosszú távon jelentős termékfejlesztésekre lesz szükség, különben a márka tovább fog hanyatlani.”
A Tesla járműveinek eladásai az idei év első három negyedévében 6%-kal csökkentek. Most pedig komoly kihívásokkal kell szembenéznie, mivel Donald Trump amerikai elnök drasztikusan csökkentette az elektromos járművekre vonatkozó állami támogatást, beleértve a fogyasztóknak járó, járművenként 7500 dolláros adókedvezményt, amely a múlt hónapban lejárt. Az adókedvezmény lejárta miatt a Tesla járműveinek eladásai a harmadik negyedévben megugrottak, mivel a vásárlók siettek megvásárolni a járműveket, hogy még időben megkapják a támogatást. Emiatt nőttek a legutóbbi negyedéves pénzügyi eredmények, de a nyereség 37%-kal csökkent Trump vámtarifái, a kutatás-fejlesztési kiadások növekedése és a más autógyártóknak értékesített szén-dioxid kreditekből származó bevételek csökkenése miatt.
Musk és a Tesla más vezetői a pénzügyi jelentés során alig tettek említést az autóipari üzletágukról, amely a harmadik negyedévi bevételek 88%-át tette ki, és inkább az önvezető robotaxik és humanoid robotok jövőbeli terveire koncentráltak. Amikor a Tesla nemrégiben kozmetikai frissítéseket hajtott végre a 3-as és Y-os modelleken, a finom változtatások nem voltak elegendőek ahhoz, hogy olyan értékesítési növekedést generáljanak, amelyet a hagyományos autógyártók gyakran elérnek a modellek alapjaitól kezdve történő jelentős átalakítások után - mondta Libby.
A nyugati autógyártók átlagosan nyolcévente újítják meg modelljeiket, de ez az időtartam az elmúlt évtizedben rövidült. Sok tömegpiaci modellt gyakrabban újraterveznek, míg a teherautókat és a luxusautókat ritkábban újítják meg. Mindazonáltal a fejlesztési ciklusok világszerte hamarosan radikálisan rövidülhetnek, mivel a hagyományos autógyártók reagálnak a kínai, erősen támogatott elektromos járműipar intenzív versenynyomására. A BYD - a Tesla vezető globális riválisa - által vezetett kínai elektromos járműgyártó csoport két évre vagy annál rövidebbre csökkentette a modellfejlesztési időt. A gyors iteráció lehetővé tette a kínai elektromos járműgyártók számára, hogy „lépést tartsanak a trendekkel, lépést tartsanak a fogyasztási cikkek fejlődésével” - mondta Dan Hearsch, az AlixPartners tanácsadó cég autóipari és ipari gyakorlatának társelnöke. „Ez feleannyi időt és feleannyi fix költséget jelent.”
A BYD például 2020 és 2025 között legalább 17 SUV modellt dobott piacra, ami körülbelül kétszerese a Ford által ebben az időszakban piacra dobott új vagy áttervezett SUV-ok számának. Ehhez képest a Tesla mióta a Model Y gyártása 2020 elején megkezdődött, csak az ék alakú, rozsdamentes acélból készült Cybertruckot dobta piacra. A cég 2008 óta mindössze hat járművet dobott piacra, köztük a Model S szedánt, a Model X sport-terepjárót és első autóját, a rövid életű Roadster kétülésest. Csak a 3-as és Y-os modelleket értékesítették nagy mennyiségben, amelyek ugyanazt a platformot használják és a legtöbb alkatrészük is ugyanaz.
Musk előrejelzése szerint a Tesla évente több százezer Cybertruckot fog eladni. A Cox Automotive kutatócég adatai szerint idén szeptemberig a Tesla körülbelül 16 000 darabot adott el belőle. Egy sikeres pickup megalapozta volna a Tesla pozícióját az egyik legkelendőbb amerikai autós szegmensben. Libby szerint az autógyártó szokatlanul szűk modellpalettája miatt a Tesla kimarad más nagy eladási számokat produkáló szegmensekből is, például a három üléssoros SUV-kból, amelyek az S&P Global Mobility adatai szerint az amerikai járműeladások 13%-át teszik ki. (A Model X szűk, opcionális harmadik sorral rendelkezik a luxusszegmensben.)
A Model 3 egy kisebb, hanyatló szegmensben, a kompakt autók között található. A Model 3 és Y nagy problémája lehet a koruk előrehaladása, mondta Garrett Nelson, a CFRA Research elemzője, aki a Tesla-t követi nyomon. „Nem lehet ilyen elavult portfólióval rendelkezni” - mondta. „Meg fogják fizetni az árát.”