Berta Sándor

Új trend a retrofit, azaz a régi gépek szenzorokkal való ellátása

A varrógépre felszerelt szenzor képes előrejelezni, hogy mikor törhet el a használt tű, ugyanakkor az eszköz működése alapvetően nem változik meg.

A retrofit nevű jelenség lényege, hogy az évtizedekkel korábban gyártott készülékek az új érzékelőknek köszönhetően digitálisan hálózatba köthetők és hatékonyabban működtethetők lesznek, ezáltal költségek takaríthatók meg.

Az 57 éves Claus Lau a Bosch Rexroth gyártó erbachi üzemvezetője az egyik munkanapján bevitt egy Mundlos gyártmányú, 1932-es varrógépet a munkahelyére és a gyakornokainak kiadta feladatként, hogy digitalizálják a készüléket. Csupán egyetlen korlátozás volt: miután az eszköz a felesége öröksége volt, nem fúrhattak bele lyukakat vagy nem használhattak csavarokat. Az eredmény egy olyan berendezés lett, amelynél egyszerű érzékelők mérik a varrás során keletkező zajokat és a jeleket egy számítógépnek küldik el. Az adatok alapján egy szoftver képes megmondani, hogy mikor fog legközelebb eltörni a varrótű vagy éppen milyen anyagot használnak, s ehhez nem kell a varrógépet áramforráshoz csatlakoztatni.


A retrofit a gyártásban a legnépszerűbb. Ennek oka többek között az, hogy a kis- és közepes ipari vállalkozásoknál gyakran nem áll rendelkezésre a géppark lecseréléséhez szükséges összeg, ezért a folyamat csak szakaszosan vagy egyáltalán nem valósítható meg. Emellett a készülékek többsége kiválóan működik, vagyis műszakilag semmi sem indokolja a lecserélésüket. Ugyanakkor viszont ott vannak az Ipar 4.0 előnyei, például az, hogy a digitális készülékadatok elérhetők a felhőkörnyezetben is és azokat ott öntanuló algoritmusok értékelik ki. Minél több adatot mérnek a szenzorok, annál pontosabb az előrejelzés, amelyhez okostelefonon keresztül világszerte hozzá lehet férni.

A nagy konszernek, például a Bosch, az ABB és a Schneider Electric is felfedezték a retrofit előnyeit. A régebbi nagyobb berendezések szenzorokkal való ellátása és a világhálóval való összekötése kis összegbe kerül, növeli a megoldások élettartamát és szinte hasonló előnyökkel jár, mint egy új termék elhelyezése. A retrofit-beruházások átlagosan kevesebb, mint két év alatt kifizetődnek, miközben az élettartam körülbelül 5-10 évvel megnő. Nem csoda, hogy egyre nagyobb az igény a régi eszközök ilyen módon való felújítására.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Szefmester #7
    150-180 font között láttam elektromotorral ellátott első kerekeket amik ilyen 500-1000W közöttiek. Aksit szintén ilyen 180 font körül láttam... Ráadásul amiket néztem könnyen felszerelhetőek, bár nem csavarmentesek.
  • Cat #6
    A 400 WAh kb. 80 kilométerre elég, úgy, hogy közben tekerni is kell az ebájkot.

    Egy 20 000 mAh powerbank 8 ezer forintba kerül. Ha még valahogy hekkelnél is belőle egy rendszert, mivel ez a 400-nak a huszada, így 4 kilométerre lesz elég. Azaz nem tudsz vele körbemenni a Margitszigeten. Tökéletesen értelmetlen.
  • ostoros #5
    Nem teljesen irreális. Én láttam már videón létező megoldást arra amit mondott.
    https://www.youtube.com/watch?v=wk_H1ySjPpA
    https://www.youtube.com/watch?v=rVXV7Hu49oI
    https://www.youtube.com/watch?v=s6_AXNSqDaE

    https://www.youtube.com/watch?v=jHoYUB8TmLI
    https://www.youtube.com/watch?v=Du3g70P3rd0
    https://www.youtube.com/watch?v=s-JXjk29t1g

    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2019.09.26. 20:45:39
  • gombabácsi #4
    na de mi van ha nekem elég kevesebb?
    és elég ha csak rásegít? mert konkrétan lehet is ilyen rásegítős e-bicajt venni.
  • Cat #3
    "mondjuk 50 ezer ft alatt"

    Eleve egy 400 wattórás Bosch akksi jóval 100 ezer forint felett van újonnnan, szóval teljesen irreális a kérésed.
  • kvp #2
    Van olyan kit ami ugy mukodik mint a dongo montor anno. (a megtoldott hatso tengelyre megy ra a kihajtas) Ez aksi nelkul mar megall 25 ezernel. Csak hozza az ertelemes meretu aksi az mar dragabb lesz.

    Ezeknek a kiteknek az elonyuk, hogy nem rasegitesesek, hanem fuggetlen hajtasuak, tehat a ket hatso szabadonfuto miatt lehet hajtani labbal vagy motorral, igy az a lanc hajt amelyik eppen a gyorsabb. Hatranya, hogy nem lehet benne visszataplalas, valoszinuleg ezert is olcsobb az elektronika, mert csak egy gazkaros pwm szabalyzo van benne, aksi tolto is kulon kell hozza.
  • gombabácsi #1
    mondjuk olyan jó lenne hogy valami olcsó megoldás a bicaj elektromos rásegítésűvé alakítására. ami könnyen szerelhető bármilyen bicajra. mondjuk 50 ezer ft alatt.
    vannak kit-ek e-meghajtásra, csak marha drágák.