SG.hu

Távirányítással kormányoztak egy finn személyszállító kompot

A kifejlesztett technológia bármely hajótípusnál alkalmazható lesz, és fontos lépés az önvezetéshez vezető úton.

Távirányítással kormányozták a Suomenlinna II-t személyszállító komphajót a Helsinki kikötője közelében lévő tesztterületen, annak bizonyítására, hogy a mai technológiai megoldásokkal a hajók emberi felügyelet alatti irányítása bárhonnan megvalósítható. A finn főváros kikötőjében végrehajtott kísérletet a világon most először végeztek el egy már üzemben lévő személyszállító komphajóval. "Az autonóm üzem nem azt jelenti, hogy a hajó fedélzetén nincs legényég. Ahogy a hajózásban egyre inkább áttérnek a villamos hajtásra, a hajók rendszereit folyamatosan digitalizálják és csatlakoztatják az ipari internetre. Az új technológiai megoldások bevezetésével javítani tudjuk a tengerhajók üzemeltetésének általános biztonságát is,” – mondta Juha Koskela, az ABB tengerhajózási és kikötői technológiákra szakosodott részlegének vezetője.

A Suomenlinna II kompot a felújítása során dinamikus helymeghatározó rendszerrel szerelték fel, amivel a hajót a Helsinkiben lévő vezérlőközpontból tudták navigálni. Ez az áttörést hozó kísérlet jelentősen elősegítheti, hogy a tengerhajózási szektor szélesebb körben is elfogadja az autonóm üzemű rendszereket. Az autonóm megoldások a következő évtizedekben várhatóan átalakítják a nemzetközi hajózást, így az ágazat végre kilábalhat a 2008-as pénzügyi válság okozta visszaesésből. A Nemzetközi Hajózási Kamara (International Chamber of Shipping) adatai szerint az elmúlt évtizedben a tengeri szállításban 30%-kal nőtt a kereslet, így napjainkban évente 10 milliárd tonna árut szállítanak tengeren.


A Suomenlinna II rendszerint Helsinki és a közeli szigeten álló, az UNSECO világörökségi listáján szereplő Suomenlinna erőd között jár. A távvezérelt navigálási kísérlet során a komp Helsinki piactere elől, a Kauppatori kikötőből indult, és Heinonen kapitány vezeték nélküli rendszerrel kormányozta a helsinki kikötő előre kijelölt területén. A kísérletre a komp napi üzemidején kívül, a partoktól távol, utasok nélkül, olyan területen került sor, ahol más hajók nem tartózkodtak. Bár már fel van szerelve az új dinamikus helyzetmeghatározó rendszerrel, a komp továbbra is a hagyományos fedélzeti irányító rendszerrel működik. A kiépített távirányítási üzemmód egyelőre csak a kísérlet céljait szolgálja. A kutatási és fejlesztési program a komp és a legénység bevonásával folytatódik.

A 2004-ben épített Suomenlinna II kompot 2017-ben felújították, és felszerelték az ABB helyzetfelismerő megoldásával, az ABB Ability Marine Pilot Vision-nel. A Suomenlinna II egész évben közlekedik, jól bírja azokat a Helsinki térségében uralkodó kemény téli viszonyokat is, amelyek komoly nehézségeket okoznak minden más típusú közlekedésben.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #5
    Engedtessék meg nekünk, hogy ne csak a saját életünk érdekeljen minket....
  • ToxiMaxi #4
    Ne aggódj ezek a problémák a te életedben nem fognak bekövetkezni.
  • dyra #3
    A jobbakra. A többiek melóját egy spec MI jobban fogja végezni.
  • Zulu12 #2
    Pl mérnökre még egy jó darabig szükség lesz ;)
  • dyra #1
    Lassan elmehetnek az anyjukba ezek a majmok, most már mást sem olvasni ez önvezető lesz, az automatikus lesz, ott se kell majd ember. Csesszétek meg! Akkor mi minek vagyunk?