SG.hu

Battlefield V

Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: DICE
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i5-6600K 3,5 GHz-es vagy AMD FX-8350 processzor, Nvidia GeForce GTX 660 vagy ATI Radeon HD 7850 grafikus kártya, 8 GB RAM, 50 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i7-8700 6-Core 3,2 GHz-es vagy AMD Ryzen 7 2700 8-Core 3,2 GHz-es processzor, Nvidia GeForce RTX 2070 vagy ATI Radeon RX Vega 64 grafikus kártya, 16 GB RAM, 50 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Battlefield-sorozat, Call of Duty-sorozat
Kategória: FPS

Újra a jó öreg második világháborús hadszínterekre kalauzol vissza minket a Battlefield-sorozat aktuális epizódja, mely nem indította túl szerencsésen a pályafutását, azonban a megjelenésre alaposan kikupálódott, és ha erősen hiányos tartalommal is, de egy derekasan összerakott FPS lett belőle. Battlefield V játéktesztünk következik!

A Call of Duty-sorozathoz hasonlóan a DICE-hoz kapcsolódó Battlefield is megjárta a hadak útját az elmúlt években, így a kezdeti sikerek után komolyabb hullámvölgyek és kikacsintások következtek, majd jött a kötelező modern hadviselés, de a futurista tervek megvalósításáig a svédek szerencsére soha nem jutottak el. Helyette inkább úgy döntöttek, hogy leállnak a legnagyobb rivális követésével, és visszaterelik a franchise-t a történelembe, aminek eredményeképpen megszületett minden idők egyik, ha nem a legjobb első világháborús akciójátéka.

Bár sokan azt remélték, hogy egy ideig még megmaradnak ebben az időszakban a fejlesztők, azonban a Battlefield 1 gyakorlatilag tényleg mindent elmesélt, amit el lehetett mesélni az emberiség egyik legnagyobb háborújáról, ezért a DICE végül a továbblépés mellett döntött. Így született meg a Battlefield V alapötlete, amelyet bár a bejelentéskor a Call of Duty WWII-höz mérten érezhetően egy vagányabb és modernebb megközelítésű második világháborús FPS-ként próbálták beállítani, azonban a rajongóknak nem igazán tetszett ez az elképzelés.

Szerencsére nem is erőltették sokáig a készítők ezt az őrültséget, hiszen ráébredtek arra, hogy sokkal nagyobb ütőkártyákkal játszhatnak, ha felhívják a figyelmet olyan részletekre, mint hogy itt végre nem megint Sztálingrádot vagy a normandiai partraszállást élhetjük át milliomodik alkalommal, hanem a világháború kevésbé ismert momentumaiba nyerhetünk betekintést, ami akkor is sokkal izgalmasabb, mint Berlin nyolcvanadik ostroma, ha egy sor fikciót kellett beépíteniük hozzá a fejlesztőknek.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Merthogy a Battlefield V kampánya – ami a közvetlen elődhöz mérten ismét War Stories címmel került be a játékba – valóban szokatlan helyszínekre és frontvonalakra vezet el minket, ezáltal rögtön elsőként Észak-Afrikába utazunk, hogy egy fogságából megszökött brit katona bőrébe bújva szembeszálljunk a Luftwaffe ott állomásozó teljes haderejével. A hihetőség és a realizmus nyilván itt is nagyjából olyan magasságokba emelkedik, mintha mi lennénk Kelly hősei, de a lopakodásra és a vad akciózásra egyaránt lehetőséget biztosító küldetéssorozat nagyszerűen megalapoz a későbbi élményeknek. Nem véletlenül, hiszen elérkezünk a kampány eddigi csúcspontjához.

A helyszín Norvégia lesz, méghozzá valamikor 1943-ban, amikor a németek megszállták az országot, és bár a norvégok különösebben nem ellenkeztek, azért a sztori szerint kialakult az ellenállás. Mi sem természetesebb, hogy nem a nácik, hanem az ellenállók oldalán szállunk harcba annak érdekében, hogy megakadályozzuk a Harmadik Birodalmat az atombomba megalkotásában. Bár a játékmechanika terén ez a küldetéssorozat sem tartogat semmi különlegeset, azonban a látvánnyal és a hihetetlenül mutatós téli helyszínekkel karöltve egy olyan páratlan elegyet alkot, amilyet második világháborús alkotásban talán még soha nem élhettünk át.

Egyértelműen a War Stories csúcspontjáról van szó, hiszen az 1944-es Dragoon hadműveletre koncentráló utolsó bevetések gyakorlatilag alig érződnek világháborúsnak, lévén egy francia gyarmatra indulunk, ahol egy identitásoktól, hazaszeretettől és egyéb, a játék által sajnos gyakran blaszfémiának tekintett dolgoktól mentes karakter bőrébe bújhatunk, akinek gyakorlatilag fogalma sincs, hogy miért harcol. Ez a fejezet érezhetően inkább a mondanivalóra lett kiélezve, de olyan témákat érintve, melyeket nem szabadott volna ennyire egyoldalúan tálalniuk a svédeknek.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Összességében tehát a War Stories egészen felemásra sikeredett, a sztori felejthető, a látvány és az élmény azonban egyáltalán nem az. A DICE nagyszerűen eltanulta a Call of Duty fejlesztőitől, hogy miként kell mozifilmszerű élményeket alkotni a pályákon, de sajnos ehhez megfelelően ötletes feladatokat nem tudtak társítani. Azt ugyanis már évekkel ezelőtt elfogadtuk, hogy a második világháborús FPS-ek mindegyikében Amerika kapitányt megszégyenítő hősöket alakítunk – csakhogy stílusos hasonlattal éljünk –, de dacára a 10-15 órás kampánynak, a norvég küldetéseket leszámítva sokszor elgondolkoztunk azon, hogy közben egy kicsit talán mégis jó lett volna Sztálingrádban…

A helyzetet pedig úgy tűnik, hogy a későbbi letölthető tartalmak sem javítják drasztikusan, hiszen eddig csak a The Last Tiger című bővítmény lett beharangozva a kampányhoz, amivel kapcsolatban sokak szeme felcsillant, hiszen végre jöhet egy vérbeli német küldetéssorozat, de az első leírás alapján ez a bővítmény is csalódást okozhat, hiszen egy, a háború végén játszódó, a saját elveit és céljait megkérdőjelező páncélos parancsnok bőrébe bújhatunk majd bele.

Persze balgaság lenne kizárólag egy erősen hiányos kampány alapján megítélni az új Battlefieldet, illetve úgy általánosságban a sorozat bármelyik epizódját, hiszen közismert, hogy a legtöbb részt leginkább a többjátékosos élmények miatt szerettük. Most sincs ez másként, azonban hiába dicsérték több helyen is a végtelenségig ezen a téren a végeredményt, mi erre is csak azt tudjuk mondani, hogy tartalmilag rendkívül sok hiányossága van. A kiegyensúlyozottságról és az általános élményről nem is beszélve, hiszen rengeteg még a hiba, de sokkal problémásabb, hogy a közösség nagyon felemás, ezáltal egyetlen olyan mérkőzést sem tudtunk úgy levezényelni, hogy ne maradt volna bennünk egy kis keserűség néhány résztvevő miatt.
Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Ha már szóba került a tartalom: noha tisztában vagyunk vele, hogy az elkövetkezendő hónapokban tonnányi ingyenes és fizetős extra kerülhet bele, ugyanakkor a nyolc pálya annak ellenére is pofátlanul kevés az indulásra, hogy több kontinensről válogattak a DICE emberei, hovatovább mindegyiket a különféle játékstílusokhoz alakították. Bár hangsúlyoznánk, hogy mindegyik pálya remek a maga nemében, hovatovább az összes játékmódot támogatják, azonban boldogságunk ezen a téren sem lehet teljes, hiszen két óriási hiányosságról is be kell számolnunk.

A jelentéktelenebb, hogy ezúttal kimaradt a Rush játékmód, ami hiába nagy kedvence sokaknak, és nem hiányzott egy ideje egyetlen Battlefield-játékból sem, most valamiért kihagyták a készítők, de a Call of Duty: Black Ops 4 után nagyobb hiányérzet vár majd ránk a Battle Royale móka hiánya miatt. Bár a készítők szerint lesz majd ilyen is a jövőben, egészen pontosan jövő márciusban számíthatunk rá Firestorm név alatt, azonban ezt a legtöbben a kezdésre várták. Egyelőre tehát be kell érnünk hat jól ismert játékmóddal, melyek között ott a Conquest, a Grand Operation, a Frontlines, a Team Deathmatch, a Domination és persze a Breakthrough.

A szabályrendszereken nem módosított a DICE, ellenben alaposabb ismerkedés után felismerhetünk néhány kisebb-nagyobb változást, amelyek a játékmenetet érintették. Ott van például a kötelező kasztrendszer, aminek részeként Assault, Support, Medic vagy Recon karaktert vehetünk irányításunk alá. Az aktuális részben a négy szakma képviselője valóban alaposan eltér egymástól, a különbséget pedig még tovább növelhetjük a specializációkkal, de vannak azért átfedések, például az elesett bajtársakat nemcsak az orvos, hanem bárki fel tudja éleszteni, de barikádokat vagy tankcsapdákat is mindenki állíthat.

Változott továbbá a respawn-rendszer, ami kiküszöbölte a Battlefield 1 hiányosságait, de a különféle csapatos támogatások szisztémája, valamint a járművek kezelhetősége is alaposabb, átgondoltabb, sőt változatosabb lett. Nyilván most is van testre szabhatóság, ám a női katonákat leszámítva nem találunk túl sok abszurd dolgot, de lesz egy halom feloldható skin és megannyi más extra, amit biztosan imádnak majd azok, akik odáig vannak a sok kis mütyür megszerzésétől.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Bár még mindig nagyon jól látni sok helyen, hogy a DICE pontosan hol spórolt az erőforrásokkal, azonban a Battlefield V az összkép tekintetében hihetetlen részletességgel rendelkezik. A Frostbite grafikus motor évek óta képes megújulni és megszépülni, ezáltal bár a Battlefield 1 sem volt csúnya, de ehhez mérten már egyáltalán nem tennénk a legmagasabb szintre, egy Call of Duty: Black Ops 4 pedig egyenesen ocsmánynak hat mellette. Bár hangsúlyozandó, hogy vannak néhol meglepően alacsony költségvetésűnek csúfolható megoldások, a DICE azonban mind a térképek, mind a karakterek és a járművek modellezésével hihetetlen dolgokat vitt véghez, sőt mi több, mindezt elképesztő animációkkal és effektekkel dobták fel. Ha valamit, ezt mindenkinek látnia kell!

Kezelőfelület, irányíthatóság: A Battlefield-sorozat FPS-játékként mindig is híres volt könnyed és közérthető irányításáról, illetve kapcsolódóan letisztult kezelőfelületéről, ami természetesen ezúttal sem változott meg. Olyannyira nem, hogy a Battlefield V átlátása csak azoknak okoz majd némi nehézséget, akik most először találkoznak a DICE által megálmodott franchise-zal, egyébként minden ott van, ahol eddig, és minden úgy működik, ahogy eddig.

Játszhatóság: A tartalom tekintetében óriási csalódás lett a Battlefield V! Bár van benne egyjátékosos kampány, ennek több mint a fele kis túlzással középszerű élményekkel kecsegtet, ezáltal hiába lehetett volna elképesztő dolgokat kihozni belőle, a készítők nagyon egy bizonyos irányba orientálódtak, ami egyáltalán nem vált a végeredmény előnyére. Ugyanez a hiányérzet kísért minket a többjátékos élmények terén is, hiszen Battle Royale mód nélkül kiadni a programot kis túlzással öngyilkosság volt a svédek részéről.

Intelligencia, nehézség: Bár a mesterséges intelligencia csak a kampányban játszik szerepet, ott a szokásos hiányosságoktól szenved, melyeket a nehézségi szint állításával minimálisan ugyan lehet korrigálni, de összességében nem beszélhetünk kiegyensúlyozott élményről. Ez pedig hatványozottan igaz a többjátékosos módra, melynek rengeteg frissítésre és hibajavításra van még szüksége ahhoz, hogy kellemesnek nevezhessük, mert ebben a formában sem a matchmaking, sem az általános játékegyensúly nem a legjobb, de más alapvető hibák és hiányosságok is jellemzőek rá.

Hangok, zene: A prezentációra szerencsére nemcsak a képi megjelenés, hanem a hangok és hanghatások tekintetében sem panaszkodhatunk. Egyenesen zseniális, ahogyan néhány harcjármű vagy fegyver megszólal, sok esetben meglepő hitelességgel mintázták le például a Stukák jellegzetes sikító hangját. Hátborzongató minden tekintetben!

Összegzés: Bár összességében a Battlefield V színvonala semmivel sem lett rosszabb a Battlefield 1-hez viszonyítva, azonban az alapvető hibák és hiányosságok, a semmitmondó kampány, valamint a lényeges tartalmak – a Battle Royale mód és a fennmaradó sztoriküldetések – hiánya miatt jelenleg nem érdemel akkora elismerést, mint az első világháborús előd. Szerethető játék lett, a második világháború rajongói pedig egyenesen odáig lesznek érte, de objektívan szemlélve ennél azért többet vártunk tőle. Tavasznál előbb nem érdemes kipróbálni sem, utána viszont a fennmaradó tartalmak megérkezése és a hibák kijavítása után majdhogynem kötelező vétel lesz!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bakvarnyu #4
    "a második világháború rajongói pedig egyenesen odáig lesznek érte"
    Ezt honnan veszed? Sokkal inkább vagyok oda a Post scriptum-ért.
  • Gauge #3
    Rengeteg youtube videó szól arról, h ez a játék gyakorlatilag negyedkész termék. Csomó alapdolog nem része, rendkívül sok a bug és az irritáló hiba benne. Ha ehhez még hozzátesszük az EA rendkívül antipatikus megjelenés előtti nyilatkozatait, én azt mondom, hogy basszák meg, de ezért a játékért nem fizetek.
  • Montanosz #2
    engem nagyon zavarnak ezekben a játékokban a fantasy meg scifi elemek, képtelen vagyok beleélni magam bármilyen jo is esetleg a játékmenet meg a grafika, ha WWII játékkal akarok játszani akkor az legyen ne superman ruhás valaki
  • BladeW #1
    hiszen Battle Royale mód nélkül kiadni a programot kis túlzással öngyilkosság volt a svédek részéről.
    ?????????? Ez valami trollkodás akart lenni?