Mortimer

Q3 UT egy más szemszögből

Játékosként folyamatosan konfliktushelyzetekbe kerülünk. Elsődleges reakcióként pusztítva vágjuk keresztül magunkat a végtelen sorokban özönlő idegen hordákon, a stratégiai játékokban hatalmas seregeket kell felmorzsolnunk, és a legtöbb logikai játékban is a játék megoldása révén ősi kincsekhez juthatunk hozzá. Még a legbékésebb játékokban is - mint az építésszimulációk - számos viszályhelyzet van, amin intelligenciánkkal kell felülkerekednünk. Most egy eddig még nem látott dolog történt, két azonos célú, a maga nemében domináns játék egyszerre jelent meg. Ez rendkívűli módon feltüzelte a rajongókat, ömlik a velük kapcsolatos (hasznos és haszontalan) információ és a reklámkampány is felfokozódott. Ebben a vitában hiábavaló dolog győztest vagy vesztest hirdetni, mindkét tábornak számos jogos érve van, és inkább hitvitává fajul a dolog. De számunkra természetesen a kihívás ellenállhatatlan.

Jóllehet 1999-ben számos remek összecsapás volt, mint az óriásrobot-szimulátorok csatája vagy a 3D taktikai kommandósjátékok harca. A karácsony sok dolgot megváltoztat. Két nagy múlttal, azonos célokkal és hasonló jellemzőkkel rendelkező 3D akciójáték került sorozatgyártásba: az id Software Quake III Arena-ja és az Epic Games Unreal Tournament-je. Véletlen egybeesés? Természetesen nem. Ebben az üzletágban karácsonykor adják el a legtöbb játékot, ez a legkiszámíthatatlanabb és legvitásabb időszak. Ezért kézenfekvő hogy a szórakoztató üzletágban a leginkább gyűmölcsöző dolgokat novemberben és decemberben adják ki, általában ekkor közlik a fejlesztők a kiadókkal az eddigi "majd, ha kész lesz" helyett, hogy "kész van, és elkezdtünk a munkát a patch-en".

Sokáig egyértelműen az id volt az FPS műfaj legnagyobb innovátora, beleértve a grafika javítását és az internetes játék lehetőségének támogatását is. Eddig még nem beszéltünk a fejlesztők által a csatában alkalmazott taktikákról. Az Epic kiadta az online deathmatch demót, erre válaszul az id megjelentetett egy fejlesztett online deathmatch tesztet; az Epic játéka aranylemezes lett, az id kiadott még egy teszt verziót, ez alkalommal botokkal. Sok ember nem hallott arról, hogy az Unreal Tournament napokkal az aranylemezes bejelentés előtt készen volt, a fejlesztők figyelték, hogy az id merre mozdul el.

A kérdés az, hogy a fogyasztók mit választanak. Mindkét játék bizonyos területeken a jelenlegi csúcsot képviseli, anélkül, hogy emiatt más területeken romlana a teljesítménye. Az id fejlesztette az eddigi grafikát, de továbbra sem éri el az Epic engine-jének a teljesítményét. De a túl szép sem jó, mivel ezek főként deathmatch játékok; a túlságosan felcsicsázott külső lassítaná, elvonná a figyelmet az akciójelenetekről. Az Epic ezenkívűl felülkerekedett az egyéni játékmenet során, programjának elsőrendű mesterséges intelligenciája, a még inkább finomított fegyverarzenál és a CD telepakolása tekintetében inkább az ő javára billen a mérleg.

De arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy az id-nek jóval több tapasztalata van az Epicnél. Játékuk sokkal inkább arcade izű, sikerükben nagy szerepet játszott az egyszerű megközelítés. Mindkét játék jellemzője az "addiktív" faktor (csak még egy menet...), aki elkezd vele játszani, le sem lehet vakarni a képernyőről.

Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a vásárlók körében mindkét termék üzleti értelemben teljesen sikeresnek fog számítani. A hardcore játékosok számára egyértelmű a választás, mindkét játék számára elegendő hely van winchesterükön. Ebben a kategóriában a siker a játékért rajongó, az azt támogató online közösségtől függ. Csak a lelkes felhasználók indítanak játékszervereket, csak a rajongók írnak bővítéseket, módosításokat. Ezen a területen az Epicet érzem előnyben. Már látom a "Szentségtőrés!"-t kiabáló id őrülteket, de bővebben is kifejtem.

Mint a jegyzet elején is megjegyeztem, ezek a játékok klasszikussá fognak válni. Mostanáig a deathmatch pályák a hardcore játékosok területei voltak. A Quake 2 és az Unreal is több mint 1 millió példányban kelt el, de az emberek nagyobb része inkább szörnyeket ölt, ahelyett, hogy az online arénákban lévő humán ellenfelek ellen harcolt volna. Az embereket visszariasztja az idegenek elleni deathmatchtól a jóval erősebb ellenfél lehetősége és a lag által okozott frusztráció. A megoldás egy új altípus bevezetése a tapasztalatlanabb játékosok számára, mely mindkét cég termékében megtalálható. A számítógép által írányitott botok elleni deathmatch játék lehetősége kedvező fordulat; az egyéni kalandozás is megmarad, de a 3D stílus szempontjából brilliáns ötletnek tekinthető. Amellett, hogy mindkét játék a profik számára is jó szorakozást nyújt, megkisérelnek új emberekkel, "friss hússal" megismertetni a stílust. Ez az, amit a TRIBES soha nem tudott elérni, és ez megnyitja az utat az olyan még kifinomultabb karakter központú játékok előtt, mint a Team Fortress 2.

Az id-nek nagyszámú szervereket indító és más egyéb támogatást nyújtó felhasználói bázisa van. Mindazonáltal az Epic pár lépéssel előrébb tart az új játékosok toborzásának terén, kiküszöbölik a kezdeti gyors csalódás és kiábrándulás lehetőségét. A grafikus kezelőfelület és a felhasználók online statiszikáinak tárolása főként a kezdőknek nagy segítség. Már csak ez utóbbi is nagyszámű egyéni küzdelmet indukál és segíti a csapatszellem kialakulását is. Nagyon fontos megemlíteni, hogy a pályaszerkesztő programot mellékelik az alapprogramhoz. Ugyan nem fér kétség, hogy a már évek óta id pályákat gyártó fanatikusok hamarosan már az új engine-re fejlesztenek, de az Epic esetében több esély van a gyors sikerre.

Mint már kijelentettem, a Quake III Arena és az Unreal Tournament is jó úton halad. Bizonyára még sokáig fognak a fórumokon és a hírcsoportokban azon vitatkozni, melyik a "jobb" játék. Idővel kiderül, melyiknek van erősebb lába, melyik fut messzebbre.

Forrás: Avault

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • killer0520 #76
    sziasztok :)

    Valaki mondja meg légyszi, hogy hol lehet rendelni Quake 3 Arena-t, mert sehol nem tudok rendelni :(