12
  • Etinger
    #12
    Persze hát az a lényeg, hogy ez főleg ízlés dolga is, csak azért a kép és a film összhangja pl teljesen új szintre tud emelni alkotásokat. Ami aláírok, hogy Williams zenéi kiválóan működnek a filmtől függetlenül is. Azért ilyet meg sok zeneszerző nem tud elmondani. Desplatot amúgy nem ajnározom, csak te azt mondtad, hogy nulla, ami nyilvánvalóan erős. Nekem sem a kedvencem. Nicholas Hooper sorozatokhoz gyárt zenét évek óta, szerintem a Harry Potter a legnagyobb költségvetésű film amihez valaha zenét szerzett. Oda is azért került, mert a rendezőnek egyfajta "házi-zeneszerzője". Amúgy nyilván az ő zenéi sem olyan rosszak, sőt, vannak jó számok, csak nekem (és ez megint nagyon szubjektív), valahogy az ő számai ütnek a legkevésbé. De lehet azért is, mert pl a 6. HP mint film nem igazán tetszett, és ez zeneileg is rontotta az összképet. Bezzeg a könyv, na mindegy, az más téma...

    Hangszerelés. Hát igen. Vannak ezek a klassz főcímek. James Bond filmeknél például kb folyamat ez megy, amit a Hegylakó esetén is megfigyelhetsz. Amúgy a nagy öregek közül is vannak azért szintetizátort is alkalmazó arcok, csak Williams egyértelműen nem azokban érzi otthon magát. Ahogy írtam ő tényleg jelenleg a legjobb (papíron), amúgy meg ízlés dolga kinek mennyire tetszik. Az tény hogy iszonyat nagy klasszikusokat alkotott és szerintem Hans Zimmer ellentétben közel sem annyira egy kaptafára. Nála is hasonlóak a dallamok néha, de Zimmer esetén pl a Karib-tenger kalózai meg a Gladiátor esetén olyan átfedések vannak.. el se hittem hogy ezt így kiadta... :)
  • mrzed001
    #11
    Én csak egy zenéhez kicsit konyító műkedvelő vagyok. Aki tudja, hogy a zene egyik fontos dolga a szórakoztatás.
    Ezért pl igen sok (öncélú, dallamtalan) komolyzenei mű kb annyira köt le, mint mondjuk egy trash metál zenekar. Mindkettőt inkább a zaj kategóriába sorolom. Havasin pl unatkoztam. A Piano Guys koncertjét meg piszkosul élveztem.
    Ami Nicholas Hooper-t illeti, a HP5-ben brillírozott, a 6 ellenben, azt már közel sem nevezném kimagaslónak. Majd utánanézek korábbi műveinek.
    Desplat továbbra sem értem, hogy mit kell ajnározni rajta, mert még nem hallottam tőle olyat, ami tetszene. Írj pár linket, hátha.

    Ami a vegyes hangszerelést illeti, ne feledjük el, hogy pl a Queen - Hegylakó OST is full szimfonikusokkal vegyesen készült, és olyan grandiózus vállalkozásról azóta sem hallottam (könnyű és komolyzene ilyen összefonódása).
    Williams persze nagy öreg, ő megold mindent a szimfonikusokkal. Meg tudja, hogy a fő és átívelő dallam a lényeg (bármin is legyen előadva), nem az eszetlen hegedűfűrészelés mint egyeseknél.
    A Star Wars birodalmi indulót pl mindegy min adják elő, zongora, cselló, kürt, ... az akkor is üt.
  • Etinger
    #10
    Neked is csak azt tudom mondani, hogy ez relatíve ízlés dolga. Azért egész jó értékeléseket kapott Desplat olyan emberektől a HP zene kapcsán is, akik értenek a zenéhez (maguk is zeneszerzők). Hoopert leszólták többen is. A hangszerelés sokszínűsége amúgy érdekes téma, de pl mutass nekem Williamstől szintetizátoros számot... akár csak egyet is. Annyit segítek, hogy a Reszkessetek betörők egyik száma.. mikor Kevin a csapdát állít. De ennyi :) Kerüli mint macska a forró kását... (persze ez nem baj).

    Na mindegy, szóval kereshetek én Desplat számokat, de ha egyik HP szám se jött be tőle, akkor inkább nem erőltetem :)
  • Etinger
    #9
    Persze hogy nincs :) Csak arra utaltam ezzel a "legjobbazással" hogy Williams tényleg egy olyan név a szakmában, aki az egyik legsikeresebb és mindemellett még mindig aktív. Nyilván ez a zene dolog elég relatív és ízlés függő. Nekem azért pl sok olyan zeneszerző van akinek a zenéi jobban bejönnek. Thomas Newman, John Powell, néha Hans Zimmer (...) meg persze BT.
  • mrzed001
    #8
    Lily's Theme ... már megbocsáss, de ez azért semmi olyan, amit ne hallottunk volna még. Fülbemászó dallamnak sem nevezném. Sőt, dallam sem sok van benne. Egy kis kelta motívum. Meghallgatva pár pillanatig azt hittem a Gyűrűk Ura OST-t hallgatom, mintha abban lett volna pont ilyen részlet. Kísértetiesen emlékeztetett rá, mondjuk így.
    Sötét hangulat. Nos, azt mindenképpen jobban adta vissza pl a Harry in winter ha már Patrick Doyle-t emlegetted.
    És ha már Nicholas Hooper, ott van kapásból a Professor Umbridge. Zseniális, egyszerűen zseniális ahogy elkapta a karakter hangulatát. Bárkinek beteszed aki 1x látta a filmet, egyből ugrik be róla az illető.
    Fireworks , Dumbledore's Army, The Ministry Of Magic egyszerűen zseniális, ahogy fokozza bennük a hangulatot, ahogy passzol a történetbe a zene.

    Komolyan, mutass bármit Desplat-tól, ami akár csak félig megközelítené akár az árnyékát ezeknek ?
    Zenét szerezni piszok nehéz dolog. Meg kell fogni a kapcsolódó dolog lényegét, és a zene nyelvén visszaadni a hallgatónak. Hogy érezze, hogy egyből eszébe jusson róla.
    A Harry Potter sorozatban, ez azért mindenkinek sikerült ... kivéve Desplat.

    Ja, és az elektromos gitár, szerintem zseniális ötlet volt. A legjobb számok pont azért jók, mert nem szorítkozik az unalmas konvencionalizmusba, mer kísérletezni. Említsem meg pl a Queen-t ugyebár, amely szerintem minden idők legjobb zenekara volt. Számaikhoz rendszeresen egy egész szimfonikus zenekar kellett. Feledhetetlen műveket alkottak.


    Utoljára szerkesztette: mrzed001, 2015.03.18. 19:51:23
  • Katalizátor
    #7
    Nincs olyan, hogy "legjobb" zeneszerző!
    Amihez egy Angelo Badalamenti, vagy Howard Shore megfelel, ott Williams elvérezhet. Ugyanez fordítva! Nincs olyan alkotási műfaj, ahol valakit a "legjobbnak" nevezhetünk, max valaki egy műfaj adott területének elismert mestere.
  • Etinger
    #6
    Williams 83 éves, szóval az is csoda, hogy a jelenlegi SW film zenét bevállalja, illetve imdb szerint ha lesz Indy film, azt is. Örökké ő sem szerezheti ezeknek a filmeknek a zenéit. Desplat amúgy elég jó. Oscar díjas lett idén ő is. Williams 40 évesen kapta amúgy meg először ezt az elismerést (Hegedűs a háztetőn), ami tényleg szép és jó, de nem az Oscarok miatt jó egy zeneszerző... pl Thomas Newman egyet sem kapott, pedig az egyik - ha nem a - legjobb a jelenleg élő zeneszerzők közül.
  • Etinger
    #5
    Valószínűleg csak picit áthangszerelik. Nem szokták az ilyeneket lecserélni, ha jogilag van rá lehetőség, hogy maradjon a régi. Pl. a Mission Impossible vagy a James Bond főcím zenék is 50 éve változatlanok, pedig jó páran szereztek már zenét ezekhez a filmekhez.
  • Etinger
    #4
    Teljesen más az első 3 könyv témája és az utolsóé. Alapvetően a hetedik könyv nem illik vagy illeszkedik a sorozatba. Az első három egy egészen vidám, könnyedebb mű, ehhez képest a hetedik egy kissé kihalt, de mindenképpen nyomottabb és szürkébb (nem minőségileg) mű. Tehát alapvetően ezért sem feltétlen összehasonlítani a két zenét. Mindazonáltal a "nagy nulla" jelző picit erős. Azért egy "Lily's Theme" vagy ehhez kapcsolódóan egy "Severus and Lily", egészen erősek. Na meg ha tényleg emlékezetes dallamot szeretnél, nekem speciel a kedvencem a "Ministry of Magic". Arra azt mondani hogy semmi hangulat... Hát van neked füled? :'D És ha van akkor mit hallasz? Nem mondom, Williams az tényleg jelenleg a legjobb. Mármint a LEGJOBB. Tehát nála jobba nem találsz, ez tény, kész. De ettől függetlenül Desplat, aki amúgy az idei Oscar díjas (még ha a zenei Oscar szerintem egy nagy nulla is) elég jó zeneszerző. Ha nagyon le kellene szúrnom valakit, inkább Nicholas Hooper lenne, mert ő bár megalkotta a "Fireworks" témát, de ezt az egy (amúgy kellemes) dallamot leszámítva elég sekélyes zenét hozott össze. Néha a hangszerelés pl. engem kiábrándít. Főleg az elektronikus gitár hangja... Hát.. Nem tudom. Nem jön be :) Aztán ott volt még Patrick Doyle. Ő is egy zseni, szóval hozta is a szintet.
  • Zombee
    #3
    Ha a főcím alatti zenét is lecserélik az övére, meg se nézem!
  • mrzed001
    #2
    Szóval a Harry Potter 1..3 zenéjét szerző helyett az uncsi 7-nek (7/1 , 7/2) a zeneszerzője ... háááát, nem az évszázad döntése szerintem. Még a 4-5 szerzői is fényévekkel túlszárnyalták (sőt, brillíroztak amúgy, nem egy igen hangulatos remekművet készítettek).
    Williams végül is csak olyan apróságok igen fülbemászó és emlékezetes zenéjét írta még a Harry Potterén kívül, mint Jurrassic Park, Superman (origi), Star Wars, Indiana Jones, Reszkessetek Betörők, Cápa ....
    De térjünk vissza Desplat-ra. A HP7 Soundtrackje lényegében hallgathatatlan. Egy sz.r. Sehol egy dallam vagy bármi ami az ember fülébe tudna mászni. Sehol egy találó hangulat, ami legalább kicsit is illene ahhoz, amihez írta.
    Pl Williams: Buckbeak's flight totál találó ... neki a Dragon Flight meg ... háááát mintha random dobálná a különböző hangszereken hogy melyik, és azon milyen hangjegy legyen. Se hangulat, se dallam, se feeling ... semmi. Egy nagy nulla.
    És említhetném más munkái közül pl az Alkonyatot. Amúgy sem vagyok a film nagy híve ... de a zenéje is kb pont annyi tartalommal és "belbeccsel" bír mint a film.
    Összefoglalva: KONTÁR.

    Utoljára szerkesztette: mrzed001, 2015.03.17. 20:42:50
  • Ender Wiggin #1
    Desplat tehetséges zongorista, de (bár nem hallottam minden zenéjét), de a hollywoodi karrerje során kb. egy különleges filmzenét szerzett, ami különbözők az átlagtól és emlékezetes, azonnal felismerhető. a jelölésekkel sem érdemes dobálózni, Williams Guinness-rekorder valami 50 jelöléssel és 5 győzelemmel és millió olyan zenéje van, amit bárhol hall az ember, azonnal tudja, hogy ki szerezte és melyik filmben volt...