Balázs Richárd

2016-ban léphet ki az űrbe a Dream Chaser

2016. november 1-én mutatkozhat be a Dream Chaser, az amerikai űrsiklók pótlására szánt mini-űrrepülőgép, ami méretei ellenére 7 űrhajós szállítására lett tervezve. A Sierra Nevada Corporation gépe egy Atlas V rakéta csúcsára erősítve jut majd ki a világűrbe, először még emberek nélkül.

Az újrahasznosítható űrrepülőgép körülbelül egy napot tölt alacsony földkörüli pályán, mielőtt visszatérne a Kennedy Űrközpont kifutópályájára, amit az egykori űrsiklók is használtak, szervízelése ugyancsak az űrközpont létesítményeiben zajlik majd. Ha minden terv szerint zajlik, az első emberi űrrepülést 2017-ben teljesíthetik az új géppel.

A bemutató repülés időpontját egy közös sajtótájékoztatón jelentették be a Sierra Nevada és az amerikai űrügynökség, a NASA, valamint az Atlas rakétákat üzemeltető United Launch Alliance (ULA) képviselői. A 9 méter hosszú Dream Chaser egyike a NASA pénzügyi és műszaki támogatását élvező kereskedelmi űrrepülési rendszereinek. A másik két alternatíva, a Boeing CST-100 és a SpaceX Dragonja a jóval hagyományosabbnak nevezhető kapszula kialakítást képviseli.

A hírek szerint a NASA az idei év végétől kettő, de az sem kizárt, hogy csak egy rendszerre koncentrálja erőforrásait, hogy visszaállítsa az Egyesült Államok saját űrhajósainak űrbejuttatási képességét, amit az űrsiklók 2011-es kivonásával vesztett el. Ma egy amerikai űrhajós eljuttatása a Nemzetközi Űrállomásra az orosz Szojuz kapszulák fedélzetén 60 millió dollárba kerül az adófizetőknek. A három amerikai cég állítása szerint megoldásaik mindegyike olcsóbb alternatíva lenne az USA számára.

A Sierra Nevada Corporation elkötelezett gépe mellett akkor is, ha kiesnek a NASA finanszírozásból. "Azért építettük a járművet, hogy felszálljon, és emellett elköteleztük magunkat" - nyilatkozott Mark Sirangelo, a cég elnöke. "Az első kilövés a Sierra Nevada és az ULA közötti közvetlen kapcsolat eredménye, amiért a Sierra Nevada fizet, ez nincs kapcsolatban a NASA programmal"

Két héttel ezelőtt a Sierra Nevada az európai és a német űrügynökséggel is kapcsolatba lépett, ami azt eredményezheti, hogy a 2016-ra tervezett űrrepülő bizonyos alkatrészei és anyagai Európából érkezhetnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Vol Jin #24
    Ha Newtont írok, szerinted mennyire értette volna?
    Gondoltam rá, hogy odabiggyesztem a kukacoskodók kedvéért, hogy néhány gramm földi súlyának megfelelő tolóerő, de ne bohóckodjunk már ennyire.
  • gforce9 #23
    Szerintem a tolóerő grammban történő megadására értette.
  • Vol Jin #22
    Már mért?

    A röhögögörcs fog el, ahogy sokan azt képzelik, hogy intergalaktikus térhajtóművet csak pénz kérdése kifejleszteni. A jelenlegi ismereteink és technológiai lehetőségeink ott tartanak, hogy valamit kidobunk hátul, és attól előre haladunk, mert Newton korában megmondtuk, hogy az impulzus megmarad és ez törvény.

    Azért, mert néhány sci-fiben tachion hajtómű van, még nem elhatározás kérdése, hogy csináljuk meg, hanem csak egy egyszerű szómágia, amit egy író dramaturgiailag beillesztett a műbe, hogy az olvasó/néző tullendüljön azon az egyszerű problémán, hogy három perc alatt hogy került az űrhajó a Béta-Retikül Alfa rendszerének harmadik bolygójára a Delta-kvadránsból.

    Erre utaltam, hogy mennyire ismeri a fizikát a kedves kommentelő. Azzal én is tisztában vagyok, hogy a jelenlegi technológia sokszáz éves newtoni mechanikát használ. Még az ion hajtómű is. Csak ott nem kémiai az energiaforrás, hanem elektromos.
  • NEXUS6 #21
    Háj Vol!
    De azt ugye tudod, hogy ettől a legutóbbi hsz-edtől a te fizikatanárod faxán is felállna a xőr!
    XD
  • Vol Jin #20
    "Engem az érdekelne ezzel a meghajtással kapcsolatban hogy ha már van ion hajtóművünk amikkel műholdakat mozgatnak az miért nem jó űrhajókra? Gyenge lenne vagy nem bírják megépíteni nagyobbra vagy mi?"

    Pár gramm tolóerőt fejtenek ki. Az űrben ahol se súrlódás, se közegellenállás pont elég, ha hónapokig dolgozik a hajtómű.

    De ahhoz, hogy az űrbe feljuss, nem elég néhány grammnak megfelelő tolóerő.
  • Vol Jin #19
    "Új generációs,forradalmian új űrhajtómű technológiára lenne szükség."

    Fogadjunk, hogy rendszeresen kegyelemkettessel zártad az évet fizikából!
  • Vol Jin #18
    "Amíg nem tudjuk megoldani, hogy az űrrepülés, és a föld légkörének elhagyása rutin művelet legyen, egy több százszor felhasználható biztonságos! űrhajóval..addig felesleges az űr meghódításáról beszélni..ezek a rakéták szánalmas teljesítményűek, és iszonyat pazarlóan drágák..
    Az elérhető technológiát és pénzt a fejlesztésbe kellene ölni..és végre használható megoldást találni."

    A szorzótábla megy? Vagy még ott nem tartasz a tananyagban?
  • kamov #17
    Pár adat:
    Az új Falcon-9 1.1-et a Spacex 65 millió dollárért kínálja.

    Ebből a 485t RP-1 és folyékony oxigén hajtóanyag össz. ára kb. háromszázezer dollár (Az 1.0 2/3 ekkora volt, ott volt kétszázezer dollár).

    A többi a rakéta előállítási költsége és a cég profitja.
    Az előállítási költség kb. 5%-a az anyagár, a többi 95% a munkaköltség.
  • gforce9 #16
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Ionhajt%C3%B3m%C5%B1

    Kicsi a gyorsító ereje hozzá.
  • paby88 #15
    Engem az érdekelne ezzel a meghajtással kapcsolatban hogy ha már van ion hajtóművünk amikkel műholdakat mozgatnak az miért nem jó űrhajókra? Gyenge lenne vagy nem bírják megépíteni nagyobbra vagy mi?