Berta Sándor
A dolgok internetében látja a túlélést a BlackBerry
A kanadai gyártó szeretné, ha QNX nevű operációs rendszere széleskörűen elterjedne, amire funkciói alapján van is esély.
Egy új partnerprogram további piaci lehetőségeket biztosíthat a BlackBerry számára. A QNX már most számos hálózatba kötött eszközön, a BMW, az Audi és a Ford (önállóan közlekedő) járművein, olaj- és gázipari készülékeken, beltéri egységeken és egészségügyi berendezéseken fut. A beágyazott szoftver fontos eleme a cég dolgok internete stratégiájának. Az operációs rendszer nem monolitikus, mint egy asztali operációs rendszer, hanem mikrokernel-alapú. Ez utóbbinak köszönhetően biztonságos, mert minden folyamat ellenőrizhető. A különleges architektúra miatt az operációs rendszer gyakorlatilag bármely környezethez hozzáigazítható és további kiegészítő biztonságot kínál.
John Wall, a BlackBerry QNX-ért felelős vezetője és alelnöke kijelentette, hogy végeredményben minden eszköz vagy szenzor csak egy végpont, s a vállalat rendelkezésére állnak a megfelelő eszközök és szerszámok is ahhoz, hogy a gyártástól a használat helyéig biztosítsa az eszközöket vagy a végpontokat. Ezen a területen a BlackBerry több éves tapasztalatra tekinthet vissza. A cég képes továbbá arra, hogy minden szenzorba és készülékbe titkosítást integráljon, amelyet kizárólag ő tud feloldani. Ezt az eljárást a telefonjaihoz fejlesztette ki a társaság és azóta már más termékekhez is kínálja.
A menedzser hangsúlyozta, hogy eddig, ha valaki a QNX-et akarta használni, akkor velük kellett egyeztetnie. Ez a nagy ügyfelek - például a BMW vagy a Ford - esetében továbbra is így lesz, ugyanakkor a vállalat egy partnerprogramot is indított, melynek keretében a kiválasztott fejlesztők hozzáférhetnek a gyártó beágyazott technológiáihoz. Ez a program kibővítheti a saját termékeik piacát. Az első partnerek között van az Archermind, a Mcloudware és a Mission Embedded.
Továbbra is komoly piac marad ugyanakkor a járművek területe. A BlackBerry a Consumer Electronics Show keretében bemutatott két koncepcióalkalmazást, amelyek a Jaguars XJ-n és a Lincoln MKZ-n alapultak. Wall szerint a hálózatba kötött és az önállóan közlekedő gépkocsik megváltoztatják az autók elektronikus architektúráját. A több kisebb processzort, amelyek egy bizonyos funkciót töltöttek be, felváltják a nagy teljesítményű vezérlők, amelyeket 64 bites processzorok és feldolgozóegységek működtetnek. Az ilyen új rendszerek kifejlesztéséhez azonban a gyártóknak nagyon összetett szoftverekre van szükségük, amelyek az olyan technológiákkal is elboldogulnak, mint a neurális hálózatok és a mesterséges intelligencia. Ezekkel a rendszerekkel nem csupán az autók, hanem a vonatok, a műtéteket végző robotok vagy az ipari vezérlőegységek is irányíthatók lesznek.
Egy új partnerprogram további piaci lehetőségeket biztosíthat a BlackBerry számára. A QNX már most számos hálózatba kötött eszközön, a BMW, az Audi és a Ford (önállóan közlekedő) járművein, olaj- és gázipari készülékeken, beltéri egységeken és egészségügyi berendezéseken fut. A beágyazott szoftver fontos eleme a cég dolgok internete stratégiájának. Az operációs rendszer nem monolitikus, mint egy asztali operációs rendszer, hanem mikrokernel-alapú. Ez utóbbinak köszönhetően biztonságos, mert minden folyamat ellenőrizhető. A különleges architektúra miatt az operációs rendszer gyakorlatilag bármely környezethez hozzáigazítható és további kiegészítő biztonságot kínál.
John Wall, a BlackBerry QNX-ért felelős vezetője és alelnöke kijelentette, hogy végeredményben minden eszköz vagy szenzor csak egy végpont, s a vállalat rendelkezésére állnak a megfelelő eszközök és szerszámok is ahhoz, hogy a gyártástól a használat helyéig biztosítsa az eszközöket vagy a végpontokat. Ezen a területen a BlackBerry több éves tapasztalatra tekinthet vissza. A cég képes továbbá arra, hogy minden szenzorba és készülékbe titkosítást integráljon, amelyet kizárólag ő tud feloldani. Ezt az eljárást a telefonjaihoz fejlesztette ki a társaság és azóta már más termékekhez is kínálja.
A menedzser hangsúlyozta, hogy eddig, ha valaki a QNX-et akarta használni, akkor velük kellett egyeztetnie. Ez a nagy ügyfelek - például a BMW vagy a Ford - esetében továbbra is így lesz, ugyanakkor a vállalat egy partnerprogramot is indított, melynek keretében a kiválasztott fejlesztők hozzáférhetnek a gyártó beágyazott technológiáihoz. Ez a program kibővítheti a saját termékeik piacát. Az első partnerek között van az Archermind, a Mcloudware és a Mission Embedded.
Továbbra is komoly piac marad ugyanakkor a járművek területe. A BlackBerry a Consumer Electronics Show keretében bemutatott két koncepcióalkalmazást, amelyek a Jaguars XJ-n és a Lincoln MKZ-n alapultak. Wall szerint a hálózatba kötött és az önállóan közlekedő gépkocsik megváltoztatják az autók elektronikus architektúráját. A több kisebb processzort, amelyek egy bizonyos funkciót töltöttek be, felváltják a nagy teljesítményű vezérlők, amelyeket 64 bites processzorok és feldolgozóegységek működtetnek. Az ilyen új rendszerek kifejlesztéséhez azonban a gyártóknak nagyon összetett szoftverekre van szükségük, amelyek az olyan technológiákkal is elboldogulnak, mint a neurális hálózatok és a mesterséges intelligencia. Ezekkel a rendszerekkel nem csupán az autók, hanem a vonatok, a műtéteket végző robotok vagy az ipari vezérlőegységek is irányíthatók lesznek.