Szekeres Viktor

Ismét lesznek jó magyar tévésorozatok

Sokáig nagy nihil honolt sorozatgyártás terén itthon, de az elmúlt években két remek hazai szériát is láthattunk. Kérdés, mit hoz számunkra a jövő?

Magyarországon az elmúlt években látszólag teljesen leáldozott a komolyabb sorozatgyártásnak. A Tűzvonalban óta a rohamtempóban gyártott napi szappanoperákon kívül (Barátok közt, Jóban Rosszban, Éjjel-Nappal Budapest, Bűnök és szerelmek), valamint a közszolgálati csatornák által berendelt, majd hol le nem adott, hol pedig minimális nézettség mellett sugárzott, a zömében a politikai hatalmon lévők közelébe helyezkedő producerek által gyártott szériákon kívül jóformán csak a Casinót láthattuk, mely az RTL Klubon egy 3 részes próbaszezont ért meg, valamint az Egy rém rendes család feldolgozását. De ekkor belépett a piacra az HBO - legalábbis, ha nem számoljuk a 2007-es Született lúzert.


A piacra lépés rögtön két új tévésorozat formájában valósult meg: 2011-ben a Társas játék, 2012-ben pedig a Terápia került képernyőre, hogy előbbi 2013-ban, utóbbi pedig idén folytatódjon a második évaddal. Persze az HBO sorozatai előnnyel indultak, hiszen egyrészt kipróbált formátumokról volt szó, melyek más országokban is sikert arattak, másrészt pedig prémium jellegű, előfizetéses a csatorna, tehát a szériák sorsa nem függött közvetlenül a nézettségi adatoktól. (A kritikusok egyöntetű elismerése, valamint az, hogy például a Társas játék még a Trónok harcánál is nézettebb volt, természetesen nem volt elhanyagolható tényező.)

Éppen ezért talán nem is meglepő, hogy az HBO továbbra sem áll le a saját gyártású sorozatok fejlesztésével. A csatorna június végén rendezte meg első, "Írók Napja" névre keresztelt szakmai rendezvényét, melyre olyan már íróként dolgozó, valamint a szakmával még csak most ismerkedő embereket vártak, akik szívesen dolgoznának az HBO hazai gyártású sorozatain. Itt került bejelentésre, hogy elkezdődött a Társas játék és a Terápia 3. szezonjának fejlesztése is (ez nem jelenti azt, hogy el is készül a két sorozat folytatása, de megfelelő alapanyag esetén jó esély van rá), valamint, hogy további három sorozatterv tart ebben a fázisban: a finn Helppo Elämä feldolgozása, egy, a cseh Olthatatlanhoz hasonlító. hazánk politikai múltjával foglalkozó miniszéria, valamint egy krimiszerű dráma, aminek a középpontjában a mai magyar női szerepek és a mélyszegénység szerepelne.


Az Írók Napja rendezvény - amely egyébként meglehetősen sikeresnek bizonyult, hiszen közel 100 szakember vett rajta részt - persze elsősorban nem a konkrét tervekkel foglalkozott. Bejelentésre került ugyanis az HBO First Draft elnevezésű "versenye", mely újabb bizonyíték arra, hogy a csatorna komolyan gondolja a hazai igényes sorozatgyártás felélesztését. A forgatókönyvíró-pályázatra a mai Magyarországon játszódó, heti folytatásos drámasorozatok forgatókönyveit várja a csatorna.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • StoneCold7 #13
    Jó magyar tévésorozat? Ezt így egybe? Kicsit veszélyes megnyilvánulás. Én inkább maradok a minőségi sorozatoknál, és nem kajálom be ezeket a gyenge szarokat, amiket jónak neveznek, mert nem a szokásos kritikán aluli hulladék, hanem egy hangyaf@sznyival jobb :)
  • yamato41 #12
    Ugyanilyen alapon bármelyik állami kiadást meg lehetne kérdőjelezni. Mondhatnám, hogy az én adóforintomból meg ne a kúráljanak alkeszeket, vagy drogosokat. De mindez totál értelmetlen.
  • Cat #11
    Nekem a nyereségalap azt jelenti, hogy nem az én adóforintjaimból fizetnek rendezőket, színészeket, forgalmazókat, hanem egy befektető a saját pénzét kockáztatja. Ha rossz, ha jó, nem érdekel, mert nem én fizetem.
  • yamato41 #10
    Miért gondolod, hogy a nyereségalapú film jó? A nyereségalap azt jelenti, hogy populáris kell csinálni, ami sokakat érdekel, a nem éppen agysebészeket is. Semmivel nem lesz jobb egy film, sorozat csak azért, mert nyereségalapon működik. Sokkal inkább bugyutább, gagyibb lesz.
    Jobb igényességtől, ízléstől lesz, ez pedig nem pénzfüggő. Pénz pedig az ötlet megvalósításához kell. Nem véletlenül írtam a Munkaügyeket. Az egy ötletes, mai vizuális igényeknek megfelelő sorozat. Nem a nagyközönségnek, hanem egy rétegnek szól. De annak nagyon. Kiváló rendezés, jelmezek, színészi alakítások, vizuális világ, zene, minden, ami kell.
  • Alexease #9
    Ismet? !:)

    A magyar szineszek jok. Szinhazban es szinkronban. TV-ben es filmen egyszeruen szarok. Bar valszeg a penzmosas alapjat kepezo szar, gagyi, bugyuta, osszecsapott, nevetseges, tortenetek, stilus, gyartas, kivitelezes es elvaras tehet rola.

    A lenyeg, jol lehuzzak a penzt, aztan annyi.
    Amig nem lesz nyeresegalapu a filmezes (nalunk soha), addig nem is kenyszeriti oket senki, hogy normalis dolgot csinaljanak.
  • yamato41 #8
    Miért, mit kell azon különösképpen értelmezni, hogy egy névtelenül megjelent cikk tövig benyal a HBO-nak elferdítve a dolgokat, kihagyva egy jó sorozatot csak azért, hogy a benyalás a legmélyebb tövig történjen?
  • Narxis #7
    +1

    Magyar sorozatokat kerülöm nagy ívben. Egyszerűen nem tetszik egyik se plusz a színészek alakítása is olyan fura. Színházban sokkal jobbak, tévében olyan bugyuta.
  • flashpointer2 #6
    a munkaügyek tényleg jó :D
  • zetortraktor #5
    Annak nincs sok értelme, ha felsorolod, hogy szerinted mi a jó. Ha nem látott, akkor az ő baja. Vagy a szarokat nézte meg jó érzékkel, vagy nem is nézett semmi ilyet. A lényeg, hogy mások láttak és néznek jókat.
  • zetortraktor #4
    Nem az a gyépés, aki nem képes értelmezni a szavakat? Az ilyen fail megszólalások miatt mindig érdemes kommenteket olvasni.