SG.hu

A biztosítók állami támogatást sürgetnek a "nem biztosítható” kiberkockázatokra

A világ két legnagyobb biztosítási csoportja szerint a kibertámadások olyan nagy kockázatot jelentenek, mint a terrorizmus és az árvíz, és állami támogatást kérnek, hogy segítsék az ágazatot a veszteségek elviselésében.

A Zurich biztosító és a Marsh McLennan, a világ legnagyobb biztosítási brókercége egy új jelentésben azt állítja, hogy a kiberfenyegetések „meghaladják a hagyományos biztosítási és kockázatkezelési megközelítések azon képességét, hogy teljes mértékben mérsékeljék azokat”. A jelentés szerint a magánszektor „a pénzügyi veszteségek mértékének határai” vannak, amelyeket a kritikus infrastruktúrát érő kibertámadás által okozott potenciálisan hatalmas veszteségek miatt a magánszektor képes elviselni. A jelentés számos lépést javasol ennek megoldására, többek között olyan köz- és magánszféra közötti partnerségek létrehozását, amelyek célja a jelenleg „nem biztosítható” események - például a kulcsfontosságú infrastruktúrák széles körű meghibásodását okozó kibertámadás - okozta veszteségek megosztása. Néhány ország már létrehozott államilag támogatott rendszereket az árvíz- és terrorizmus okozta károk megosztására.

„Egy bizonyos pontot átlépve a kiberesemények potenciálisan elég nagyok lehetnek ahhoz, hogy a biztosítási ágazaton kívülre kerüljenek, és társadalmi veszéllyé váljanak” - mondta Tom Reagan, a Marsh McLennan globális kiber-szakmai vezetője. A jelentés szerint az állami támogatás megfontolásának szükségességét „a digitális gazdaság folyamatos átalakulása, a fizikai folyamatok és a virtuális irányítás keveredése, valamint az új technológiák - legutóbb a generatív mesterséges intelligencia - növekvő szerepe és bővülő képességei hajtják”. A Lloyd's of London tavalyi becslése szerint egy a globális fizetési rendszer elleni jelentős kibertámadás 3,5 milliárd dollárjába kerülhet a világgazdaságnak, és ez „túl jelentős kockázat ahhoz, hogy egy ágazat egyedül nézzen szembe vele”.

A kiberbiztosítási piac - amely néhány évtizedes múltjával viszonylag újnak számít biztosítási szempontból - tavaly mintegy 14 milliárd dollárnyi díjat szedett be. A viszontbiztosító Munich Re várakozásai szerint ez a szám 2027-re eléri a 29 milliárd dollárt. Az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és más országok politikai döntéshozói megbeszéléseket folytattak az iparággal arról, hogy miként lehet bizonyos kibertámadási forgatókönyvek esetén a veszteségeket fedezni. A biztosítási vezetők azt remélik, hogy valamilyen állami háttérintézkedés több biztosítót ösztönözne arra, hogy biztosítási kötvényeket kínáljon és csökkentse az árakat, ösztönözve ezzel a vállalatok körében az igénybevételt és a biztonsági gyakorlatok javítását.

Egyes biztosítók jelenleg kizárják a kritikus infrastruktúrát ért támadásokat és a latorállamok által támogatott támadásokat az általános kiberbiztosításokból, arra hivatkozva, hogy az ilyen kizárásokra azért van szükség, hogy megvédjék magukat az életképességüket veszélyeztető veszteségektől. Sierra Signorelli, a Zurich kereskedelmi biztosításokért felelős vezetője szerint az állami háttérintézkedés „nagyobb biztonságot nyújtana a fedezet terén” a tekintetben, hogy a magánszektor milyen veszteségeket fedezne, és mit fizetne a kormány.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    Ez alapvetoen ellentetes a biztositasi rendszer mukodesevel. Ket lehetseges modon lehet kezelni a problemat:
    - a dijak megemelesevel, azaz a begyujtott biztositasi osszeg novelesevel
    - az adott tul magas tetel kivetelevel a biztositas alol, azaz vis major-ra tetelevel

    Ez utobbi pont azert lett kitalalva, hogy a biztositasi osszeg feleltti esetekben ne kelljen fizetni, ugyanis egy biztosito ket modon limitalja a kifizeteseket. Egyreszt a karosszeg fuggvenyeben az ugyfelenkent a befizetett osszeg bizonyos tobbszoroseeig, masreszt az osszes ugyfel eseten a befizetett teljes osszes bizonyos szazalekaig (tehat a teljes osszegnel kisebb osszegig). Ezzel garantaljak, hogy ha egyedi kar keletkezik, akkor azt lehetoleg teljes mertekben teritsek, de ha a teljes karosszeg egy adott idoszakon belul magasabb mint a teljes beveteluk, minusz a mukodesi koltseguk, akkor se lehessenek negativban.

    Gyakorlatilag ez egy barati tarsasag altal osszedobott penz eseten, de mig a barati tarsasagok ha kisebb a karmennyiseg mint a befizetesek, akkor a mukodesi koltsegek utan megmarado penzt visszaosztjak a befizetes aranyaban, addig a kereskedelmi alapu biztositoknal ez extraprofitkent jelenik meg. A fenti rendszer egy a kaszinoknal is latott "mindig a haz nyer" rendszert biztositott a biztositok szamara, amik a tulvallalasok miatt most esetleg negativba kerulnenek. A bizositok szeretnek ezt a negativ osszeget a bankok mintajara allami, tehat kozossegi vagyonbol fedezni. Velemenyem szerint ilyen kimentesre csak akkor kerulhetne sor, ha az adott biztosito vagy bank minden vagyontargya mar ertekesitesre kerult es az ertektelen ceg felszamolasa utani koveteleseket venne at az allam vagy esetleg egy masik biztosito vagy bank, aki az allam helyett az osszeget kifizeti (ha van ilyen).

    Az utolso bekezdesben leirt vis major megoldas szerintem jo, mert nem hasznal allami forrasokat es legalabb szerzodesi szinten megmutatja, hogy a biztositasi osszeg olyan mint a nyugdijmegtakaritas, ha magunknak kezeljuk sajat szamlan, akkor anyagilag jobban jarunk. (A nyugdijbiztositok es az altalnos biztositasi rendszer kockazatkozossegre alapul, de egy nonprofit kockazatkozossegi alap mindig elonyosebb es ilyen nonprofit ha mi magunk hozzuk letre. Kulonosen nyugdijbiztositas eseten, ahol a tenyleges "kockazatkososseg" az, hogy sokan meghalnak mielott felhasznalnak a befizeteseiket.)
  • CommieSlayer #1
    Komcsik!