Berta Sándor
Közösen lépnek fel az IT-óriások ellen a biztosítótársaságok
Az autógyártók piaca után a biztosítások digitalizálása jön, ezt a szektort is felzabálhatják az amerikai cégek. A szereplőknek muszáj összefogniuk, viszont az átalakulásnak sokan nem fognak örülni.
A cégek a digitális innovációk területén az autógyártók példáját követnék. Andreas Nolte, az Allianz biztosító IT-vezetője az Inscom nevű konferencián kijelentette, hogy az ágazat szereplőinek a digitális innovációk esetében össze kell fogniuk egymással, éppúgy, ahogy azt a Daimler, a BMW és a többi gépkocsigyártó teszi a saját piacán belül. A müncheni konferencián 55 biztosító volt jelen, és közöttük egyértelmű volt az a nézet, hogy a verseny helyét a kooperáció veszi át, csak így lehet ugyanis túlélni a digitális világban.
Az Allianz nem csupán beszél az együttműködés fontosságáról, hanem létrehozott egy nyílt platformot, amelyen szabadon elérhető szolgáltatásokat és szoftvereket kínál a piaci szereplőknek. A megoldások között vannak, amelyek az adatok beszkennelését teszik lehetővé, fellehetők egészségügyi alkalmazások és a betegbiztosítók számára kínált mesterséges intelligenciák. Nolte szerint az ilyen jellegű platformok idővel amúgy is megjelennének a Google, a Tencent vagy más internetes óriás miatt, ezért fontos volt időben lépni. Már csak azért is, mert kiszivárgott, hogy az Amazon például Nagy-Britanniában és Indiában akar megjelenni a biztosítási piacon, s az ehhez szükséges licencek beszerzése már folyamatban van. Emellett Németországban és Kínában is vannak hasonló előkészületek.
Az Allianz három év alatt tudott egy új terméket piacra dobni, ennyi időbe telt, mire az ötletből kész megoldás lett. A két évvel ezelőtt alapított belső digitális részlegének - amelynél 350 fejlesztő dolgozik - ugyanehhez csak 100 nap kellett. S nagyon is könnyen elképzelhető, hogy egy hatalmas tudással, vagyonnal és szakembergárdával rendelkező Google, Amazon vagy Tencent még rövidebb idő alatt megvalósíthatja mindezt.
Hans Zehetmaier, az MSG nevű IT-szolgáltató alapítója közölte, hogy öt éven belül a biztosítási világ alapvetően megváltozik és digitális lesz. A termékek sokkal egyszerűbbek lesznek: míg jelenleg 46 tényezőből állapítják meg a fizetendő havidíjat, ez alig néhányra fog csökkenni. A viselkedésen alapuló biztosítási díjaké a jövő, mely szerint az ügyfél vezetési szokásait, előéletét veszik figyelembe a fizetendő biztosítási díj megállapításakor. A biztosítottak elektronikusan monitorozhatják a róluk nyilvántartott adatokat, és adott esetben komoly kedvezményeket kaphatnak. Ez a járművek telematikai adatain túli területeken is működik, például az amerikai John Hancock életbiztosítónál a rendszeresen mozgó, és ezt a biztosítóval is ellenőrizhetően közlő emberek kevesebbet fizetnek.
A digitalizáció az ügyfélkapcsolatokat is átalakítja, legyen szó chatbotokon keresztüli vagy egy fizikailag az ügyfél elé rakott beszélő robotról. Zehetmaier egyúttal kitért arra is, hogy jelenleg egy életbiztosításokkal foglalkozó szakember kb. 12 000 szerződést tud feldolgozni, a digitális technika segítségével ez a szám 120 000-re növelhető öt év alatt. A járműbiztosításban ugyanez a szám 20 000-ről 100 000-re skálázható fel. Más szóval a jelenlegi alkalmazotti mennyiség ötöde vagy tizede is elég lehet az ügyfelek kiszolgálásához. És ez a hatékonyság-növekedés miatti létszámcsökkenés alig néhány éven belül bekövetkezhet.
A cégek a digitális innovációk területén az autógyártók példáját követnék. Andreas Nolte, az Allianz biztosító IT-vezetője az Inscom nevű konferencián kijelentette, hogy az ágazat szereplőinek a digitális innovációk esetében össze kell fogniuk egymással, éppúgy, ahogy azt a Daimler, a BMW és a többi gépkocsigyártó teszi a saját piacán belül. A müncheni konferencián 55 biztosító volt jelen, és közöttük egyértelmű volt az a nézet, hogy a verseny helyét a kooperáció veszi át, csak így lehet ugyanis túlélni a digitális világban.
Az Allianz nem csupán beszél az együttműködés fontosságáról, hanem létrehozott egy nyílt platformot, amelyen szabadon elérhető szolgáltatásokat és szoftvereket kínál a piaci szereplőknek. A megoldások között vannak, amelyek az adatok beszkennelését teszik lehetővé, fellehetők egészségügyi alkalmazások és a betegbiztosítók számára kínált mesterséges intelligenciák. Nolte szerint az ilyen jellegű platformok idővel amúgy is megjelennének a Google, a Tencent vagy más internetes óriás miatt, ezért fontos volt időben lépni. Már csak azért is, mert kiszivárgott, hogy az Amazon például Nagy-Britanniában és Indiában akar megjelenni a biztosítási piacon, s az ehhez szükséges licencek beszerzése már folyamatban van. Emellett Németországban és Kínában is vannak hasonló előkészületek.
Az Allianz három év alatt tudott egy új terméket piacra dobni, ennyi időbe telt, mire az ötletből kész megoldás lett. A két évvel ezelőtt alapított belső digitális részlegének - amelynél 350 fejlesztő dolgozik - ugyanehhez csak 100 nap kellett. S nagyon is könnyen elképzelhető, hogy egy hatalmas tudással, vagyonnal és szakembergárdával rendelkező Google, Amazon vagy Tencent még rövidebb idő alatt megvalósíthatja mindezt.
Hans Zehetmaier, az MSG nevű IT-szolgáltató alapítója közölte, hogy öt éven belül a biztosítási világ alapvetően megváltozik és digitális lesz. A termékek sokkal egyszerűbbek lesznek: míg jelenleg 46 tényezőből állapítják meg a fizetendő havidíjat, ez alig néhányra fog csökkenni. A viselkedésen alapuló biztosítási díjaké a jövő, mely szerint az ügyfél vezetési szokásait, előéletét veszik figyelembe a fizetendő biztosítási díj megállapításakor. A biztosítottak elektronikusan monitorozhatják a róluk nyilvántartott adatokat, és adott esetben komoly kedvezményeket kaphatnak. Ez a járművek telematikai adatain túli területeken is működik, például az amerikai John Hancock életbiztosítónál a rendszeresen mozgó, és ezt a biztosítóval is ellenőrizhetően közlő emberek kevesebbet fizetnek.
A digitalizáció az ügyfélkapcsolatokat is átalakítja, legyen szó chatbotokon keresztüli vagy egy fizikailag az ügyfél elé rakott beszélő robotról. Zehetmaier egyúttal kitért arra is, hogy jelenleg egy életbiztosításokkal foglalkozó szakember kb. 12 000 szerződést tud feldolgozni, a digitális technika segítségével ez a szám 120 000-re növelhető öt év alatt. A járműbiztosításban ugyanez a szám 20 000-ről 100 000-re skálázható fel. Más szóval a jelenlegi alkalmazotti mennyiség ötöde vagy tizede is elég lehet az ügyfelek kiszolgálásához. És ez a hatékonyság-növekedés miatti létszámcsökkenés alig néhány éven belül bekövetkezhet.