Ne legyen nagyobb a képek mérete 1024X768-nál!
-
#267415
Hmmm, urbánus legenda lehetett. Na már azért mert 1963-ban szerintem az ilyen kis méretű gázturbinák nem lehettek valami üzembiztosak. Akkoriban elég bajuk volt az amcsiknak is, a ruszkiknak meg pláne, a komolyabb repülőgép hajtóműveikkel is. Üzemidők, meg ilyen problémák voltak velük. Aztán az anyag és gyártástechnológia fejlődésével már egész jó gázturbinás hajtóműveket dobtak össze, és dobnak össze ma is. Valahogy ez a technika nem hódított nagy teret a közúti közlekedésben. Kicsivel jobb volt a helyzet a vasút és a hajózás terén. Bár ez utóbbinál is inkább a hadi ipar profitált belőle. Az igazi tere mégis csak a levegőben van.
Tizen valahány évet RC repülőmodelleztem. A 90-es évek végén a repmodellezés terén is kezdtek felbukkanni a gázturbinás hajtóművek. Elég sok macera volt velük. Főleg az indításuk volt zűrös. Aztán jöttek a problémák a stabil üzemmel. Nagyon érzékenyek voltak ezek a kicsi turbinák az üzemanyagszabályzásra, a változó fordulatszámokra. A repülőknél (még a modelleknél is) azért van szükség a hajtóművek teljesítmény szabályzására. Külön, drága elektronika kellett ahhoz, hogy széles fordulatszám tartományban tudják a stabil üzemet biztosítani. Nagyon érzékenyek a kenésre. Ezek a kicsi masinák simán elérték, és túl is lépték a 100.000 (!)-es fordulat számot. Nem tévedtem, százezret írtam! Szóval 1963-ban még egy autóba beépíthető méret is hozhatta ezeket a gondokat. Nem véletlen, hogy soha senki nem gyártotta szériában őket.