• IMYke2.0.0.0
    #332
    Grim Fandango

    Olyan korszakot élünk át, mikor a nagy játékfejlesztő cégek rendkívül kevés kalandjátékkal rukkolnak elő. Istennek hála, hogy azért akad olyan cég is, aki nem hagyja pihenni a kalandorokat. A tavalyi év legsikeresebb kalandjátéka, a Course of Monkey Island után, most ismét valami nagyon kellemeset készített nekünk a LucasArts. Bátran állítom, hogy ez a név már garancia a minőségre és a jó hangulatra. Nem kisebb kalandjátékokat mondhatnak maguknak a készítők, mint a Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Sam & Max, Full Throttle, The Dig és még sorolhatnám. Ezek a játékok egytől egyig elnyerték az év kalandjátéka címet különböző neves újságoktól. És ez a mostani is egy olyan játék, melynek dobozán szerepel a kis fickó a LucasArts felirattal...
    Biztosan sokaknak volt lehetősége a Grim Fandango demójával játszani, kicsit belekóstolni az egzotikus hangulatba, s az újszerű irányításba. Vannak olyanok is, akik furcsállják a játékot. Az tény, hogy ritkán születnek olyan programok, melyek túlságosan is elrugaszkodnak a megszokottól. A játék a Halottak Földjére kalauzol bennünket, egy olyan furcsa világba, ahol az ott zajló élet leginkább az 1930-as 40-es és 50-es amerikai noir filmjeit idézi. A környezet pedig főként azték, maya és mexikói népművészetre építkezik. Olyan nagy filmeknek tiszteleg, mint a Casablanca, Madarak... Az ilyen noir típusú filmekben, mindenki keménylegény, a nők sem adják könnyen szívüket, s mindenki iszik és dohányzik. A játék leírásában ehhez kapcsolódóan nagyon vicces kikötést írtak a készítők, afféle "a dohányzás káros az egészségre" típusú szöveget. De ez mind még nem jelenthet furcsaságot egy játékban. A különlegességet a karakterek kemény arcvonásai jelentik. Mivel a történet a Halottak Földjén játszódik, nem csoda, ha mindenki képéről lesült a bőr. Azték hiedelmek szerint, az ember halála után egy négy évig tartó utazásban vesz részt, míg eljut a kilencedik alvilágba. A lelkeket pénzel, étellel segítik hosszú útjuk kezdetén. Mexikó tradicionális ünnepei közé tartozik a halottak látogatásának megünneplése. Minden évben visszatérnek szeretteikhez, s ekkor az utcákon beindul a dínom-dánom, az árusok sátrakat vernek fel a giccsesen kidíszített utcákon, ahol a felvonuló embertömeg jelmezbe öltözve kurjongat. Erre az alkalomra készülnek azok a színes papírmasé csontváz alakok, ahonnan is Grim Fandango szereplőit mintázták a készítők. A játék első helyszíne El Marrow városa, ahová először érkeznek a halottak, s itt dolgozik főhősünk, Manuel Calavera (calavera spanyolul koponyát jelent), aki épp egy olyan utazási ügynök a Halotti Minisztériumnál, akinek az újonnan érkezett lelkeket kell elvezetni a végső nyugalomig. Ügyfeleinek különféle utazásokat ad el, attól függően, hogy hogyan viselkedett a halott élő korában. A négyévi tartózkodást csak azok rövidíthetik meg a Halottak Földjén, akik értelemszerűen nem, vagyis csak keveset rosszalkodtak. Emberünknek azonban nem mennek igazán jól a dolgai. Munkahelyi irodáját át kellett adnia Domino Hurleynek, aki igazán kemény rivális lett. Mannynek innentől csak rossz ügyfelek jutnak, s nem érti mi Mr Hurley sikerének titka. Dominonak csupa jómódú, első osztályú lelkek jutnak, Manny pedig szenvedhet, hogy ügyfelei alá legalább kerékpár jusson. S mivel az ügynököknek is kell átmenni az Élők Földjére a halottakért, sokszor már ez is gondot okoz Mannynek. Sofőrje állandóan ellóg, s a kocsi sem egy Pioneer motoros gépezet. Az iroda főnöke, a keménykezű Don Copal pokollá teszi Manny életét, azaz halálát. Copal titkárnője, Eva együtt érez Mannyvel, de nagyon aggódik saját munkájáért. Ugyanakkor Manny érzi, hogy Eva mögött nincs minden rendben. Épp mikor egy megmérgezett pacákért kéne átmenni az élőkhöz, Manny sofőrjét hazaküldték. Ekkor ismerkedik össze Glottisszal, a szerelővel, aki egy groteszk, nagydarab de csupa szív teremtmény. Manny kalandjai során fokozatosan ráébred, hogy ő csak egy korrupt társadalom áldozata, ahol csak a pénz számít. Sokan nem is hisznek a Kilencedig Alvilág létezésében, s itt telepedtek le a Halottak Földjén, hogy minél nagyobb hatalmat harácsoljanak maguknak. Manny nem sorolható a keménykötésűek közé, viszont rendkívül intelligens és jó üzletember. Ennek ellenére a felsőbb rend képes arra, hogy örökre itt ragadjon. A bűnözés a halálozás után is elég magas, ezek hátterében egy Hector Lemans (nem LeMon:) nevezetű koponya áll. A játék leggonoszabb karaktere, ő irányit minden szálat, s keze közül nem menekülhet senki élve vagy halva. Az egész halotti társadalom szinte a kezében van, birodalmában mindenki korrupt és áruló. Manny igazából akkor kerül a dolgok sűrűjébe, mikor Domino elől elhalássza Mercedes Colomart, azaz Mechet. Az ifjú hölgyike elszökik, Don Copal ezért bezáratja Mannyt a pincébe. Calavera ekkor ismerkedik össze a történet másik kulcsfigurájával, Salvador Limonesszel, a felkelés vezetőjével. A földalatti mozgalom neve Elveszett Lelkek Szövetsége, s itt dolgozik Eva is, akit Copal titkárnőjeként ismerhetünk. Manny elhatározza, hogy belép a felkelők közé, s kezébe veszi saját életét, azaz - helyesebben mondva - halálát. A történetet még hosszasan folytathatnám, hisz a cselekmény elég hosszú, és még számos helyszínen kell megtalálnunk a kiutat.

    Nagyon fontos megemlíteni az irányítást, ez igazán újszerű az eddigi point-and-click rendszerű LucasArts játékkhoz képest. Az opcióknál választhatunk karakter és kamera szerinti mozgást, vagy a játék közben is váltogathatunk közöttük a Ctrl+M billentyű kombinációval. Mannyt attól függően kell irányítani a kurzorbillentyűkkel vagy botkormánnyal, hogy melyik irányítási módot választjuk. Ha a karakterhez képest mozgunk, akkor a balra, jobbra billentyűkkel Manny fordul, le és fel billentyűk hatására pedig előre és hátra mozgunk. Ha a kamera nézetéhez képest mozgunk, akkor a különböző mozgás billentyűkre az adott irányba sétál hősünk. Ilyenkor nincs hátrafelé menés és forgolódás. Mivel ehhez a fajta irányításhoz nincs szükség kurzorra, a felvehető tárgyakat nem a megszokott úton vehetjük magunkhoz. Ha olyan valami közelébe megyünk Mannyvel, amire érdemes lenne odafigyelni, emberünk odaszegezi arcát. Ilyenkor az E vagy S gombbal megfigyelhetjük, az Enter, U vagy W billentyűvel használni tudjuk, +, P vagy A billentyűkkel pedig felvehetjük azt a bizonyos dolgot. Más karakterekkel az Enter billentyű lenyomása után cseverészhetünk. Az invertory is átalakult a nagy kaland elődökhöz képest. Az I vagy az Insert billentyűk hatására Manny a zsebéből előhúzza a már magunkhoz vett eszközöket, majd a kurzorbillentyűkkel válogathatunk köztük. Ez olyan esetekben elég hosszadalmas és idegesítő, mikor zsebeink tömve vannak kacatokkal. Ha alapállásban vagyunk karakterünkkel, az invertory megjelenítése nélkül is elő tudjuk húzni a tárgyakat a számok segítségével. Az 1-es gomb mindig a kaszát jelenti, ez állandóan nálunk van.

    A játék grafikájáról is fontos szólni pár szót. Ilyen még úgysem volt. A LucasArts felhagyott a megszokott rajzos grafikával, s átléptek teljes 3D-be. A hátterek, a karakterek, a tárgyak és a különböző térelemek egytől egyig 3 dimenziós objektumok. Azt is megkockáztatom, hogy a mozgást helyben számolja a program. Erre a következtetésre akkor jutottam, mikor egyik kameraállásból a másikba léptem, és a háttérben repülő madár mozgása folyamatos volt a képváltáskor. Természetesen a játék támogatja a különféle gyorsítókártyákat, s így a látvány egyszerűen lenyűgöző. A világítások és árnyékok teljesen életszerűek. Különösen tetszettek Rubacava esti fényei. De hadd osszam meg veletek még egy ehhez kapcsolódó észrevételemet. A saját Calavera kávézónk előszobájában Manny árnyéka folyamatosan kezd fakulni kifele menet, s teljesen beleolvad a lépcső vetett árnyékába.

    Végül még egy kis mese, ami meglehetősen érdekes lehet: elmondom első találkozásomat a tetováló fickóval. A pali (hivatalos neve Toto Santos) nem szereti, ha a hűtőszekrényét nyitogatjuk, mert olyankor lelassul a gépe. Egy idő után nagyon begurul, s elkezd káromkodni. De a lényeg az, hogy hogyan! Kérem szépen, magyarul! Nos, én nem akarom a LucasArtsot halálra dicsérni, de ez szép húzás volt! Ritkán panaszkodnak a szomszédok a hangzavarért, de most különös figyelmeztetést kaptam tőlük a hangos nevetésért. Na de akkor mit is mondott Santos: "Ugye nem akarod, hogy odajöjjek, és belerúgjak a se**edbe?" Idézet vége, gondoltam én... Mikor elkezdtem faggatni, hogy ugyan mit is firkál Naranja kezére, azt suttogja magában: "Micsoda se**fájdalom, miért nem fogja már be a pofáját!?" Hmmm... Hát ez van! Nem teljesen magyaros, de vettem az üzenetet!

    Összességében nagyon élvezhető és könnyen emészthető a Grim Fandango. Nincs annyi poén beleszőve, mint mondjuk a Monkey Islandbe, de hát ez nem is arról szól. A játék alcíme hogy bűn és korrupció a Halottak Földjén, s az van benne elég. Sokszor a cselekmény olyan fordulatokat tesz, amilyenre nem számít az ember. Ennyit szerettem volna megosztani veletek a LucasArt legújabb játékáról. Szorítok, hogy ismét elnyerjék az év kalandjátéka címet!

    ------------------------------------------
    .:i2k:.
    ------------------------------------------