• Istencsászár
    #39038
    Brawn bírálja a Renault hozzáállását

    A Ferrari technikai igazgatója, Ross Brawn szerint a Renault helytelenül cselekedett, amikor az FIA döntése ellenére megpróbálta engedélyeztetni az ellensúlyos lengéscsillapító használatát a Német Nagydíjon.


    Ross Brawn bírálta a Renault vezetését azok után, hogy az enstone-i istálló Hockenheimben megpróbálta kierőszakolni az FIA által a múlt héten betiltott ellensúlyos lengéscsillapító használati jogát.

    "Már hosszú évek óta az FIA technikai részlegének a véleménye számít irányadónak, és tetszik vagy sem, a döntéseiket eddig általában mindenki elfogadta" - mutatott rá a Ferrari technikai igazgatója.

    A Renault a tiltás ellenére a függőleges rezgések csillapítására kifejlesztett, ellensúlyos lengéscsillapítóval felszerelve küldte el a tartalékautóját a Német Nagydíj csütörtöki gépátvételére.

    Miután az FIA technikai küldötte így nem engedte át az autót az ellenőrzésen, az ügy a sportfelügyelői testület elé került, amely meglepetésre szabályosnak minősítette a vitatott eszközt, mondván, nem bizonyított, hogy annak szerepe van az aerodinamikai hatékonyság javításában.

    Brawn a hajlékony vezetőszárnyak esetére célozva emlékeztetett rá, hogy bár az FIA technikai részlegének egyes döntései idén hátrányosan érintették, a Ferrari soha nem szegült szembe ezekkel.

    "Idén is volt már rá példa, hogy olyan utasításokat adtak nekünk a szárnyakkal kapcsolatban, amelyekkel nem feltétlenül értettünk egyet, de elkerülhetetlen, hogy legyen egy mértékadó vélemény" - jelentette ki. - "Ha viszont minden határozat után egy ilyen eljárásra kell számítanunk, a rendszer működésképtelenné válik."

    "Szerintem ezzel a problémával foglalkoznunk kell, mert mindannyian az FIA technikai részlegének álláspontjára támaszkodunk, különösen Charlie Whitingéra."

    "Úgy vélem, tiszteletben kell tartanunk a véleményét. Nem mindig értünk vele egyet, de még mindig ez a lehető legjobb rendszer, és az egyetlen, amely a rendelkezésünkre áll. Ha valahogy megkerüljük, a döntési folyamat nagyon akadozott lesz."

    Kontrára rekontra

    Az FIA végül megfellebbezte a sportfelügyelők - Tony Scott Andrews, Rafael Sierra és Waltraud Wünsch - ítéletét, s mivel a fellebbviteli eljárást csak hetekkel később folytatják le, a Renault végül a pénteki szabadedzések előtt kiszerelte a vitatott lengéscsillapítót az autóiból.

    A Renault mellett hat másik csapatnál - köztük a Ferrarinál, a McLarennél és a Red Bullnál - is használatban volt egy hasonló rendszer, sőt, Brawn a korábbi értesüléseket cáfolva elárulta, hogy a maranellói istálló eddig az összes idei versenyen be is vetette azt.

    Amikor arról kérdezték, hogy a Renault megoldása vajon hatékonyabb-e a Ferrariénál, Brawn azt felelte: "Nem tudom, ezt hogyan ítélhetném meg. Nekünk jól bevált, de azt nem tudom, nekik mennyire volt hasznos. Mi egész évben használtuk, ma viszont nem."

    "A pályától, a versenyzőtől, az autó mechanikai jellemzőitől, valamint attól is függ, hogy milyen stabil az autó a rázóköveken és az aszfalt egyenetlenségein" - mondta Brawn azzal kapcsolatban, hogy a lengéscsillapító bevetése mekkora előnnyel jár. - "Ez sokban a pályától függ. Mindenesetre több tizedmásodpercet is jelenthet."

    A két Renault a Német Nagydíj első edzésnapján csak a 11. és 15. helyen végzett, Brawn azonban nem tartja valószínűnek, hogy a Ferrari ellenfele a hétvége további részében is küszködni fog Hockenheimben.

    "Szeretném azt hinni, hogy igen, de nem hiszem, hogy így lesz" - mondta. - "Ma nem töltöttek túl sok időt a pályán, amely egyébként is… Szóval rövid ideig esett az eső, azelőtt pedig senki sem végzett igazán komoly munkát."