kep
FAQ - mielőtt alapdolgokat kérdeznél, olvasd el
Lényeges elemeket, történéseket eláruló spoilerek törölve lesznek, ha nincsenek elrejtve!
[ Letöltőhelyeket fitogtató kérdések és válaszok törölve lesznek! ]
[ Anime Addicts ] [ Aoi Anime ] [ Anime képrejtvény (SG) ] [ AMV (SG) ] [ MyAnimeList ]

Vannak itt blogok is ám: [ Grouther's Anime Diary ] [ LasDen Sub ] [ Prof. William blogja ]
Megoldások 10 bitre: [ PetruZ tanácsa a topikban (MPC-HC, FFDShow) ]
  • TBTPumpa
    #72706
    Suzume (すずめの戸締まり)


    Egy csodálatos, lenyűgöző és érett anime film az életről, a múlandóságról és szeretetről. Dióhéjban egy misztikus roadmovie, de jóval többről van itt szó.
    Suzume egy 17 éves átlagos, iskolás lány egy Japán kisvárosban, aki egy nap egy furcsa idegennel találkozik és onnét egy misztikus, és érzelmekben gazdag és kalandos utazás veszi kezdetét nemcsak Suzume, hanem a néző számára is.
    Meglepő, hogy a Crunchyroll (az Intercomon keresztül) behozta Magyarországra ezt a filmet, de örülök neki, hogy így történt. Shinkai animéi mindig káprázatosan néztek ki, mindig több volt bennük, mint ami elsőre látszott és ez most sincs másként. Pompásan nézett ki az egész a nagyvásznon. Látvány és hangzás szempontjából az eddig készült legszebb anime film. Nem is tudom, hogy találkoztam-e olyan animével vagy filmmel, ahol a hangeffektek is ennyire csodásan szóltak. Nagyon tetszett a zenei oldal is, főleg az autós részeknél mosolyogtam sokat az eltalált hangulat miatt.
    Kellően humoros és aranyos a film (helyzetkomikumok és nem bárgyú altesti "humor"), de megvannak a szívbemarkoló és érzelmes drámai pillanatai is. Gondosan van adagolva és felépítve minden, egyik sem megy egymás, illetve a film rovására.
    A 122 perc nagyon gyorsan elrepült, nincs unalmas vagy időhúzó üresjárat a filmben, végig fenntartja a néző érdeklődését és a színvonalat.
    Érdekes a történet, illetve ahogyan ezt a történetet a néző elé tárja. Nagyon nem akarok belemenni ebbe, mert félő, hogy akkor rontanám a leendő néző élményét. Ezt jó első kézből megtapasztalni. Össze-vissza megyünk az időben (nagyon tetszett nekem ez a fajta elmesélés), de a film végére összeér minden szál, és egy szép és kerek lezárást kapunk. Ahogy Suzume összerakja a "képet" a film végén, úgy a néző számára sem marad megválaszolatlan kérdés. Nagyon jól van megírva és elmesélve ez a történet. Az írók nagyon jó munkát végeztek, de ez a megírt dialógusokra is igaz. A kérdések és témák, amikkel a film foglalkozik, és amikkel a karakterek foglalkoznak, mind-mind egy csodás és átgondolt írás szüleménye (hát ezek sem a kocsmában üldögélnek az már biztos). Valahogy 2022-ben/2023-ban így kellene történetet mesélnie egy filmnek, véleményem szerint. Legalábbis, amekkora összegekkel operálnak itt a filmek, valami ilyesmi szint lenne az elvárható, szerintem. És nem pedig az, amit kapunk...
    Maguk a karakterek is nagyon jók, nincs köztük jó vagy rossz. Csak "hétköznapi" emberek a maguk problémáival, illetve jó és rossz döntéseikkel. Számomra mindig lenyűgöző az, amikor a karakterek fejlődése végigkísérhető. És, ami fejlődésen itt Suzume és Sota (a férfi karakter) átmegy, az szintén csak azt támasztja alá, hogy hogyan is kell karaktereket JÓL megírni (itt Suzume kapcsolatára gondolok az édesanyjával, illetve a nevelőanyjával). A gyermekkor, a gyermeki kíváncsiság, a serdülőkor, a nevelő anya elfogadása, a túlvilág, az öröklét, az elmúlás megértése és elfogadása, az önfeláldozás, a szeretethiány, az önzetlen szeretet, odafigyelés a másikra vagy a kiscicán keresztül a KIMONDOTT SZAVAK SÚLYA, hogy hogyan viszonyulunk egymáshoz, a körülöttünk lévő emberekhez és a világhoz. Amikor Suzume a cicát a kezében tartja az egy nagyon erős jelenet, de több ilyen is van a filmben. A megértés, hogy nemcsak fizikálisan tudunk nagy fájdalmat okozni, hanem szavakkal is és ezt a film is megmutatja a néző számára a cicán keresztül (ezt a cica is jelzi Suzume-nak illetve látványosan is mutatják). Aki utánanéz a szavak fontosságának, az érteni fogja, hogy ez miért is egy fontos téma. Minden nap rombolunk, magunkat és másokat is, ahelyett, hogy építenénk. Kihűlt szívek, elhagyatott "romok" és települések.
    Nagyon tetszettek azok a témák, amikkel ez a film nem rest foglalkozni. Nagyon érett és átgondolt mű ez. Szépen építkezik az elejétől a végéig. És a misztikum, a filmben használt jelképek, a macskák jelentése és szerepe a Japán kultúrában, egyszerűen minden szempontból felülmúlta a várakozásaimat ez a film. Annyira minden a helyén van, hogy egyszerűen sírni tudnék az örömtől. Hogy ilyen alkotások még vannak!
    A film minden porcikáján érződik, hogy ezt emberek készítették. A művészi rész, az animációk, a hangok, a zenék, a karakterek! Dolgoztak rajta, nem is keveset! Nem egy egy összehányt, improvizált, giccses, hállivúdi silány munka.
    Két aranyos apróságot sikerült észrevennem. Az egyik a metrózós jelenet, az a Kimi no Na wa filmből ismerős lehet (amikor Mitsuha utazik rajta, lényegében ugyanaz a "jelenet"), a másik pedig amikor hőseink Tokióba érkeznek (talán nem nagy spoiler, mert a trailerek is lelőtték, illetve minden Japán alkotásban szerepel Tokió), ott látható egy pillanatra egy magasabb épület, aminek a tetején van egy piros Torii kapu és kis sugárban oda süt a nap. Csak Hina és Hodaka hiányzott onnét... A Tenki no ko film rajongói bizonyára örülni fognak ennek az utalásnak. Valószínűleg több ilyen is van a filmben, emiatt többször meg kell majd néznem, ha megjelenik a lemezes változat. Spoiler nélkül, volt egy jelenet a végén, ami a legendás Miyazaki (Studio Ghibli) Chihiro Szellemországban egy jelenetére emlékeztetett. Ennél a jelenetnél nagyon elmosolyodtam. A film alatt többször is, de itt főleg. Aki megnézi a filmet (és látta a 2001-es klasszikust), érteni fogja, hogy mire gondolok.
    Azt nem mondanám, hogy több ilyen film kéne a moziba, mint ez, mert akkor az ilyen igényes alkotások eltűnnének a középmezőnyben. De így, hogy a nyugati filmipar javarészt gondoskodik az igénytelen és bárminemű színvonalat nélkülöző, semmitmondó és időrabló filmek szállításáról, van esélye az ilyen alkotásoknak felemelkedni és legendává válni. És azt sem mondanám, hogy ez Shinkai legjobb filmje, mert ez nem valami verseny. Ez a film semmiben sem jobb vagy rosszabb, mint a rendező korábbi munkái, inkább csak más szempontból jó. De igazán jó! Shinaki hozza ugyanazt a pazar és magas minőséget képviselő szintet, amit korábban is. És ez így 2023-ban szerintem nagyobb szó (ennyi lófasszal a hátunk mögött az elmúlt év történései után a nagyvilágban), mint 2019-ben...
    És mivel a film előtt volt 4!!! előzetes, amiből 3 ilyen szuperhősös valami volt (Pókember át a pókverzumon keresztül kasul, Flash, Kék bogár vagy mi az isten a DC-től, és a Kis hableány), nem kell aggódnom amiatt, hogy a közeljövőben moziba kelljen mennem. A második ilyen szuperhősös trailernél már fogtam a fejem, hogy mikor lesz végre vége ennek a rémálomnak, de szerencsére ez a film kárpótolt midnenért. És abban is biztos vagyok, hogy ennél jobban megírt, elmesélt és elkészített (anime) mozifilm az idén már nem lesz a magyar mozikban. Hiába jön a Pixar, a látványon kívül, így történetet mesélni (gyerekek és felnőttek számára) még ők sem tudnak. Nem is tudtak és már nem is fognak, mert az a csillag már leáldozott. :)
    A filmet eredeti nyelven, japán hanggal és magyar felirattal vetítik. A magyar felirat rendben van, nem tükörfordítás, hanem tényleges magyarítás, mert több kifejezést is a magyar kultúra és nyelv szintjére hoztak (itt azokra a Japán kifejezésekre gondolok, amiknek amúgy nincs egyértelmű és egységes jelentésük Japánon kívül). A Japán hangsáv pedig szintén nagyszerű, mindegyik színész nagyszerű munkát végzett. Lenyűgözően adnak át minden érzelmet és gondolatot. Ezt így kell látni és átélni, mert mindennemű szinkron (legyen az magyar vagy angol), csak elvenne ebből a csodás élményből (még ha a magyar szinkron többnyire jó is szokott lenni). Akit érdekel a Japán kultúra, nyelv és nem hátrál meg az animéktől sem/vagy csak egy igazán lenyűgöző filmélményre vágyik, annak merem ajánlani ezt az alkotást! Nem fog csalódni, mert ehhez fogható film, nem sok készült és, mint írtam, az idén ilyen már biztosan nem lesz a mozikban!
    Apró negatívum számomra nem is a filmmel kapcsolatban volt, hanem inkább a mozi"élménnyel". Kevesen voltunk rajta (20 ember talán) és többnyire pár tini, akik szerintem annyi mindent nem értettek meg a filmből, mint mondjuk egy picit idősebb generáció. Ez nem lenézés, mert abban a korban én sem értékelnék és értenék meg annyi mindent, mint most. Kellenek azok az évek, lehetőleg emberekkel együttműködve.
    Mert ez egy kortalan alkotás (úgyanúgy szól a felnőtteknek, ahogy a tizenéveseknek is), a története, a karakterei és a látványa miatt pedig mindig és mindenkor megnézhető lesz, nem fog elévülni soha, mint mondjuk a CGI förmedvények. Ahogy hallgattam utána a beszélgetésüket, csak annyi jött le nekik hirtelen, hogy nagyon látványos és szórakoztató volt... Pedig ez a film jóval több, mint látványos és szórakoztató! :) De legalább javították a nézői statisztikát.
    És nem feminista film, ami manapság a trendi. Nincs benne gonosz (fehér) férfi, a karakterek között tökéletes az egyensúly minden szempontból, egyik sem nyomja el / uralja le a másikat. Egymás "párai" és kiegészítői/támogatói, ahogy a valódi életben is működnie kellene az emberi kapcsolatoknak.

    És ez megint egy Japán film. Annyira jó lenne egyszer egy Európai vagy Amerikai filmbe is ennyire elmerülni és ennyit írni róla, de egyre inkább azt látom, hogy errefelé az ilyesfajta és átgondolt írás és történetmesélés már meghalt.

    De akit a számok érdekelnek, annak itt van ez bizonyíték gyanánt:


    Örülök neki, hogy ez egy sikeres film már most és még lesz is a jövőben, mert toronymagasan megérdemelt a siker és a díjazás, amit eddig kapott!
    Utoljára szerkesztette: TBTPumpa, 2023.04.16. 12:05:40