#1
Lennének azért bizonyos alternativ szempontú észrevételeim.
Először is a mi az intelligencia? kérdésre létezik egy nagyon evidens és szintén szakmainak tekinthető válasz: az amit az intelligencia teszttel mérünk.
Az emberi agy általános képességeket meghatározó paraméterei adottak, és ha a képességhalmazból kiragadott 3-4 szegmensben romlást tapasztalunk, az nem azt jelenti, hogy másban is ezt látjuk, söt máshol nem tapasztalunk-e inkább javulást.
Vajon ezekben az intelligencia tesztekben általában mérik-e a zenei képességet, a rajz képességet, a kommunikációs képességet, a kommunikáció különböző formáit, a teljesen új megoldásokra való hajlamot stb. stb. Ezek is mind mind az emberi agy képességei. Hát nem igazán. Olyanokat mérnek, amelyek egy XIX. szd ipari társadalomban előnyösek, fontosak voltak. Egy ilyen társadalomban élnénk? Nem hiszem.
Másodszor az előbbiek ellenére is lehet a fejlett országokban egy általánosan tapasztalható, akár a nem mért képességekben is mutatkozó romló tendencia. Lehet, hogy így van csak ezt ki kéne mérni, az előbbi szempontok érvényesítésének megfelelően.
És ha valóban ez a helyzet arra is van egy magyarázat, amit nem boncolgatnék, csak egy kérdést tennék fel:
Vajon ezekben a fejlett országokban mennyivel nőtt ezen időszak alatt, az adott ország kultúrájával nem kompatibilis (akár egy teszt kérdését eleve nem értő - folyománya ha értene tudná rá válaszolni) elsősorban bevándorló gyökerű lakosság aránya? Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2025.03.14. 12:32:31