• kvp
    #7
    "1000 km annyi energiát igényelne, amit akkumulátorokban tárolva az akkuk tömege sokszorosa lenne a repülőnek, az fel se emelkedne."

    "Range + IFR reserve: 650 miles
    Energy pack: Li-lon - 900 kWh
    MTOW: 6,350 kg"

    Ebbol a 11 utas csomagokkal egyutt kb. 1650 kg. A maradek 4700 kg-ba kell belefernie a gepnek es az aksiknak. Egy Tesla 3-as 478 kg-os aksival rendelkezik es 74 kWh (155 Wh/kg). Ebbol 900 kWh 5813 kg lenne, de a Tesla aksik femhenergekben vannak. Ezzel szemben egy muanyagtasakos lifepo aksi 265 watt/kg aranyt hoz, ami 3396 kg. A teljes gepre marad meg 1304 kg. Necces, de elvileg akar mukodhet is.

    A meghajtasarol 3 darab 260 kW-os motor gondoskodik, csak ebbol repules kozeben csak egyet hasznal, azaz felszallasnak 780 kWatt (1046 hp) all rendelkezesre, majd felszallas utan 260 kW-al (348 hp) marad a levegoben, azaz a 900 kWh-as aksit felszallassal egyutt kb. 3 ora alatt szivna le 0-ra. Mivel a gep egy motoros vitorlazo, ezert az ut nagyreszen csak annnyi energia kell, hogy a magassagot tartani tudja.

    A 260 csomos utazosebesseg az kb. 300 merfold/ora, ami a 650 merfoldes (a kotelezo tartalekkal egyutt szamitott) hatotavval kb. 2 ora tenyleges repulesnek felel meg.

    Egy cessna 172-es atlag kb. 30 liter uzemanyagot eget el orankent a 120 literes tankbol, azaz felszallassal egyutt kicsivel tobb mint 3 orat tud elvileg a levegoben maradni. Ez 9.7 kW/literes arannyal egy 1164 kWh-as aksival egyenerteku. 90 literes tartaly eseten (2 ora repulesi ido + tartalek) pedig 873 kWh-anak felel meg.

    Nagyjabol tehat a 900 kWh-as aksi az korrekt erteknek tunik egy ekkora meretu konnyuszerkezetes motoros vitorlazon. A kerdes az, hogy tenylegesen belefernek-e a sulyhatarba, amit ha jol latom csak a mobiltelefonoknal is hasznalatos muanyagtasakos aksikkal lehet elerni. A fenti Cessna uresen csak 757 kilos, a cikkben szereplo gepre gepre fent 1304 kg jott ki utasok es aksik nelkul, ami akar realis is lehet.