kvp#45
"de tulajdonképp miért is kéne valakinek naponta mondjuk ezer kilométert utazni a munkába(és ugyanannyit haza)"
A shinkansen halozatot eredetileg varosok kozti tavolsagi utazashoz epitettek. (az elsot a Tokyo-Osaka kozott) Ehhez kepest jelentos merteku az ingazo forgalom, atlag 1 oras tavolsagon belul. Ennek a mellekhatasa az, hogy ahogy egyre gyorsabbak lettek a vonatok, ugy kezdtek egyre tavolabbrol ingazni az emberek, mivel a kozlekedes ara szinte semmivel sem volt dragabb mintha kisebb tavolsagrol tettek volna ugyanezt. Cserebe a belvarostol tavolabb ugyanazon penzbol nagyobb hazat tudtak venni. Szep lassan az tortent, hogy a Tokio belvarosanak hatara kitolodott 100 kilometerre, mig az elovarosokkal egyutt ez ma mar 300 kilometer, tehat egy 600 kilometeres korzeten belulrol jarnak be az emberek dolgozni. Mindezt ugy, hogy csak 1 orat kell utazniuk.
A hyperloop a San Francisco - Los Angeles utvonalon egyreszt versenyezhetne a repulokkel, masreszt kitagithatna a varosok bejarasra alkalmas korzeteit, ami foleg San Francisconak lenne fontos. Ja es mellekesen veletlenul pont a ket varos kozott van a szilicumvolgy is...
Meret es skalazhatosag szempontjabol ujbol a japan peldat hoznam elo. Az elso maglevjuk 4 fos kabinnal rendelkezett. Az elso hasznalhato jarmu egy kocsibol allt. Aztan mostanra tobbkocsis rendes vonatta nott fel, a fejlesztes soran 4 kulonbozo, egyre nagyobb palyara valtva. A hyperloop is kb. a hajozasi kontenereket befogadni kepes meretben lehet koltseghatekony utasszalitasi celra is, amikor kb. egy mai Pacific Surfliner kapacitasaval rendelkezik jaratonkent, de igazan nyero kb. a japan sinkansenek utasforgalmanal lenne, amikor 16 kocsit tele tudnak tolteni soronkent 4-5 szekkel szamolva.
A technika meg csak meglenne hozza, az utasforgalom nem biztos. Bizonyos tavolsag folott es bizonyos utasszam alatt a repuloket egyelore nem tudja ar/ertek aranyban megverni semmilyen felszini jarmu.
ps: Az ursiklokban eredetileg volt katapultules, de amikor 4 forol 7-re bovitettek a kapacitasukat, akkor ki kellett szedni oket. Hasonlo koltseghatekonysagi okbol kerult vegul az urhajo a ket gyorsitoraketa melle, az uzemanyagtartaly teteje helyett es ezert hagytak el a katonai gepek egy reszenel alkalmazott kiloheto mentokabint is. Szerencsere egy legritkitott csoben futo maglev nem annyira urtechnika es mar fel evszazada fejleszik. Csak most jutott eszebe valakinek akire hallgatnak is (Musknak), hogy lehet mostanra mar eleg olcson ossze lehetne rakni. Vagy igaza lesz vagy nem, de legalabb fogalkoznak az otlettel paran.