• Munkas
    #158
    Ezek már nemcsak környezetvédelmi szempontból érik meg.
    Egy ilyen autóba (6 s alatt van százon, és elég nehéz), kellene legalább 2 l-es turbós benzinmotor. Az nagyjából 10 litert fogyaszt.
    Ha otthon „tankoljuk” a villanyautót akkor se vészes: 1 l benzin égéshője 9 kWh körül van. Hagyományos autók hajtáslánca végén kb. a benzinben lévő energia 20%-a jut el a kerekekre. Villanyautóknál 90% körül. Ez alapján a gyakorlatban 1 l benzin = 2 kWh villany. A villany H-tarifával 26 Ft, a benzin meg 326 Ft.
    És ne feledjük, nálunk (az adótartalom miatt) akkor is 226 Ft lenne a benzin, ha kőolaj ára nullára esne, és volt már 426 Ft is.
    Ha 100 ekm-t használja az is több mint 3 MFt.

    Ezeknek a szervíze is töredéke a hagyományos autókének, mivel a szervízigényes dolgok nincsenek benne: motor, váltó, ezek kapcsolódó rendszerei. Az elektromos rendszerek meg nem kopnak attól, hogy folyik bennük az áram. De még a fék is lassabban kopik a regeneratív lassítás miatt, és futómű, kormányrendszer terhelése is kisebb a jobb súlyeloszlás miatt.
    Ha nem romlik el semmi egy hagyományos autóban, akkor is több mint 0,5 MFt a szervizek különbsége, mire eléri a 100 ekm-t.

    Ha ezeket levonjuk, egyből ott vagyunk egy középkategóriás autó áránál.
    És azokban nincs auto pilot és a többi csúcstechnológia. A motor és erőátviteli rendszer hiánya miatt a súlyeloszlása jobb bármelyik hagyományos autóénál, így azon túl, hogy könnyű vezetni sokkal stabilabb is. Hasonló okokból a vázat sem a motor és cipelésére kell kihegyezni, hanem a biztonságra lehetett összpontosítani, ezért valószínűleg ezeknek lesz a legjobb töréstesztjük a világon.

    A motor és erőátviteli rendszer hiánya miatt a belső tér is nagyobb, és a csomagtér is „dupla”. Gyakorlatilag egy nagy autót kapunk közepes méretben.

    Ehhez jön még kényelmi funkcióként a villanyautós parkolók és forgalmi sávok használhatósága.

    A 350 km körüli hatótáv már elérte azt a szintet, ami életszerű. Télen ugyan (a fűtés miatt) marad belőle 250-300 km, de még avval is nyugodtan lehet vállalni hosszabb utakat. Balkáni nyaraláshoz meg legfeljebb be kell dobni egy kis aggregátort az egyik csomagtartóba :)