• NEXUS6
    #14
    Linbergh gyak vakon (előre nem látott ki), átrepülte az Atlanti-óceánt. Viszont azon a gépen még mind az aerodinamikai felületek kezelése mechanikus (tolórudas) volt, mind pedig a műszerek analogok, nagyrészt elektromos áram nélkül működtek: iránytű, sebesség mérő, légnyomás mérő (magasság mérő), idő mérő, műhorizont. Ezekkel el lehet navigálni, ha motor nem áll le bármeddig.
    Motor leállása után is biztonsággal földre-vízre lehet tenni. A gépek ráadásul repülési szempontból stabilra voltak tervezve, így akár elengedett kormányszervekkel is stabil siklásba ment a gép.

    A jelenlegi gépek sokszor instabilak, az az aktív kormányzás nélkül egyszerűen összevissza bukdácsolnak. Maguktól, tolóerő és kormányzás nélkül úgy repülnek, mint egy gumikacsa, amit egy téglára kötöztek. A vadászgépeknél lassan gyakorlatilag lehetetlen számítógép nélkül vezetni őket, mert olyan gyors reakciókara, olyan kis korrekciókra az ember nem képes. Másrészt mindenképpen a számítógép vezeti, mert a fly-by-wire rendszer elterjedésével megszűnt a közvetlen fizikai kapcsolat a kormányszervek és a kormányfelületek, csűrő, magassági/oldal kormány között.

    A fülkéből teljesen száműzték a hagyományos műszereket, csak a nagy monitorok maradtak. A fülke, a számítógépek (avionika) elektromos áram igénye sokszorosára nőtt. Az F-16-ot fejlesztésekor electric-fighternek is becézték. Fejlesztésekor tudott is rendesen új meghibásodásokat produkálni erről volt is valami film.

    Mára azonban az elektromos/elektronikus/számítógépes rendszer gyakorlatilag sokkal kevesebb meghibásodást produkál, mint pl a 60-as évek mechanikus, hidraulikus, levegős, vákuumos, akármilyen rendszerei, amelyek nagyrészét ezek kiváltották.

    Szal összegezve egy alapvető elektromos hiba, teszem azt egy EMP behatás/támadás után a jelenlegi gépek leesnek (ilyen azonban még nem gyakori mondjuk), mint a kemotoxos légy, a régieknél, meg volt esélye a pilótának, hogy megoldja a szitut. Ez a cikkben szereplő, a csomagtérbe, konténerbe dugott, videojátékozó pilóta, meg tényleg olyan mintha ott sem lenne a gépen egy ilyen esetben.