• Molnibalage
    #28
    Az a baj, hogy ha Ádám és Évától kezdem, akkor napokig írnék végül egy cikket. Nehéz egyszerűsíteni. Akkor csak igen röviden.

    Először is a kereskedelmi gépek nem vadászgépek. Nincs annyi felhajtóerő tartalék, hogy te egyáltalán olyan túlterhelésű manőverbe vidd a gépet, amitől "óvatlan" kormány mozdulattól szétszakad.

    Ezen felül már a mai szemmel kőkorszaki hidraulka által mozgatott gépekben is volt visszajelzés a boton vagy a kormányszarvon, nagyobb kitérítésnél egyre nagyobb erő kell, tehát olyan nincs, hogy óvatlak kormánymozdulat, mert a légszélsőségesebb kitérítéshez több kg súly emeléshez szükséges erő kell.

    A 800 km/h-ra a kereskedelmi gépek csak nagy magassában képesek, ahol viszont a ritka levegő miatt a kormányerő kisebb, mint tengerszinten. A TAS-CAS kapcsolatról olvasd el a lenti írás végén az aerodinamikai részt.

    http://htka.hu/2011/07/25/osszefoglalo-a-legi-harcaszatrol-es-legvedelmi-eszkozokrol/

    Az autópilóta előtt is repültek a gépek viharban és nem a pilóta korrekciója szedte szét a gépeket, elenyészően kevés gép esett a levegőben darabokra, mert irgalmatlanul túltervezik őket strukturálisan.

    Szóval egy 300-400 tonnás gépet is lehet számítógépes rásegítés nélkül is kezelni, van is ilyen safe üzemmója is a rendszernek, asszem alternate law néven fur a Boeingnál, amikor lényegében az ősrégi hidraulika és kormányerő kitérítéshez tér vissza kvázi a rendszer. Egyszerűen a technika túlhaladta ezt, de igenis repülhet és repül is adott esetben így gép.

    Azt még vegyük hozzá, hogy ma a kormányszervek és az irányítás között nincs fizikai kapcsolat.

    Úgy fals ahogy van. Lásd fent.