• NEXUS6
    #20
    Mikor állították le teljesen, ha újra kellett éleszteni? Nem szőrszálhasogatni akarok, de az X-15A-2-t a szerencsétlenül járt gép pótlására csinálták, ha jól látom.

    Az eredeti koncepcióban az X-15A, csak az első lépcsője volt egy orbitális repülésre alkalmas járműnek. A cél mindenképpen egy ilyen, a légkörben repülőgépként is manőverező jármű megalkotása volt. Ez lehetett volna az X-15B, az X-20, vagy akármi. De az oroszok kapszulás sikerei miatt az amcsik is leállították az ilyen fejlesztéseket, majd újraindították, majd megint leállították.

    A végül megvalósított űrrepülő miért volt zsákutca? Többek között a későbbre tervezett fejlesztések elmaradása miatt, pl folyékony hajtóműves boosterek. Illetve mert olyan ellentmondó követelményeket próbáltak megvalósítani, amit csak drágán, vagy csak korlátozásokkal lehetett tetőa alá hozni. A biztonsági rendszerek estek sajna pl áldozatul ennek. Egy többszörfelhasználható kicsi személyszállító űrrepülőnek lett volna értelme. De nagy terhek mozgatására alkalmas többszörfelhasználható rendszernek az inkább teljesen rakéta alapúnak kell lennie, hiszen nem cél nagy terhek visszahozása a légkörbe. Mivel félig az USAF pénzelte a projektet, ezért beépítettek egy hatalmas "platót", amivel esetleg vissza is lehet hozni a katonai műholdakat. Igazából erre nagy arányban, pláne a Challanger katasztrófája után már nem használták.

    Az ESA által tervezett Hermes űrrepülőgép talán egy ideális eszköz lett volna. De sajna mostanában a költséghatékonyságra tekintettel megint viszonylag kis fejlesztésigényű eszközök kerültek előtérbe, a kapszulák jellemzően. Olyan többször felhasználható eszközt, ami hatékonyan használja a légkör adottságait, akár mint emelőerőt termelő közeg, akár mint a levegő oxigénjét felhasználva a szállítandó üza csökkentésének lehetőségét, sajna nem nagyon fejlesztenek.