• fszrtkvltzttni
    #52
    "A masik jo alternativa meg egy valtoztathato uzemmodu ram/scram/rocket hajtomuvu ssto gep lenne,"
    A koncepció elsőre szimpatikus, de nem látom, hogy miért ne ütközne ki rajta az egyfokozatú rakéta problémája. Egy ilyen összetett rendszer a bonyolultságából adódóan jóval nehezebb egy egyszerű rakétahajtóműnél, így jóval nagyobb az a holt súly amit magával kell cipelnie, és irreálisan megnöveli az üzemanyag igényt. A többfokozatú rakéta ezt úgy hárítja el, hogy a fokozatokkal sorra ledobálja a holt súlyt. A légi indításnál a platformon marad az alacsony légkörben hatékony hajtómű. Ez viszont vinné magával a világűrbe az egészet. Ez jó eséllyel még a legnagyobb energiasűrűségű elérhető üzemanyaggal is felesleges pazarlás lenne, mert az üzemanyag jelentős része a holt súly kijuttatásához szükséges üzemanyag magasba juttatásához szükséges üzemanyag magasba juttatásához ... szükséges üzemanyag magasba juttatására pazarlódna el.

    Ha nem a légkör elhagyása a cél, csak a nagy magasságú repülés, vagy a nagy magasságú indítás, akkor működhetne a dolog, de ehhez is valószínűleg hidrogén üzemanyag kellene.

    Amíg nem lesz kis holtsúlyú nukleáris meghajtás, ami kellő energiasűrűséggel rendelkezik, hogy ne jelentkezzen az üzemanyag hatványozódás problémája, addig el lehet felejteni az univerzális űrhajó koncepcióját. Ha nem tudják leszorítani a hajtómű holt súlyát, ami azért nukleáris meghajtásnál is könnyen előfordulhat, akkor ez is csak egy nagy magasságú indítóplatformnak lenne jó.

    Elvileg még megoldhatná a problémát, ha valamilyen effektussal a visszatérő űrhajó gyorsítaná a kilépőt, de ez nagyon elvi lehetőség.