Avagy: Ami a Bibliából kimaradt
  • ManoNegra
    #487
    //.
    Az anyagi világ megteremtése
    A szellemi világ emanációja után, annak érdekében, hogy a szellemi lét határain túl is
    folytatódhasson a teremtés, megjelenik egy kozmikus építőmester, Yaldabaoth, aki létrehozza
    az anyagi univerzumot. Szerepe hasonló a Platón Timaioszában szereplő demiurgoszéhoz.
    Layton szerint a mítosz ezen részén világosan kimutatható a Timaiosz hatása. Yaldabaoth
    anyagból hozza létre a világegyetemet, a szellemi univerzum mintaképére. Az univerzum
    anyagi aiónok (birodalmak), vagyis bolygók, csillagok és mennyei szférák bonyolult
    rendszere, melyet alkotójuk leszármazottai, az arkhónok vagy másképpen uralkodók,
    fejedelmek, erők, démonok, angyalok népesítenek be. Platón Timaiosza már hatott a
    hellenisztikus zsidó filozófiára is, amennyiben Alexandriai Philon a Világ teremtéséről című
    művében megkísérelte bizonyítani, hogy Platón Timaiosza gyakorlatilag ugyanazt mondja,
    mint a Genezis nyitó fejezetei. Hasonló szerepet tölt be az Újszövetségben a Logos is:
    „Kezdetben vala az Ige... És kezdetben az Istennél vala. Minden ő általa lett, és nála nélkül
    semmi sem lett, a mi lett." (Jn 1,1-3)
    A
    Timaiosban
    az alkotó képességeihez mérten, az anyag tehetetlenségét és ellenállását
    figyelembe véve a lehető legjobb munkát végzi. Ezzel szemben a gnosztikus mítoszok
    Yaldabaothja, bár nem a színtiszta gonoszság megtestesítője, de ellentmondásos, önző és
    tudatlan lény. Fölismeri ugyan a szellemi birodalmak mintáinak kiválóságát, vonzódik is
    hozzájuk, azonban ez a vonzódás sötét, önző, érzéki vágy formájában jelentkezik nála, amely
    az isteni erők birtokbavételére irányul, akár erőszak útján is. Yaldabaoth és társai, az
    arkhónok, vagy uralkodók önteltek, fennhéjázók és igyekeznek uralni az emberi lét minden
    mozzanatát. Ez a törekvésük vezeti őket a nemi vágy és a végzet kötelékének megteremtésére.

    Miért ilyen tökéletlen Yaldabaoth? A legtöbb irat Yaldabaoth anyjának botlását említi, aki a
    szellemi univerzumban legalacsonyabb szinten levő aión, a Bölcsesség.
    A gnosztikusok teremtője, kozmikus építőmestere tehát nem azonos az első elvvel, ahogyan
    Platón mesterembere is csak közvetítő a legmagasabb elv és a mi világunk között. A
    gnosztikusok, a
    János evangéliumtól
    eltérően, Izrael istenét nem az első elvvel azonosítják,
    hanem Yaldabaothtal, az ügyetlen építőmesterrel vagy annak elsőszülött fiával, Sabaothtal.


    forrás