Avagy: Ami a Bibliából kimaradt
-
ManoNegra #487 //.
Az anyagi világ megteremtése
A szellemi világ emanációja után, annak érdekében, hogy a szellemi lét határain túl is
folytatódhasson a teremtés, megjelenik egy kozmikus építőmester, Yaldabaoth, aki létrehozza
az anyagi univerzumot. Szerepe hasonló a Platón Timaioszában szereplő demiurgoszéhoz.
Layton szerint a mítosz ezen részén világosan kimutatható a Timaiosz hatása. Yaldabaoth
anyagból hozza létre a világegyetemet, a szellemi univerzum mintaképére. Az univerzum
anyagi aiónok (birodalmak), vagyis bolygók, csillagok és mennyei szférák bonyolult
rendszere, melyet alkotójuk leszármazottai, az arkhónok vagy másképpen uralkodók,
fejedelmek, erők, démonok, angyalok népesítenek be. Platón Timaiosza már hatott a
hellenisztikus zsidó filozófiára is, amennyiben Alexandriai Philon a Világ teremtéséről című
művében megkísérelte bizonyítani, hogy Platón Timaiosza gyakorlatilag ugyanazt mondja,
mint a Genezis nyitó fejezetei. Hasonló szerepet tölt be az Újszövetségben a Logos is:
„Kezdetben vala az Ige... És kezdetben az Istennél vala. Minden ő általa lett, és nála nélkül
semmi sem lett, a mi lett." (Jn 1,1-3)
A
Timaiosban
az alkotó képességeihez mérten, az anyag tehetetlenségét és ellenállását
figyelembe véve a lehető legjobb munkát végzi. Ezzel szemben a gnosztikus mítoszok
Yaldabaothja, bár nem a színtiszta gonoszság megtestesítője, de ellentmondásos, önző és
tudatlan lény. Fölismeri ugyan a szellemi birodalmak mintáinak kiválóságát, vonzódik is
hozzájuk, azonban ez a vonzódás sötét, önző, érzéki vágy formájában jelentkezik nála, amely
az isteni erők birtokbavételére irányul, akár erőszak útján is. Yaldabaoth és társai, az
arkhónok, vagy uralkodók önteltek, fennhéjázók és igyekeznek uralni az emberi lét minden
mozzanatát. Ez a törekvésük vezeti őket a nemi vágy és a végzet kötelékének megteremtésére.
Miért ilyen tökéletlen Yaldabaoth? A legtöbb irat Yaldabaoth anyjának botlását említi, aki a
szellemi univerzumban legalacsonyabb szinten levő aión, a Bölcsesség.
A gnosztikusok teremtője, kozmikus építőmestere tehát nem azonos az első elvvel, ahogyan
Platón mesterembere is csak közvetítő a legmagasabb elv és a mi világunk között. A
gnosztikusok, a
János evangéliumtól
eltérően, Izrael istenét nem az első elvvel azonosítják,
hanem Yaldabaothtal, az ügyetlen építőmesterrel vagy annak elsőszülött fiával, Sabaothtal.
forrás