• Balumann
    #138
    "Van egy olyan érzésem, hogy nálad is elmosódik egy picit az akarat és a lehetőség közötti határvonal."

    Én nem érzem úgy, hogy elmosódna, ráadásul a gondolatainknak például nem is nagyon lehet lehetőségek által korlátozni (a börtön sem akadálya annak, hogy te éppen azon gondolkodj, hogy van-e szabad akaratod). Ellenben van valami előzménye, oka, ami miatt te mégis azon kezdesz el gondolkodni, és annak is, ahogyan gondolkodsz róla.
    Az hogy ide írsz, az is egy döntés, és itt is ugye az a kérdés, hogy ez a döntés korábbi események (nem a fizikaira gondolok, hogy lehetőséged van-e írni, hanem tegyük föl, hogy az adott), tapasztalatok függvénye-e, és én erre azt mondom, hogy igen. Erre az üzenetre is válaszolni fogsz (sőt szinte tudom is, hogy mit, az eddigi hozzászólásaid, hozzáállásod alapján), amik szintén korábbi események függvényei (mégha ezeknek nagy részét nem is tudjuk legtöbb esetben meghatározni).

    "Ugyanis ha nem létezik, és minden amit teszünk valamilyen előre elrendelt folyamat eredménye (véletlen vagy sem, de külső eredetű), akkor nem a mi döntésünk volt beszélni róla. Hiszen döntéseket nem is tudunk hozni, nincs valódi választás, minden esetben amikor jobbra vagy balra fordultunk, már előre el volt rendelve hogy melyik irányba megyünk."

    Nem teljesen értem, hogyha nincs szabad akarat, akkor miért lenne predeterminált, miért lenne előre elrendelve aminek történnie kell (pláne, ha véletlenek is szerepet játszanak)? Nincs "megírva", hogy jobbra vagy balra forduljunk, ezt mi döntjük el, csupán arról van szó, hogy a döntést korábbi események, tapasztalatok, információk, elképzelések (amik persze szintén előbbiekre alapulnak) hozzuk.
    Például maradjon a fordulásnál, el akarsz jutni valahova, és van két útvonal, fogalmad sincs melyik a jó (vagy jobb), látszólag nincs semmi előzménye a döntésednek, sőt még ellent is mond. Közben meg azért fordultál arra, mert 5 nappal előtte jobblábbal keltél föl, vagy mert egyik gyerekkori mesédben valaki a jobbat választotta valamilyen szituációnál, de ez csak tudatalatt jelenik meg.

    "Egyszerűen tegyük fel a kérdést: miért létezik vita a szabad akaratról egyáltalán?"

    Az agy kíváncsiságára már adtam lehetséges választ, a szabad akarat kérdése hozzátartozik ahhoz, hogy hogyan működik a saját agyunk.