Space Station 13
  • Zero 7th
    #288
    Örülök, hogy tetszik.

    Kicsit akkor most beszélek a negatív oldaláról is, mert azt nem reklámoztam még túlságosan.
    Első szembetűnő probléma a grafika lehet. Nekem kifejezetten bejön ez a pixelgrafika, de tudom, hogy sokan szívárványszínűt hánynak tőle. Ez sajnos egy olyan akadály, amit vagy elfogadsz ilyennek, vagy hagyod a játékot a francba.
    Készül egy remake, de iszonyatosan lassan, és erősen kétlem, hogy el fogja érni az alapjáték részletgazdagságát. Animációkkal vergődnek, ami tény, hogy sokat dob a megjelenésen, de borzalmasan brutálisan sok munka, hogy a sok különböző hordható cuccot leanimálják. Jelenleg a játék egyik legjobb része szerintem, hogy gyakorlatilag minden felvett cucc látszik a karakteren, ezt mire megoldják animálva, szerintem évek.

    A másik nagy gond az irányítás. Nekem kb két hétbe telt, mire eljutottam odáig, hogy tudjam, mit hogyan kell használni, meg ne verjem pofán magam mindenféle kézben tartott tárgyakkal. Nem mindig következetes a dolog, van vagy négy-ötféle módszer, amivel a különböző eszközöket használni kell, meg kell szokni. Amíg a megszokás nincs meg, addig csak vergődés a játék.

    Harmadik az angol tudás. A játék eseményeinek nagy része a szöveges ablakban történik, mivel szerepjáték, nagyon fontos a kommunikáció. Viszont sokat segít is az angol nyelv gyakorlásában, ha valami alap szint van, néhány hét ezzel a játékkal szerintem kommunikációképes tudást varázsol az embernek.
    Ha nagyon nem megy a dolog, még mindig lehet választani a pantomimes szerepet is, aki nem is tud beszélni. Illetve ugye az asszisztens is általánosan hülyének van nézve, ott nem baj.

    Maga a játék többek szerint nem olyan érdekes, mint ahogy leírom. Ez némiképp igaz is. Kb három meccsből egy igazán jó csak, és főleg kezdőként, amikor fogalmad sincs mi történik és miért, elég kiábrándító tud lenni. Viszont az 'üres' meccsekben is el lehet tölteni az időt a választott munka végzésével vagy szerepjátékkal, és van néhány játékmód, ahol a nem áruló szerep is tud akciódússá válni. A forradalom és szekta meccsekben bárki válhat az állomás ellenségévé, a nukleáris osztag ellen általában az egész állomás harcba száll (tragikus eredményekkel, általában), és az elromlott AInak is sokan akarnak ártani. A varázsló is általános közellenség, de olyan borzalmasan erős, hogy 99% eséllyel belehalunk a megtámadásába, ellene gyakorlatilag csak igazi fegyverekkel és szervezetten tud fellépni a szekus stáb.

    De alapvetően azok a meccsek érdekesek, amikor áruló vagy egyéb ellenség az ember. Ez, főleg egy 30-40 pléjeres szerveren elég ritka is tud lenni. A játék véletlenszerűen osztja az antag szerepeket, van, hogy napokig nem kapok ilyen esélyt, meg van amikor egy este háromszor is.

    Viszont kezdőként lehet, hogy árulónak lenni még egy kicsit sok. Nem ajánlom, amíg nem készség szintű a borzalmas UI kezelése. Amíg azon görcsöl az ember, hogy melyik kézben mi van, és mit hogyan kell használni, meg hogy mi hol van egyáltalán az állomáson, olyankor elég nehéz hatékonyan bűnözni.

    Amit sok helyen javasolnak, hogy kezdőként az asszisztens a megfelelő szerep, azzal nem értek egyet. Jobb, mint az observer, az tény, de még mindig nagyon kevés. Nincs dolga az asszisztenseknek, mindenki szinte teljesen figyelmen kívül hagyja őket, és nincs bejárásuk sehová, úgyhogy hamar unalomba tud fulladni a dolog.
    Helyette inkább valami egyszerű munkát javaslok, amit a játék wikijéből könnyen meg lehet érteni, tanulni. Séf, pultos, kertész, bányász, pap ideális munkák kevés felelősséggel és kevés basztatással, ha az ember rosszul végzi. Vegyész, robotikus, orvos, tudós, mérnök és ellátmányos munkák közepesen nehezek, illetve van már némi elvárás a munkájuk sebességére vonatkozóan. Részlegvezetők, szekusok, kapitány, detektív nehéz feladat, sok felelősséggel, és szerteágazó tudást igényel. Általánosan az az elvárás, hogy a részlegvezető mindenhez értsen, amit a részleg végez, bármelyik alkalmazottja munkáját el kell tudnia végezni. Talán kivétel a kapitány, aki ritkán piszkolja be a kezét holmi kétkezi munkával, ő inkább felügyel és irányít, meg krízishelyzetekben teszi oda magát, illetve a kör antagjaira vadászik.

    Nem kell az egész wikit egyszerre átnyálazni, sok is egyszerre, és mire végigérsz, elfelejted az elejét. Érdemesebb inkább kinézni egy szerepet, átnézni a wikit hozzá (és játék alatt nyitva is tartani), aztán idővel lépkedni át más munkákba. Egy rakás dolgot én is wikiből csinálok másfél év aktív játék után is. Egyszerűen túl sok megjegyezni mindent, főleg egy olyan munka nüanszait, amit már fél éve nem végeztem...

    Szóval összegezve a játék az elején rettentő meredek tanulási ívvel rendelkezik, sok türelmet és jó angoltudást igényel (vagy orosztudást az orosz szervereken), de aztán nagyon jó és változatos játékélményt ad. Mindezekkel együtt nem való mindenkinek, ahogy az az itteni topik forgalmából is látszik. :)

    Sok sikert, jó játékot, ha úgy döntesz, hogy elkezded! Ja, és várjuk a sztorikat! :D