#48
Kicsit gondoljuk el, hogy mi lehet az egész hátterében.
Először is abban talán mindenki egyetért, hogy a környezetszennyezés nem egyenlő a CO2 kibocsájtással. A környezetszennyezésnek, vagy inkább a környezet kizsákmányolásának sokkal súlyosabb oldalai is vannak. Pl a tengerek túlhalászása, a kevésbé fejlett országokban az elmaradott ipar, mezőgazdaság által kibocsájtott mérgező anyagok, az esőerdők közvetlen pusztítása stb. Ezek a dolgok ugyan úgy globális hatásúak, mint a CO2, de általában nem nagyon beszélünk róluk, jelenleg ők a kisebbik rossz.
Aztán itt van ez a cikk, ami "csak" olyan apróságról szól, hogy a korábbi előrejelzéshez képest kb. fele olyan hatású lehet a CO2 szint növekedése! Vagy mégsem. Mivan?
Ha valaki ilyen "tudományos" eredményekre akarja az ipar, a termelés átalakítását alapozni, az jogosan teszi, ha bele sem kezd.
Valakik tehát kinézték maguknak a CO2-t, mint főgonoszt.
Ehhez képest mondjuk mi is történt a 97-es Kyoto-i klímakonferencia óta? Ha komolyan nézzük nagyjából semmi, illetve...
1-2 helyen azért érdekes módon történt némi előrelépés. Pl pont az autógyártás tekintetében. Valójában pont itt lehet a legjobban megvezetni a fogyasztót. Kyoto óta ugyan nem csökkent számottevően a normál benzines kocsik fogyasztása, mert amennyivel azonos teljesítményű motor kevesebbet fogyasztana az akkorihoz képest, annyival növelték az átlagautók teljesítményét!
Azonban hála az állami támogatásnak is, meg azért a kutatások is haladnak előre, így az elektromos/hibrid/akármilyen alternatív meghajtású technológia kezd előre törni.
Klafa. Miért is jó ez? Csak mert úgy lehet egy technológiai váltást megcsinálni az autóiparban, hogy közben csak mérsékelten van kitéve az egész a piaci kihívásoknak. Az elektromos/hibrid/hidrogénes akármilyen technológia ugyan is alaphelyzetben nem tud a piacon a magas bevezetési költség miatt versenyezni a jól bejáratott belsőégésűvel.
Szal jöjjön egy jó kis CO2 hisztéria, és egyre könnyebb lesz a másik technológiát bevezetni.
Miért jó pl az elektromos meghajtás? Mert mondjuk egy villanymotor 1/10 annyi alkatrészből sem áll, mint egy belsőégésű. Hosszútávon alacsonyabb előállítási költséget fog jelenteni, csak a bevezetéssel vannak gondok.
Ez az autógyárak szempontja.
Másrészt amíg csak a CO2 a mumus, addig az atomlobbi is szépen izmosodik, ugyan is értelmes ember belátja, hogy csak alteros energiára alapozva a mai energia igény 1/10-ét lehet kb biztosítani. A legutóbbi japán katasztrófa ugyan jól betett nekik, de nálunk pl azért töretlenül készítik elő Paks bővítését.