• Molnibalage
    #48
    Pl. Ezen országok közül a svédek, az izraeliek, de még a kínaiak is hajtóművek kell, hogy importáljanak, mert saját hajtóműgyártásuk nincs. Izrael a Kfirekbe anno az F-4 Phantom hajtóművet rakta, kína még mindig nagy mennyiségű orosz AL-31 hajtóművet vásárol - majdnem 1000 (!) darabos vételt jelentettek be pár hónapja - az Szu-27 klónokhoz és talán a jövendő J-20-hoz. Szó se róla, ez a '70-es évek szovjet hajtóműve picit kalapálva. A JF-17 gépben is egy fejlesztett RD-33 van, amit szintén importálnak.

    Svédek angol hajtóművet használtak a Drakenben és jenkit Viggen / Gripenekben, talán a Tunnanban volt még utoljára hazai erőforrás. Fejből nem tudom.

    A lista ott hibázik, hogy kimarad a Rafale, ami majdnem tisztán francia, de az erőforrása mindenképpen. (Szó se róla az első Rafale még +20 éve F404 hajtóművel repült.) Az EF hajtóműve nem tudom, hogy melyik országhoz kötehető, de az EF Typhoon már nem nevezhető egy ország termékének.

    És passz, itt véget is és a sor. Teljes jogú önálló korszerű vadászgép gyártó tehát három országban van. Jenki, orosz és francia. Az n+1 kínai MiG-21 leszármazott nem korszerű és hiába vannak távol, akkor is MiG-21 gyökerekkel bírnak. Azt nem tudom, hogy a '90-es évek óta milyen erőforrás van a J-7/8 gépekben és az új iskolagépükön, ami szintén MiG-21 leszármazott.