• [NST]Cifu
    #5
    Amire lesznek uj jarmuveik (ha lesznek), addigra nem marad hozza urhajosuk. Sot a nasa tevekenyseget nezve ujabban egyre inkabb kezdenek kutatointezet es fejleszto labor helyett kormanyhivatalnak latszani.

    Két érdek dolgozik egymás ellen, az egyik az, hogy a NASA valóban az lehessen, aminek szánták, egy tudományos és technológiai kutatással foglalkozó ügynökség. A másik érdek, hogy az erre adott dollármilliárdokat úgy használják fel, hogy az adott tagállamokban realizálódjon, illetve az adott lobbycsoportok által képviselt cégek nyerjék meg.

    Erről már írtam többször is a cikksorozat kereteiben, és jelen van igazság szerint az 1960-as évektől. Szó lesz róla még az utolsó részben is, mert a NASA jövőjét alapvetően befolyásolja az ettől a kolonctól való szabadulási szándék...

    A cikkben leirt otlet, hogy az ursiklok hajtomuveit felhasznalhatjak uj jarmuvekben nem igazan tunik jonak, mivel a 3 sikloban csak 3 kuldetesre eleg hajtomu volt es nem eppen jo allapotban.

    Az SSME hajtóművek "össze-vissza" kerültek beépítésre, hiszen minden út után kiszerelték őket, majd ellenőrzés után bekerültek az "aktív" készletbe, amiből a következő útra szántakat kiválogathatták.

    Például az STS-135 esetében a három hajtómű szériaszámnai:

    SSME 1: 2047
    SSME 2: 2060
    SSME 3: 2045

    Korábban arról volt szó, hogy "csak" a Block II. hajtóműveket (16db) rakják félre a későbbi hordozórakéták számára (típusjelzésük: RS-25D), de most úgy tűnik, hogy az összes SSME hajtóműre ez a sors vár, mivel az SLS (a hordozó elemeiből összelegózott jövőbeni hordozórakéta) számára véglegesen szánt egyszer használatos változat kifejlesztésére nincs / kevés a pénz, tehát csak valamikor 2030 körül várhatóak az RS-25E jelzésű, egyszer használatos (remélhetőleg olcsóbb) változatok. Addig az SLS rakétákat az újrafelhasználható SSME-kkel kellene reptetni. Sőt, arról is volt szó, hogy úgy anblokk a teljes MPS (Main Propulsion System - a teljes hajtómű és üzemanyagrendszer, gyakorlatilag az űrsikló farokrészében található teljes gépészeri rész) egy-az-egyben kerülne át az első SLS-ekbe, vagyis ennek elemeit is kiszerelik az űrsiklókból. Igaz úgy tudom, hogy erről azóta letettek, de a hajtóművekre igényt tartana a NASA.

    Nem akkora anyagi veszteseg, de elkerulheto lenne a technika elvesztese. A dokumentaciot elhagyhatjak (ez a nasa-ra jellemzo), de a muzeumi peldanyok tobbnyire megmaradnak.

    Önmagában egy példány megléte nem feltétlenül jelenti azt, hogy ugyanolyan minőségben le tudod azt gyártani. A gyártástechnológiáról például nem sokat tudhatsz meg belőle, márpedig az a kulcsfontosságú része az egésznek.

    Azon kívül azért ne feledjük el, hogy itt nem csak a NASA-ról van szó. A gyártó cégnél is megvannak a szükséges dokumentációk. Tehát ez nem olyasmi, mint az az eset, amire gondolom utalsz, miszerint az Apollo-program eredeti filmtekercseiről kvázi megfeledkeztek...