• NEXUS6
    #48
    Úgy tűnik, hogy van 3-4 kategória, ami rendesen elkülöníthető egy márkával kapcsolatban, de szerintem sokkal érdekesebb a dolog.

    Kezdjük a legfanatikusabbal.
    1. Abszolút Apple hívő. Nála tényleg minden a Cégnél kezdődik és végződik. Almás műzlit zabál, alma bort iszik, max még calvadost. Logós, meg SJ-s kispárnái vannak a heverőn, stb. Kórházi eset.
    2. Mérsékelten fanatikus szakember, régebben újságot szerkesztett, vagy mást csinált a gépével, amit ezekkel hatékonyabban tudott megcsinálni. Ő már/még képes a tisztánlátásra, még ha erősen kötődik is a termékekhez, azonban iszonyatosan jól tudja ezt racionalizálni, még ha ő is tudja, hogy mikor nincs igaza.
    3. Szakember, aki használ, dolgozik a termékekkel, szinte semmilyen érzelmi kötődése nincs, elismeri a hibákat és az erényeket. Technikus, műszerész, esetleg mérnök, aki napi szinten szedi szét és rakja össze ezeket a cuccosokat, épp ezért látja, hogy a dizájnos műanyag dobozon belül mennyire egyformák. A legszűkebb réteg, még is mindenki azt hiszi hogy ebbe tartozik.
    4. Többé kevésbé fanatikus, nem szakember, akinél nem a márka a lényeg, hanem a rajongás maga. Találkozott valami szakemberrel akiről a rajongás átragadt, még ha a tudás nem is. Bárkit elküld a 3,14...csába, aki neki ellentmond, még ha nem is tudja pontosan, hogy miért. Tavaly még őt küldte el ugyanezért valaki más egy fórumon, de lexarja, nicket váltott.
    5. Tipikus vásárló, az ikszbokszra azt mondja fehérpléjsztésön, neki minden MP3 lejátszó ájpod, azt hiszi az első számítógépet Bill Gétsz építette és Windóz 95, volt rajta az óperenciásrendszer, valahogy úgy ahogy azt apucija is mesélte neki. Nagyjából hidegen hagyja, néha inkább idegesíti a technikai fejlődés, bár örül, hogy 1-2 évente az új termékeknek, trendeknek hála megoldódik az a számára legfontosabb kérdés, hogy ki mit kapjon karácsonyra???

    Egy sikeres terméknél az elsőkategóriás őrültekhez képest a többinél nyílik az olló, olyan értelemben, hogy egyre nagyobb tömegeket vonz a dolog, de pont ezért egyre kevésbé elkülöníthető, hogy ki melyik kategóriába is tartozik valójában. A nem sikkeres termékeknél az utolsó kettő szinte teljesen hiányzik.
    Egy termék beindításához még is szükségesek az első két kategóriába tartozó fanok, ők tudják valahogy átpaszírozni a saját ismerőseiken keresztül a széles társadalomba a terméket. Erre jó példa a PS3 esete, amikor a nem csak, hogy gyenge, de a konkurencia negatív kampányának köszönhetően szinte katasztrofális hangvételű startot a cég a kemény magra támaszkodva, egy "döntetlenre" kihozta.

    Aztán persze ott van a lázadó, aki rombolja a márkákat, a fogyasztást, a kapitalizmust a globalizmust, az appleizmust, májkroszoftizmust, szonizmust bármit, amit a másik mond. De a motivációja neki is az, hogy ő valami olyan termékbe fektetett rengeteg érzelmi energiát, amit senki nem ismer, mondhatni sikertelen, ami számára frusztrációt okoz és amit túlkompenzál, kicsit pszichológizálva megfogalmazva.