- Instabil, turbulenciára érzékeny. Csak számítógéppel lehet vezetni.
Ma már szinte minden gépet instabilra építenek, pont a jobb manőverezésre való tekintettel egyrészt. Másrészt, ha úgy is számítógép vezeti, szinte hót mindegy, nincsenek már a kezelőszervek és az irányító felületek közvetlen összeköttetésben. Turbulenciára érzékenység meg inkább a szárny felületi terhelésétől függ. Nagy felületi terhelésű gép átmegy a turbulencián, mint kés a vajon.
- az utazási élmény kellemetlen vs. mintha egy buszban ülnél
Csak úgy mint egy szélestörzsű gép középső sorában. Ha nem közvetlenül az ablak mellett ülsz akkor nem látsz semmit.
- a túlnyomás nehezen biztosítható vs. a túlnyomás könnyen biztosítható
Ez talán lényeges probléma, de nem tűnik veszélyesnek. A gépen a túlnyomás nem olyan, mint egy lufiban. Sokkal inkább, mint az olyan sátor jellegű uszodában, vagy téli teniszpályán, ahol állandóan nyomják be a levegőt, mert természetesen szökik is kifelé.
- az üzemanyag megtakarítás kb. 10% vs. kifejlesztés, elterjesztés költsége + a kezdeti katasztrófák negatív hatása (ne legyenek illúzióid, lesznek)
30%-ot ígérnek, kifejlesztés, technológia bevezetése szerintem is gond.
Lesznek katasztrófák?! Talán, sőt biztosan, kérdés milyen súlyosak. De talán mert még nem építettek egyetlen gépet sem talán, aminek 1-1 példánya ne esett volna le.
"Gyanús volt, hogy harci gépből is csak egy aktív csupa szárny rendszert ismerek (bár ez lehet, hogy csak az én tudatlanságomat bizonyítja), a B2 Spiritet, ami éppen hogy a csillagászati áráról és a lopakodóképességéről híres, nem a manőverezéséről és az alacsony fogyasztásáról."
Meg az összes nagyobb sebességű fejlesztés alatt álló dron.
(Sőt, ha kicsit lazábban vesszük akkor a deltaszárnyú gépek is hasonló repülési tulajdonsággal bírnak.)
A fejlesztéseket meg azok csinálják, akiknek van rá pénze. A nyugati államoknak nem olyan sok van. Ha a seregre alig költenek, Anglia/Németország 30%-okkal veszi vissza évente a hadi kiadásait, akkor a K/F-re is hasonlóan alakul a költségvetés.
A nyugat tudományos hanyatlása valahol a 90-es években kezdődött el, amikor Clinton '93 körül törölte az SSC részecske ütköztető építését, ez jó 10 évvel korábban 2-3X olyan nagy energiájú ütközéseket tudott volna létrehozni, mint az LHC.