• NEXUS6
    #4
    Jó cikk, néhány lényeges hibával.
    A hullámhosszak a frekik, meg a sávok kicsit keverednek.

    Azt érdemes megjegyezni, hogy a rádióhullámok kb a saját hullámhosszukkal (vagy inkább a hullámhossz 1/4 ével) összemérhető nagyságrendű tárgyakkal, felületekkel kerülnek erősebb kölcsönhatásba. A lopakodó repülők alapvetően pár cm hullámhosszú radarjelek módosítására lettek kialakítva, ezek a másik gépek fedélzeti radarjai, és a legtőbb földfelszíni felderítő radar.
    Deciméteres hullámhosszú felderítő radarok már jobban látják, de a legjobban a méteres hullámhosszúak, mert ezeket gyakorlatilag "nem tévesztik meg"
    a repülőgép felületének azok a kialakításai, amelyek nem esnek egybe a hullámhossz nagyságrendjével. Pl a különleges felület, ami pár milliméter lehet, a pár 10 cm-es nagyságrendű szerelőablak farkasfogazások stb.
    Az F-11z-es lopakodó Jugoszláviai lelövése is nagyban köszönhető a légvédelmi rakétakomplexum P-18-as felderítő radarjának, ami ősöreg méteres hullámhosszú jószág.
    Ilyen radart nálunk is modernizáltak. Persze nem elsősorba a lopakodók elleni hatékonyabb harc miatt, bár kitudja.

    "A rövidebb hullámhosszon működő radar jobb, részletesebb képet nyújt, pontosabban adja meg a célpont pozícióját, viszont kevésbé alkalmas nagy távolságokra történő használatra. (Minél messzebb van a reflexpont, ami visszaveri a rádióhullámot, annál kevésbé lehet jól "irányítani" a hullámot.)"
    Ez a bekezdés félreérthető. Megint csak a hullámhosszhoz viszonyítanék. Minél hosszabb a hullámhossz annál inkább hajlamos, hogy kövesse a Föld görbületét, illetve visszaverődik az ionoszféráról gyakorlatilag a látótávolság mögé betekintő földi telepítésű radarokat lehet csinálni, amilyenek a ballisztikus rakéták elleni korai riasztó távolfelderítő radarok is. Ilyen szempontból a régebbi méteres radarok hullámhossza a jobb. A cm-es hullámhossz nagyjából már csak egyenesvonalban terjed. A méteres hullámhossz gondja azonban az alacsonyabb felbontás és pontosság.

    Még egy érdekes téma kimaradt. Az oroszok kb 1 évtizede dobálóznak azzal, hogy ők rendelkeznek un plasma-stealth képességgel. Ez azt jelenti, hogy a repülőgépen elhelyezett plazma generátor, gyakorlatilag nagy teljesítményű ionizátor egy töltött részecskékből álló felhőt képeznek, amely viszont már gyakorlatilag hullámhossztól függetlenül elnyelik gyengítik a rádiósugarakat. Elmondható, hogy igazán nagy teljesítményű ilyen generátort valszeg még nem csináltak az oroszok, amivel egy nem arra tervezett gépet is tökéletesen lopakodóvá lehet alakítani, de egy kisebb generátorral esetleg a veszélyesebb pontokat árnyékoplni lehet. Pl a hajtómű beömlőnyilása. Érdekes, hogy az új orosz lopakodónál rá lehet látni a hajtóműlapátokra. Amikor a gyártóknak ezt észrevételezték a külföldi szakemberek, hogy ebből azért gond lehet, akkor az oroszok csak azt válaszolták rejtélyesen: Gond lehet annak, aki nem tudja kezelni!