• teddybear
    #16
    Van azért egy-két megjegyzésem.

    Vegyünk egy 5MW-os szélerőművet. Olyant, amit mostanában építgetnek a hollandok, németek a tengerpartra, meg a parti vizekbe.

    Jelenleg egy ilyen cuccos úgy 500 tonna körül van, és csak a talpcsapágy, amin a szélturbina+generátoregység forog, az kb. 45-50 tonna súlyú, gömbgrafitos vasöntvény..Elég körülményes legyártani.

    A tengerpart szélellátottság szempontjából nagyon szerencsés, a parti szelek többé-kevésbé szinte állandóan fújnak, vagy a szárazföld felől a tengerre, vagy vissza. A legállandóbb, legerősebb légmozgás a talajtól olyan 120-150 méter magasan kezdődik, olyan magas tornyot kell építeni, és a talpcsapágyat oda fel kell tenni.
    Viszont egy ekkora mozgó tömeg, mármint a szélturbina+generátoregység, még ha ahol lehet kompozit-anyagokból építenek is meg, azért érdekes mechanikai nehézségeket támaszt. A megfelelő stabilitás miatt legalább 8-10 méterátmérőjű oszlopokat kell építeni. Mivel ezeket általában nem a felállítási helyükön építik meg, újabb komoly szállítási feladat jön be. Mondjuk hajóval ez azért könnyebb, de nálunk sok úton még apróbb darabokban sem fér el.

    Vibráció. Monibalage ugyan jobban ismeri a szélturbinák aerodinamikai problémáit, de annyit én is tudok, hogy ez gyakorlatilag kiküszöbölhetetlen jelenség.
    A nyugat-európai szélerőművek már 65 km/ó szélsebességnél leállnak, mert az már veszélyes a szerkezetükre. De láttam már Ausztriában villámcsapástól leégett szélerőművet.
    Ráadásul a teljesítmény növelésével exponenciálisan nő az építési költség.