• kvp
    #52
    "Az X-22 nem vált be, pont stabilitási gondok voltak vele."

    Kevered. Az az ospray. Az x22-est hasznaltak meg mas helikopterek szimulalasara is, mivel programozhato volt a stabilitasa es elsore sikerult vele a fuggolegesbol vizszintesbe valtas, ami mai napig egyedi teljesitmeny. Csak akkoriban nem volt szukseg ilyen gepre, tovabba a sugarhajtasu gepekhez kepest nem volt eleg gyors, viszont dragak voltak a burkolathoz hasznalt kompozit anyagok. Ma viszont pont jo lenne a fenti barkacs megoldasok helyett, akar varosi repulo kisbusznak is. (gazdagabb varosokban)

    A sikorsky megoldasa jo es egyszeru, bar nem olyan konnyu iranyitani mint egy stabil tiltrotor gepet (nincs thrust vectoring), viszont leszallas elott le lehet allitani, hogy az utasokat ne szivja be. Az eurocopter-esek meg differencialis farokrotort hasznalnak, tehat a ket huzo legcsavar forgasi kulonbsege adja azt a forgato erot amit az egy farokrotor adna. Ezt viszont nem lehet kikapcsolni ha a forotor forog, mert azonnal elkezd porogni a gep, meg akar a foldon is. Vezerlesi szempontbol meg egy remalom, mert a forotor sebesseget es a lapatok allasat bele kell szamolni a ket oldalso rotor kulonbozeti kepletebe, mindezt az aktualis vizszintes sebesseg figyelembevetelevel, szabalyozhato modon.

    En szemely szerint egy turbofan-os valtozatra szavaznek, ahol a vizszintesen elhelyezett ducted fan egy kuplunggal kapcsolhato a turbinara, ami a helikopter rotorfelfuggesztese elott/mellett szivna es mogotte fujna ki. Ezzel at lehetne adni a turbina teljesitmenyenek egy reszet a vizszintes turbofan-nek, de alapvetoen nem is latszana kivulrol, hogy ilyen egyaltalan be van epitve, tovabba az utasok ki es beszallasi utvonalan semmilyen mozgo alkatresz vagy szivo orveny nem lenne.