Az M$ azért most nem sokkal tart előrébb, mint az X-box érában. Japán piac továbbra is dögkút, Európában a majdnem 1,5 évvel később kiadott PS3 mögé került. Amerikában viszont vastagon a Sony előtt van ez tény.
Exkluzívok. Azért az trend volt eddig is, hogy generációról generációra az PS exkluzívok csúsztak át szépen multiplatformmá, Crash, Spyro, MGS...
Azonban a Sony kénytelen volt lépést váltani, és ma már fossák a fejlesztő stúdiói a Sony exkluzív anyagokat. És bizony minőségben általában a Boxos anyagokat hasonlítják hozzájuk, és nem fordítva.
Tény, hogy a multiplatformoknál viszont más a helyzet. Ott az X360 könnyebb programozhatósága, a PC felé átjárhatóság miatt a programok minőségében az X360 vezet.
Azonban ennek ellenére, hogy zsákutca lenne a cell, azt megkérdőjelezném. Jelenleg a PC szinten még mindig a 2-4 magra történű többszálú programozást tanulgatják az emberek, a cell-ben ehhez képest 2X annyi mag van, aki ezt megtanulja kezelni, annak nem fog nehézséget okozni már a PC-ken is ugyan ezt megcsinálni. A cell speciális SPU-i viszont hajaznak a GPU-kra is, erre is van már példa, hogy a GPU-k bekerüljenek a CPU-k mellé. A cell megelőzte a korát a részmegoldásokban esetleg a trendek végül másfelé fordultak, vagy kénytelenek voltak olyan korlátokat a beépíteni, ami az akkori technikai fejlettségből fakadt. De aki már pár éve cell-re programozgat, az lassan már PC-ken is hasznosíthatja a tudását.
Mi okoz nagy visszacsúszást a Sony-nak? Az Xbox előretörése? Hát nem igazán, mert erről azért nem nagyon beszélhetünk, az első generációból 3 év alatt eladtak kb 25 milkót, az x360-ból 5 év alatt kb 40 milliót, ami nem kiugróan jobb adat. A PS3 számára az a gond inkább, hogy a Nintendo ebben a generációban a mainstream, csúcstechnikát alkalmazó konzolokról leválasztotta az un casual réteget. A casual az előző generációban PS2-őzött, az X360 kiadása idején sem mozdult meg különösebben, de aztán rácuppant a Wii-re. A Sony vezetősége meg az első időkben csak nézett nagy manga szemekkel széttárt karokkal.
A PS4-ről amit hallani, hogy nem egy amúgy zseniális ember fogja a kisujjából kiszopni, mint a PS3-at Kutaragi, hanem már vastagon folyik a tervezés a játékfejlesztők bevonásával. Nem fognak zsákbamacskát kapni, talán a hardver megtanulása sem vesz így majd annyi időt igénybe, mint a PS3 esetén.
Ha esetleg a köv Xbox visszatér az x86 kompatibilis procik világába, akkor ugyan olyan gondban lesz, mintha a Sony elhagyja a cellt. A kompatibilitás az első években számít, talán akkor sem annyira, mint gondoljuk. A HC játékosnak, úgy is megvan az előző generációs konzolja, az új belépők sem azért döntenek az adott konzol mellett, mert az előző generációs játékokkal akarnak játszani.