• Pares
    #44
    Ugyan, ugyan. Kezdjük ott, hogy az RPG (vagy cRPG) madjnem mindenkinek mást jelent, ha a részletekbe belemegyünk. De mi is a jelentése az RPG-nek? Szerepjáték. Sokan azt mondják, hogy egy RPG elengedhetetlen kelléke az inventory vagy a loot, enélkül nincs szerepjáték. Nos ez nem teljesen igaz mivel a "tradicionális RPG elemeknek" számító loot és inventory nagyon sok más, RPG-kkel még köszönő viszonyban sem lévő "lövöldében" is megtalálhatjuk.

    Az igazi dolog, ami meghatároz egy RPG-t az az, hogy remek, "mély" története van, rengeteg mellékszállal, mellékküldetéssel, mellékes információval. A másik alapvető dolog, ami nélkül igazán nem létezik RPG, az az, hogy egy karakter szerepét játszod el, amellyel döntő módon tudod befolyásolni a történéseket, te befolyásolod a karaktered viselkedését, esetleg kinézetét, tulajdonságait.

    Egy átlagos mai (hogy a régieket most meg se említsem) TPS vagy FPS, mint például a GOW, DOOM, COD nem rendelkeznek az RPG-kre jellemző, fentebb felsorolt elemekkel. Míg loot, fejlődésrendszerrel és inventoryval rendelkezhetnek FPS-ek és TPS-ek, addig a történetük jellemzően sablonos, nem befolyásolható a legkisebb módon sem, döntéseid szinte nincsenek is. A legtöbb "lövöldében" minden előre meghatározott sorrendben, "scriptelve" történik. Párbeszédek szinte alig vannak, 95%-ban csak átvezető videókban vannak a beszélgetések, mindenféle opciók nélkül. Ezek a "lövöldék".

    Nos most a Mass Effect-ről:
    RPG-Shooter-ként van definiálva, mivel tartalmaz akció és RPG elemeket is. Remek történet, remek karakterek, párbeszédek, rengeteg döntés és a történet nagy mértékű befolyásolása, (mégha kisebb mértékben is, mint a keményvonalas RPG-kben, de van) fejlődésrendszer és inventory (igen, van, nem a megszokott formában, kissé átalakulva (az első rész szörnyű loot és inventory-rendszerének hiányának köszönhetően), de ott van). Továbbá (szerintem remekül) kidolgozott harcrendszer, fedezékrendszer, stb. Ezekkel mind rendelkezik, szóval egyáltalán nem értem, mire ez a nagy felháborodás meg mellébeszélés, hogy ez már nem más, csak egy lövölde TPS nézetben. A Mass Effect egy kevert műfajt hozott létre, amiben a két műfaj keveredik, ennek köszönhető, hogy egyik műfaj se fog teljes mértékben kibontakozni, hanem egy hibrid keverékként fog működni. Az, hogy egyeseknek nem tetszik, nem változtat azon, hogy ez igen is egy RPG és egy Shooter egyben.