#80
"Látom otthon vagy a témában. Arról mit gondolsz, hogy a számokon és a technikai specifikációkon túl a fül ellentmondásos dolgokat érzékel? Például azt, hogy a vinil/szalag (analóg) valahogy sokkal dinamikusabban hallatszik mint a digitális formátumok, miközben ez ellentmond a paramétereknek?"
Nem igazán vagyok otthon a témában, csak hobbyszinten érdekel.
Amit írsz, az valóban létező jelenség, szerintem vastagon benne van a pszichoakusztika is. Sokféle oka lehet, nem is mernék tippelni, melyik lényegesebb és biztos nem is ismerem az összeset.
Pl. a vinyl alapzaja is okozhatja a nagyobb dinamikaérzetet: amikor halljuk a tűzajt, akkor tudjuk, hogy halk a zene és az agyunk talán ezt is figyelembe veszi. Amikor aztán eltűnik a zaj, akkor meg azt tudjuk, hogy hangos. A hangerővel megnövekvő (de nem durva) torzításnak is lehet hasonló hatása, hiszen tapasztalatból tudjuk, hogy a nagyobb hangerő nagyobb torzítással jár, egészen nagy hangerőn már a fülünk is erősen torzít. Ez lényegében összefügg azzal, amit te is írtál, vagyis a felhangokkal.
Az is benne lehet, hogy az akkori hangmérnökök - legalábbis a jobbak - tisztában voltak a vinyl képességeivel és tudatosan tettek ellene. A hangfelvételeket (most komolyzenéről beszélek) pl. partitúrával a kézben rögzítették, mert már a stúdiómagnónak is megvoltak a korlátai. Amikor látták, hogy mindjárt jön egy crescendo, akkor lassan visszavették a kivezérlést, hogy a crescendo jobban kifuthassa magát.