"a CD-t is azért találták ki igy 44.1Khz mert a fül úgysem hallja"
A 44,1 kHz nem a CD átviteli frekijének maximuma, hanem a mintavételezés frekvenciája a DAC-nál...
"azonban mégis lehet a dologban (hallásban) máskülönben nem szólna lényegesen jobban egy DVDA vagy egy SACD"
Itt is arról van szó, hogy magasabb a mintavételezés. DVD-Audionál 96 vagy 192 kHz amihez 24 bit társul. Itt sem hallasz többet a füled limitjénél, ami nagyon jó esetben kb 19-20 kHz közt lehet (-9; -12 dB környékén, ha egy studifejes FLAT response 0 dB-re tegyük fel 5-28 000 Hz-ig).
A magas mintavétel miatt az alharmonikusokat fogod sokkal tisztábban, sokkal többet hallani és ez fogja nagyban megdobni a térérzetedet és a hang"áttetszőségét". Ehhez tartozik az előbb említett 24 bit, ami dinamikában dob óriásit.
Ha már előbbiekben a Jittert is belevesszük a dologba ahhoz, hogy 20kHz-en 16-bit clean legyél, tehát meglegyen a 98.5dB-es rendszerdinamikád, nos ahhoz 5ps pontos időalap kell (ennyit lehet amit a kvarc téved + a jitter).
16 bitesnek ígért olcsóbb DAC bontása 20kHz-en roszabb mint 12bit. 96kHz-en már 2ps kéne, 192kHz-en meg 1ps... Ezért sok olcsóbb DVD-Audio lejátszására alkalmas lejátszó/hangkártya még rosszabbul is szólhat bizonyos esetekben mert az előbb említett pusztán fizikai okokból "elkenődik" a hang. Van mikor a jó kid Burr Brown DAC-ok is így járnak (pedig az nem a tré szint).
Pl az én hangkártyámban (TC Electronic Desktop konnekt 6) egy úgynevezett DICE™ (digital interface chip with JetPLL™ jitter elimination technology) van beépítve, ami nagymértékben csökkenti az alapból profi DAC és ADC jitterét és a interface jittert is... Itt elég tiszta képet kapok a DVD-Audio lejátszásánál.