#41A nagy vállalatok vegyeskonszernekké alakultak, és gőzerővel ment az egymással való összefogás és technológiai haladás.
Összefogás? Nézd meg, hogy a XIX. században létező cégek akik mozdonyhoz vagy bármihez gyártottak cuccokat hol fogtak össze? Ma is léteznek és ma is versenytársak. Bosch, Siemens, Knorr Bremze, stb. Akkor mozdony lefúvató biztonsági szelepet gyrátott, ma meg autó fékrendszert.
Ma is jellemző de már nem olyan erősen.
Biztos azért olyan széles a választék a műszaki élet legtöbb területén, mert nincs verseny, meg fejlesztés. Biztos viccből költenek egyes államok K+F-re dolártízmilliárdokat.
De ez mellett még az is jellemző, hogy a nagy vállaltok egymást hátráltatják, egymás elől elzárnak fejlesztéseket, eltitkolnak dolgokat. Így megjelent az ipari kémkedés is.
Negyon azt hidd már, hogy Stephenson mindenkinek elárulta, hogy a vasútja hogyan működik...
Van korrupció.
Akkor is volt. Így lett pl. a vasút nyomtáva kisebb, mert a kisebb nyomtávből több vágány volt már a briteknél és a tulaj kis ráhatással és ezzel a ténnyel tette egységessé a vágány nyomtávot. Ma ölni tudnánk azért, hogy nagyobb nyomtáv legyen, mert akkor kényelmesebb szerelvények lehetének. Azt se felejtsül el, hogy azóta az emberek átlagmagassága nagyobb lett.
Érdekes számomra, hogy magyarországon törvényben meg van tiltva, hogy geotermális forrást felhasználva villamos energiát állítsanak elő.