ntGRfNd.jpg
  • [NST]Cifu
    #12
    Na bakker, én írok egy fél oldalnyi nyitó szöveget, erre amire megnyitnám a topicot, már késő. :)

    Na mindegy, bemásolom, ne menjen veszendőbe. :)

    A Warhammer 40.000 (Wh40k vagy 40k) egy sötét és borús világ, amely 1987-ben jött a világra a Games Workshopos Rick Priestley és alkotógárdája által, a korábban kihozott Warhammer Fantasy (WhF vagy WF) táblás játék jövőbeli alternatívájaként. A WhF szabályait használták fel az új játékhoz, sőt, a világ is részben onnan táplálkozott (például a teljes káosz agenda ugyanúgy megtalálható mindkét világban, még a káoszistenek nevei és háttere is ugyan az). A játék alaphangulatát igyekeztek neves és kevésbé neves festők által megkomponált gigászi harcokat ábrázoló képekkel megadni.



    A táblás játék világa szélesebb körben csak lassan terjedt el, ám ebben nagy segítség volt Ian Watson 1990-ben megjelent Inkvizitor c. regénye, amit három másik követett. Szintén a szélesebb körrel való megismertetés célozta a számítógépes játékok megjelenése, az első, a Space Crusade ( letölthető innen a DOS-os változat ), illetve nem sokkal később a Space Hulk ( letölthető innen ). Mellesleg én is ezekből ismertem meg a világot. :)

    A világ népszerűsége hamar az egekbe tört, jelenleg a GW első számú arany tojást tojó tyúkja, ennek megfelelően át is vette a stafétabotot a WF-től, például már kijött a Warhammer 40k szerepjáték is (végül is nem késtek vele sokat, csak olyan 15 évet...).

    A világ vonzerejét nehéz megfogni, mivel alapvetően cseppet sem vidám, sőt, éppen hogy romlott, döglődő, sötét és kiábrándító. Az emberiséget (Imperium, Birodalom) egy évezredek óta már gyakorlatilag halott, kvázi bomlott elméjű Istencsászár irányítja, aki egy trónprotézisben vegetál, és hogy "isteni" elméje egy gigászi fénytoronyként világítson a hiperűrben, pszi aktív emberek tömegeit áldozzák fel neki naponta.



    A gigászi birodalmat különféle erők tartják egyben, amelyek olykor egymásnak feszülve igyekeznek az emberiséget egyben tartani. Az egyik ilyen hatalmas erő az Közigazgatás (The Administratum), egy olyan hatalmas és lassú bürokratikus szervezet, ahol még olyan bolygóknak is van saját intézménye, amelyek már évezredek óta elporladtak. Egy másik ilyen erő az Adeptus Mechanicus ( na ezt most fejből nem mondom meg, hogy magyarították ), akiknek a központja a Mars, és a technológiáért felelősek, és a felelősségtudatuk vallásba hajlik, ugyanis a sötét jövőben a modern technológia az emberek számára félúton van a misztikum felé, ezért rúnákkal telerajzolva és ájtatos imákkal illik őket használni. A legismertebb erő természetesen az Űrgárdisták rendjei, egyfajta lovagrendek, melyek genetikailag fejlesztett, és a leghatékonyabb páncélokba bújtatott és fegyverekkel felszerelt ember-óriások maroknyi, de hihetetlenül hatékony katonai ereje. Az űrgárdisták népszerűségére valamelyik GW oldalon azt írták, hogy az eladott Wh40k modellek 85% űrgárdista modell. Ezek után nem meglepő, hogy a GW székháza előtt is egy életnagyságú Energiapáncélos űrgárdista szobor feszít:



    Az űrgárdisták szerény száma miatt (talán egy millió jut több milliónyi emberek által lakott világra) persze a legnagyobb erő mégis a Birodalmi Gárda (Imperial Guards) szerényebben felszerelt, de nagy létszámú katonai ereje, amely a Birodalmi Flottával közösen igyekszik a rendet fenntartani.



    Az emberiség túl persze több egyéb faj is jelen van, mint az emberekből kialakult Zömikek (Squats), akik a Fantasy béli Törpék megfelelői - voltak, ugyanis a 1990-es évek közepére már nem nagyon foglalkoztak velük a fejlesztők (94 óta Zömik modell sem jött ki), és hogy megszabaduljanak tőlük, a Tiranidák szépen learatták az összes zömik világot.

    Szintén Fantasy származékok az Eldák, akik az Elfeknek felelnek meg. Ők egy hajdan volt hatalmas és dicső, ám dekadensé és élvhajhásszá váló birodalom maradványait őrző faj. Bukásukkal együtt jelent meg a Káosz Szeme a galaxisban, a bukást túlélő eldák pedig szétszórt hajóvilágaikon küzd a túlélésért, miközben a napnál is világosabb, hogy már nincs jövőjük, azért harcolnak napról napra, hogy az elmúlásukat késletessék.



    A káosz a WF-ből származik, és annak megfelelően négy nagy káosz istent takar, Khrone a vér és harc istene, Slaanesh a kéj és fájdalom istene, Nurgle a betegségek, elmúlás és elfajzás istene, Tzeentch pedig a változás ura. A káosz már gyakorlatilag legyőzött egy birodalmat, az eldákét, és közel volt, hogy térdre kényszerítse az emberi birodalmat is, mikor az Istencsászár ellen fordította a vele megegyezző erejű Primachok (az űrgárdista rendek megalapítói) közül többet is, akik a Földet megszállva törtek hatalomra. A leghatalmasabb áruló, Horus majdnem legyőzte az Istencsászárt, ám végül "csak" halálosan megsebesítette.

    Az utolsó "alap" faj a zöldbőrüek, az ŰrOrkok, Gretchinek (fantasy Goblin) és Snootlingok faja, akikbe kevés intellektuális hajlam, ám sokkal több vérszomj társult. A kifinomultság nem az ő műfajuk, a páncéljukat az ŰrOrkok sokszor a saját bőrükre szegecselik fel, az járműveik pedig valószínűleg nem láttak kalapácsnál és fűrésznél bonyolultabb szerszámot, pedig még csillagközi repülésre alkalmas űrhajókat is építenek.

    A Games Workshop persze folyamatosan fejleszti a világot, a táblás játék az 5. kiadásnál tart, és időközben számtalan új fajt is behoztak, például a rovarszerű Tiranidákat, akik biológiai alapon hoznak létre mindent, az űrhajóktól kezdve a harcosokon át a harcosok által használt fegyver lövedékéig mindent élő organizmusok alkotnak. Ellenpárjuk az emberiség sötét technológiai korából származó gépharcosok, a nekronok, a szinte elpusztíthatatlan robotok. Az eldák is megkapták sötét árnyaikat a Sötét Eldák képében, akik olyan vadak és féktelenek, hogy már-már több közük van a káoszhoz, mint a túlélő testvéreikhez. Az egyik legújabb faj pedig a Tau, egy új és igen dinamikusan fejlődő faj, akik a japanimációs filmekben látható mechákkal szállnak harcba bárkivel, aki útjukat akarja állni.

    A népszerűsége ha lehet, csak tovább nő, évről évre, ehhez a GW a THQ játékkiadóval szerződött, amelyek a kevésbé sikeres Fire Warrior FPS játék után a Dawn of War sorozattal úgy tűnik megtalálták a megfelelő hangot a tömegek felé. A világban játszódó regényeken túl már képregények is megjelentek, ám mozifilm még nem született belőle. Egy CGI (számítógépes grafika) film, a Bloodquest munkálatai megkezdődtek, ám finanszirozási problémák miatt félbemaradt, a készítő stúdió pedig feloszlott. Készült egy fanmade filmhez fogható, az 'Inkvizitor' ( Erre van az első rész, a jobb oldali menüben ott a 2. és a 3., illetve a hasonló stílusban (el sose) készülő két további filmkezdemény a 4. részként. ). Természetesn készült pár fanmade film is, a legkomolyabb a német Damnatus ( Trailer erre) volt, amely azonban hivatalosan nem jelenhetett meg jogi viták miatt ( a német jogszabályok szerint a rajongók által készített film minden joga a készítőké lett volna, így a GW-nek semmi beleszólása nem lehetett volna - emiatt a GW egyszerűen nem engedélyezte a filmet, hiába a peticiók és egyebek... a félig kész film persze megjelent torrent oldalakon).

    Összeségében aki igényesebb Wh40k animációra vágyik, az vagy a Dawn of War 1-2 kétségkívűl jóféle intróit nézegesse, esetleg ha az igényeit lejjebb tudja adni, akkor a GW féle inkvizitor film szinvonalán lévő Final Liberation átvezető videókat.

    No, ilyen hosszú bekezdés után a topicot megnyitom, legyen itt téma ez az igézően sötét világ. :)