• kvp
    #65
    "Igen leesett a gép. Ez az egyetlen biztos pont a történetben. Az, hogy miért, még kérdéses. Akkor is, ha mindenféle másodkézből származó feltevést szajkózol itt."

    Csak azokat a hibak hoztam fel, amik a tobbi hasonlo airbus-nal eddig elojottek. A sebessegmero hibaja az egyik, ebbol adodik a robotpilota megbolondulasa, minek kikapcsolasa utan viszonylag konnyu szettorni a gepet egy hirtelen mozdulattal. Ez nem az adott baleset, hanem a korabbi balesetekbol szarmazo tapasztalat.

    "A rádiónavigáció nem abból áll, hogy a légi irányító megmondja a frankót, hanem legalább három, egymástól független rendszerből áll. A következő három rádiónavigációs rendszer minden utasszállítóba kötelezően beépítendő: VOR-ILS, NDB, és a rádióiránytű. Ha ezek nincsenek a gépben, akkor nem kap repülési engedélyt a nemzetközi repülőszövetségtől. VOR-ILS. Ez az óceán közepén nem működik, kicsi a hatótávja. (Mielőtt belekötsz.)"

    Nem fogok belekotni, viszont gps es loran jel nem jott a hibajelentesekkel egyutt, sot a pilotak sem nagyon lathattak gps adatokat a kijelzokon. Ennek a hianyat emlegetem.

    "NDB navigáció. Körülbelül 5000 kilométer a hatótáv, használni is szokták.
    Rádióiránytű. Bármely műsorszóró adó irányát be tudja mérni, csak rá kell állítani. Ha elég erős az adó, a Föld bármely pontjáról meghatározható az irányszög az RH sávban."

    Ha hasznaljak. Tovabba magassagot ez nem mutat, sebesseget is csak nagyon korulmenyesen lehet vele szamolni.

    "Ezen kívül még ott az Omega-nav. Bár az nem terjedt el annyira. Nem kötelező beépíteni."

    Az omega mar evek ota nem mukodik, a loran meg igen, a hajosok hasznaljak is. Egy olcso loran vagy gps vevo kepes lett vona sebessegadatokat adni a pilotanak es pozicioadatokat a hibauzenetekkel muholdon at a menteshez/nyomozashoz.

    "Meg még ott vannak a hagyományos mágneses iránytűk is. Navigálni azzal is lehet, ha nincs más."

    Nem az irannyal volt a baj, a gep jo iranyba ment, csak az a kerdes, hogy jo magassagon es sebesseggel tette-e ezt?

    "A pitotcső jegesedése. Ez a légsebességmérő mintavevője. Mellesleg a légnyomásos magasságmérőjéé is, meg a variométeré is. Kötelező fűteni, a jegesedést elkerülendő. Ha ennek ellenére valaki azt mondja, hogy jegesedés miatt bedugult, az hantázik. Komolytalan na!"

    Nem, ez az airbus-okon mar elofordult. Nem dugul be teljesen, csak hibas adatokat mutat. Nem veletlen, hogy a gyarto visszahivta oket. Az airbus mar csak javasolta a cseret, az airfrance meg ezt halasztotta el a szokasos nagyjavitasig. Egyre kisebbnek tekintettek a hibat, ahogy haladt elore az informacio a gyartotol a legitarsasagok fele.

    Azt meg, hogy az airbus-ok kompozit anyaga nem viseli jol a nem rendeltetesszeru terhelest, mindenki lathatja. Egy repulogepnek nem szabad egy erosebb kormanymozdulattol szetesnie, marpedig az airbus-okkal mar joparszor megesett ez. Csak a szamitogep tartja fent a gepet, a nelkul egy atlag pilota egyszeruen nem tudja elvezetni.