• kvp
    #131
    Van olyan tarsasag ahol mar valamivel tobb mint egy evtizede hasznaljak, az utastajekoztato rendszer is jelzi monitoron a gps alapu poziciot. Elotte meg ott volt a loran rendszer, az is mukodik a mai napig. Csak a franciak olyan benak, hogy a 4 eve gyartott airbus-ra egy 1978-as navigacios rendszert pakolnak fel. A gep telex-en kuldte be az adatokat, egy osi muholdas kapcsolaton at. Ebbe meg nem tervezhettek bele a gps hasznalatat, de azert ideje lett volna frissiteni, ugy 10-20 evvel ezelott.

    Tobbek kozott ezert is hivjak az airbus-okat sokan fly by wire helyett die by wire-nak. A muanyag es szenszalas burkolatrol nem is beszelve. A gep csak azert nem torik kette egy-egy fordulatnal, mert a szamitogep nem engedi a pilotat erosebb modzulatokat tenni a kormanyszervekkel, mint amit azok meg elbirnak. Persze ha a szalitogep leall es a pilota megrantja a kormanyt, akkor a gep szetesik a terhelestol. Valamit valahol nagyon elrontottak.

    Ehhez kepest az amerikai predator gepek gps alapjan automatikusan odamennek ahova kuldik oket es tavvezerlessel kepesek szetloni barmit, legyen az katonai konvoly vagy eskuvoi menet. (statisztikailag ez a ket fo celpontjuk, az utobbi valoszinuleg nem szandekosan) Akarhogy is nezem, az amerikaiak ha akarnak akar realisan meg is tudnak valositani a mars utazast. A franciakban valamiert kevesbe bizom, de azert remelem az atv-t nem az airbus mernokei terveztek.