• pjke
    #142
    A vallás fejlődés elmélete:
    A vallás is fejlődött? Létre jött ahogy az ember?
    az általánosan elfogadott elmélet szerint volt idő, amikor a korai emberiségnek egyáltalán nem volt vallása, kivéve az ismeretlen és fenyegető dolgoktól való félelmet ami az állatokra jellemző. Ezután a vallás fokozatosan fejlődött a mágiától és animizmustól a politeizmus és henoteizmuson keresztül a monoteizmusig.
    Az irodalom előtti társadalmak vallásai Edward G. Newing.
    Több benszülött elszigetelt "primitív" törzsnél az ellenkezője bizonyosodott be. Pl. Tierra del Fuego-i bennszülöttek Isten fogalma teljesen kifejlődött, neve Watauinaiwa jelentése: Örök Egy,
    A nuer kétségtelenül primitív nép..., de vallásos gondolkodásuk figyelemreméltóan érzékeny, kifinomult és inteligens, sőt rendkívül összetett.
    Az irodalom előtti társadalmak alapos kutatása mindenütt hasonló eredményekkel járt. Megcáfolták azt az állítást, hogy vannak olyan primitív törzsek, amelyeknek nincs vallásuk, és hogy ez megerősíti a vallások evolúciójának elméletét. Hasonlóan megcáfolták, hogy a vallás fokozatosan fejlődött a mágiától a monoteizmusig. Hiszen a vallás és a mágia mai napi egymás mellet létezik pl: Japán.
    Sőt az antropológusok kutatómunkája bebizonyította, hogy a tényleges fejlődés épp fordítva történt, tehát nem politeizmusból a monoteizmus felé, hanem a monoteizmusból a kisebb isteneket megengedő monoteizmuson át a politeizmusig.
    A pigmeusok között egyértelműen megtalálható egy Legfőbb Lényben való hit, akinek minden más létező alá van rendelve.
    E.K. Victor Pearce ...A Teremtő Istenben való hit megelőzte az összes többi vallási formát. Ez fokozatosan politeizmussá végül pedig a természet sokféle szellemében való hitté silányult.
    W. Schmidt és munkatársai azt állították, hogy valamilyen felsőbb lényben való hit szerinte egyetemesen előfordul. Megtalálható az ókori Egyiptomban, Mezopotámiában, Iránban, Kínában, de minden esetben keveredett politeista hitekkel és praktikákkal, melyek gyakran el is fedték.
    Leo Pospisil írta
    Az új-guineai kapauaka pápuák kúltúrája újkőkorszaki volt még ősi állapotában.
    Az univerzum és minden létező neve ebijate Ugatame (a Teremtő tervezte). Ugatame-nak kettős természete van: egyszerre férfias és nőies. ....Ugatame mindentudó, mindenható és mindenütt jelenlévő, és neki tulajdonítják az összes dolog teremtését és az összes esemény meghatározását.
    A judaizmus monoteizmusa a zsidók szerint abból a kinyilatkoztatásból ered, amelyet Isten tett önmagáról, mint az egy Igaz Istenről ősüknek, Ábrahámnak, akit kihívott szülőföldjéről, tiltakozásul a politeizmus ellen, amely akkorra már általánossá vált. De a judaizmus saját bevallása szerint gyakran hűtlen volt az eredeti monoteizmushoz, mivel nem csak a nép, hanem a papok is a szomszédos népeknél uralékodó bálványimádás, babonaság és politeizmus bűnébe estek. Prófétáik, mint Illés, Ézsaiás, ezékiel és Jeremiás újra és újra felszólították őket az egy Igaz Isten imádására. A keresztyénség a későbbi századokban során szintén hajlamos volt a bálványimádásra (az iszlám nagy és érthető felháborodására). A görögöktől vette át később a halottak, szenté avatását sírhelyek és ereklyék imádását.