• kvp
    #42
    Az autoknal mostanaban kiprobalt technologiakat mar egyszer vegigprobaltak a vasutaknal is, csak nagyobb meretben es 100 evvel korabban. Anno letezett goztarolos mozdony (nem valt be), letezett pneumatikus mozdony (ma mar csak banyakban hasznaljak), letezett goz-elektromos mozdony (ez sem jott be, bar az orosz atomhajtasu valtozat is ilyen), letezett diesel-mechanikus (ma mar nem jellemzo), diesel-pneumatikus (ez anno bejott), diesel-hidraulikus (ezeket maig hasznaljak), diesel-elektromos (ilyenek a mai elerjedt mozdonyok) es tiszta elektromos is (halozatrol vagy akkumulatorrol taplalva). Ha a trivialis megoldast a felsovezetekes taplalast kihagyjuk (lasd trolik), akkor a maig hasznalt megoldasok a kulonfele diesel (robbanomotoros) hibrid hajtasok es az aksis valtozatok. Mivel autok eseten a felsovezeteket nem szeretnek az emberek (pedig varosban egy aramszedo racs nem kerulne olyan sokba) akkor maradnak a hibridek es az aksik.

    A hidrogencellaknak van egy nagy bajuk, meghozza az, hogy a hidrogen gaz roncsolja a tarolo femtartaly kristalyszerkezetet. Az alacsony forraspontrol es nagy nyomasrol nem beszelve. A tomeg arany sem olyan jo, mert 1 protonra egy elektron jut. Ezzel szemben kondenzatorok eseten ezt az aranyt tobbszorosese lehet novelni.

    Jelenleg ki lehet jelenteni, hogy a mostani technikai szinten az idealis auto egy kulsoegesu hibrid lenne, akkumulatoros energia vissztaplalassal es halozati toltovel. Egy kulsoegesu motor (pl. nasa linearis stirling) nagy hatasfokkal kepes barmilyen egheto anyagot energiava alakitani, ami felhasznalato az aksi toltesere. A befektetett energia jo resze fekezeskor visszanyerheto, tovabba mikozben az auto parkol addig halozatrol toltheto. A legtobb embernek egy toltes egesz napra eleg lenne, de ha megsem akkor ott a nagy hatasfogu generator, ami hagyomanyos uzemanyaggal (benzin, olaj, szaraz fu, szemet, stb.) megy. Ahogy az aksik teljesitmenye fokozatosan no (es egyre jobban hasonlitanak egy jo nagy kondenzatorra), ugy csokkene az autok egheto uzemanyag igenye. A vegen mar csak tobb ezer kilometer felett lenne szukseg a generator bekapcsolasara.

    ps: Aki nem hiszi hogy egy elektromos auto jobb mint egy benzines, az nezze meg a vilag leggyorsabb vonatait, azok ugyanis kivetel nelkul elektromos hajtasuak es nem robbanomotorosak. Esetleg nezze meg a tesla roadsterek gyorsulasi videoit.