kvp#16
Azert van nehany scifi mmo ami valamiert nem szunik meg. Pl. mar kb. 10 eve megy a neocron nevu mmo-fps-rpg (http://ng.neocron.com/), ami egy alapvetoen cyberpunk mmo, fps harcrendszerrel es rpg-re lehetoseget ado vilaggal. Mondjuk nem elsosorban grind vagy mission alapu, hanem inkabb taktikai-strategiai mint pl. a counter strike, csak eppen egy mmo vilagban, ami leginkabb a shadowrun szerepjatek szabalyaihoz hasonloan mukodik (nincsennek class-ok, mindenki szabadon fejlodhet barmerre). Mindehez jott a jatekosok es reszben mi-k altal iranyitott es lakott vilag es annak a lehetosege, hogy valaki harc nelkul tisztan tradeskill-eskent jatszon es fejlodjon. A tabula rasa szabalyrendszere is hasnolo volt, bar tobbet szamitottak a karakter szintjei es kevesebbet a jatekos tudasa, tovabba nem lattam rajta 18+-os matricat, ami az nc kozonseget eleg nagy mertekben korlatozta. A tabula rasa eseten a jatek megszuntetesenek oka a keszito tavoazasan kivul valoszinuleg az lehetett, hogy nem volt eleg jatekos. Erdekes modon az nc eseten az sem zavarja a keszito ceget, hogy neha annyira alacsony a belepett user szam, hogy szinte csak az mi-k jatszanak. (mivel a varosokban meg a jarokelo npc-ket is sajat mi iranyitja igy eleg erdekes dolgok szoktak maguktol osszejonni) Mindket jatek fo hibaja az lehet, hogy gondolkodni kell es nem csak a belefektetett ido szamit, hanem az is, hogy mikor, hol, ki, mit tesz. Alapvetoen ezert terjedt el es valt nepszeruve a klasszikus mud stilusu world of warcraft ahol csak nyerni lehet es hibazas eseten csak annyi a buntetes, hogy vegtelenszer meg lehet probalni ujra. Ennek az ellenpontja lenne az eve online, de ott annyira lassu a jatekmenet, hogy sok ember ki sem probalja a jatekot.
ps: Stilusban en tovabba is az mmo-fps-rpg-ket fogom kedvelni, bar ilyenbol nem sok van. Offline valtozatban viszont egesz sok jott ki az utobbi idoben, kezdve a legismertebb ilyen jatekkal, az oblivionnal, ahol egesz jo jatekosok nelkuli mmo vilagot lehet latni, ha nem inditjuk el a script-ezett tortenet fo szalat es ugy maszkalunk a vilagban. A motor alapjan valoszinuleg a keszitok eredetileg mmo-nak szantak es utolag lett belole single player. Viszont jo (es nem timesink) cyberpunk mmo-bol tovabbra is hiany van, bar ugy nez ki az emberek nem is nagyon keresik ezeket.