• Magh
    #21
    A Blizz egyszerű receptet használ, amit viszont eddig senki nem volt képes megismételni. Minden játékuk 3 pilléren nyugszik. Először is rengeteg ötletet "lopnak" a jobb fantasy/sci-fi univerzumokból és összegyúrják. Bár ebből nem lesz pl. egy W40k, de nagyon gazdag és fogyasztható világot kapunk. Mindhárom fő franchise így készült.
    Másodszor: tudják, hogy semmi értelme hardverigényes szupergrafikával próbálkozni (1 év alatt így is elévül, addig viszont szaggat), helyette gyengébb motorra építenek fel egy nagyon hangulatos, koherens látványt. A SC, War3, WoW, Dio grafikája a mai napig élvezhető. Itt jön a képbe az átláthatóság is, ami szintén kulcsfontosságú. Elég csak megnézni a WoW rendszerét: egyértelmű, jól felismerhető ikonok + egyedi grafika + hanghatás kíséri a legtöbb eseményt, lehetetlen nem észrevenni.
    Harmadik kulcs az igényesség. Ebbe beletartozik a balance, a pályák kidolozása, relatíve bugmentes release, support, Battlenet. A karakterek beszólásai, rengeteg utalás, easter egg. Dio hihetetlen lootpalettája. A SC és TfT a mai napig messze a legjobban egyensúlyozott RTS-ek, semmi a közelükbe sem ér. A WoW-os tapasztalataik szerintem egy hasonló szinten balanceolt MMO-t eredményeznek majd.

    A mostani hozzáállásuk nekem nem szimpatikus. Jó két éve érezhető a WoW hatása, addig sem voltak csóri gyerekek, de azóta elszálltak. Activision sem tett jót, hiába fogadkoznak. A WoW kieg egy félkész termék lesz, már a TBC is az volt. Rá lehet fogni, hogy MMO, úgyis gigás patchek jönnek hozzá. Ezt ellensúlyozza, hogy jelenleg mindent a WoW-ra alapoznak, ebből dől a pénz a SC2 Dio3 és az új MMO fejlesztésére (horribilis összegek), amikkel én eddig maradéktalanul elégedett vagyok. Az ilyen fejősteheneket pedig erre kell optimalizálni, nem a konkrét játékélményre, és ez bizony érződik. Ami a vicc, hogy még így is az egyik legjobb PvE ÉS PvP MMO.

    Manapság csak az ilyen "unatkozó elhivatott milliomos" jellegű fejlesztőktől lehet valamit várni. Mindneki más kiadja a félkész, igénytelen, optimalizálatlan hulladékot, hiába van mögötte akár egy EA. Erősödik a casual tendencia, akiknek primitív játék kell, nem játszanak vele heteket.
    Ki meri ilyenkor elhajtani a kiadót, hogy mi márpedig komplex játékot csinálunk és ülünk rajta még másfél évet? Páran megtehetik, egy részük viszont inkább óvodásoknak fejleszt, abban van a pénz. Ma már annyiba kerül egy-egy játék elkészítése, hogy nem lehet pár emberre alapozni. Ott a Valve, kőgazdak alapítók, csináltak két brilliáns játékot, taroltak az elmúlt 4 évben, mégis pénzügyi gondjaik vannak. Kis pénzből jóideje nem lehet normális játékot gyártani. Amire van pénz, 80%-uk vacak, mert szervezetlen/tehetségtelen a fejlesztőbrigád és/vagy beleszól a kiadó. A maroknyi top csapat, akiknek a neve garancia a maradandó, minőségi játékélményre, mind dolgozik valamin, összesen csinálnak 2-3 játékot évente. A játékok a technikai fejlődés ellenére butulnak, kezd az egész a filmiparhoz hasonlítani. Futószalagon érkeznek a nagyköltségvetésű, de pocsék filmek, a tehetséges rendezőknek a szűk keret miatt meg van kötve a kezük. Párévente egy-egy ilyen zseniális író/rendező kap 50miliót egy filmre, abból lesz valami.