• Pio
    #99
    Írtam egy leírást egy másik fórumra, bemásolom ide is:

    "
    Úgy döntöttem csinálok egy kis leírást a játékról lévén a mostanában amúgy is mostoha RTS műfaj egy képviselője ráadásul nem a megszokott formulával dolgozik, így a népszerűsége közel esik a nullához. Továbbá a játékban nincs tutorial... :)
    A leírás alapján pedig mindenki maga döntse el, hogy érdekli-e a dolog avagy nem.

    A játék "műfaját tekintve" a warcraft 3-ig kell visszamennünk, illetve pontosabban annak a multijához és a szinte korlátlan szabadságot biztosító pályaszerkesztőjéhez.
    Mivel az tette lehetővé, hogy a kellő fantáziával és kreativitással rendelkező mapkészítők eszméletlen dolgokat hozzanak össze. Volt ott paintball meccstől kezdve az autóversenyen és "hot potato" játékon át az életszimulátorokig minden. Sőt, két műfaj ki is nőtte magát a battle.netről és önálló "műfajként" él tovább. Persze egyiket se kizárólagosan a war3-as mapkészítők találták ki, más játékok ötleteit használták fel, de kétségtelen, hogy a war3 tette népszerűvé őket.

    Az egyiket mindenki ismeri, aki szokott flashjátékokkal játszani. Ez pedig az úgynevezett Tower Defense, vagy röviden TD. Ennek a játékmenete igen egyszerű, van egy előre definiált útvonal, amin ellenségek egyre erősebb (egyre több életerővel/gyorsabb sebességgel rendelkező) hullámai próbálnak végigmasírozni. Ezt megakadályozandó az út mentén tornyokat építhetünk és fejlesztgethetünk az ellenségek megöléséből származó pénzmag segítségével. Ha bizonyos számú ellen végig megy az úton, akkor vesztettünk.

    A másik műfajt pedig talán elsőként a Demigod próbálja kiemelni a battle.net legsötétebb bugyraiból. Ennek a műfajnak egyelőre nincs saját neve. Gyökerei a Starcraft fanmade mapjaiig vezethető vissza, ám a műfaj mindenképp a war3-ban csúcsosodott ki a Defense of the Ancients nevű fanmade pályában (röviden DotA). Olyannyira, hogy a dolognak külön wikije van, Basshunter csinált egy tüctüczenét is hozzá illetve egy majdnem 14 milliós nézettségű klipet. A dologból rendszeresen bajnokságokat tartanak, az összes magára valamit is adó e-sport brigádnak (MYM, SK Gaming, satöbbi...) van saját hivatalos DotA csapata.
    A lényeg a lényeg, hogy erre a "gépszíjra" kaptak rá Stardockék, amikor dota-klón készítésére adták a fejüket.
    Miről is szólnak ezek a játékok?
    Adott egy általában szimmetrikus pálya a két szélén 1-1 bázissal melyek 1-1 csapat (legyen X és Y csapat) alá tartoznak. Mindkét oldalon találhatóak általában a bázis közelében spawnpontok, ahonnan bizonyos időközönként megadott lények spawnolnak és elindulnak egy előre szkriptelt útvonalon az ellen bázisa felé. Több út is vezethet az ellen bázisára, de egy megadott spawnponton spawnoló lények mindig könyörtelenül ugyan azt az utat követik és ha ellenségbe ütköznek harcolnak, amúgy menetelnek előre. A pályán ezenkívül őrtornyok vannak szanaszét, X csapat térfelén X tornyai, Y-én Y tornyai.
    Így ebben a szituációban az egyensúly tökéletes. Szimmetrikus pálya, két egyforma bázis, mindkét oldalon pont ugyan úgy elszórva tornyok, mindkét térfélen ugyan annyi spawnpont, amelyekből ugyan olyan időközönként kijönnek ugyan azt a szkriptelt útvonalat követő mobok, akik a pálya közepén értelemszerűen összefutnak és megölik egymást.
    Itt jönnek a képbe a játékosok, akik 1-1 demigodot irányíthatnak. A demigodok feladata az mérleg egyensúlyának kibillentésével bizonyos feladat elérése, ami lehet:
    - az ellen bázisának likvidálása
    - az ellen néhány kisebb bázisának likvidálása
    - bizonyos stratégiai pontok megtartása X ideig
    - az ellen X számú demigodjának likvidálása
    stb...

    Viszont most jön a csavar: bár az egész eddig egy RTSre emlékeztet és a kezelés is az RTSekéhez hasonlít a legjobban, a demigodunkat mégis inkább az RPGkből megszokott módon kell kezelnünk.
    Kezdéskor ugyanis még ott a tojáshéj a fenekünkön, semmit nem érünk egymagunkban, az ellenséges mobok legkisebb csapata is könnyűszerrel elbánik velünk, ezért ilyenkor potyáznunk kell, a saját szkriptelt csapatainknak kell besegítenünk a harcban, hogy így erősörjünk. Mit is jelent az erősödés?
    Először is tapasztalati pontokat gyűjthetünk, melyek segítségével szinteket lépünk, aminek hatására erősödik élet- és varázserőnk, illetve kapunk egy pontot, amit eloszthatunk a skilljeink között. Vannak passzív skillek, amik fixen adnak valamilyen képességet, esetleg növelnek valamilyen statot, illetve aktív skillek, melyeket a varázserőnkből tudunk elsütni, lehet castolási ideje és cooldownja is. Ezeket a skilleket több lépcsőben fejleszthetjük egy jól átlátható skillfán.
    Másodszor pedig pénzt gyűjtünk, amit sok mindenre fel lehet használni. Egyrészt tárgyakat vásárolhatunk belőle, amik adnak valamilyen passzív bónuszt (például egy pajzs armort ad, stb) és lehet valamilyen aktív, useoláskor elsülő képessége is (ezeken mindig cooldown van). Összesen 3 useolható itemünk lehet egyszerre és ide tartoznak a healing/mana potionök is, szóval érdemes csínján bánni az ilyen itemekkel. Másrészt a pénzből fejleszthetünk a bázisunkon is jópár dolgot, úgymint tornyaink védőereje, lőtávja, támadó lényeink fegyvere, páncélja, új lényeket rendelhetünk a támadó lényeink csapatába, satöbbi... Harmadrészt ebből a pénzből vásárolhatják meg a Generalok (alapvetően két demigod típus van: general és assassin) a lények idézéséhez szükséges idolokat.
    Saját demigodunkon kívül csak akkor van lehetőségünk más lényt irányítani, ha generallal vagyunk. Ők tudnak idézni közel/távolharci és gyógyító egységeket. Ezekből többféle létezik, minél erősebbek annál drágábbak az idézéshez szükséges idolok. Az assassin típusú demigodok nem tudnak idézni, cserébe valamivel erősebbek hadvezér társaiknál.
    Ha esetleg meghalsz (főleg rutintalan játékosoknál a játék elején nagyon sűrűn előfordulhat, mert azért eléggé halandóak a demigodok, vigyázni kell velük) akkor néhány másodperc múlva a bázisotokon éledsz újjá.
    A terepen ezen kívül van néhány stratégiai pont. Ezek egyike egy gyógyító kristály, ami gyógyítja a közelben álló játékosokat. Az összes többi stratégiai pontot egyszerre egy csapat uralhatja egy azt jelképező zászló "elfoglalásával". Ezek adhatnak mozgási sebesség bónuszt a közelben állóknak, támadóerő bónuszt, satöbbi, esetleg elérhetővé tehetnek egy shopot, amiben ritkább, erősebb itemek vásárolhatóak, vagy akár új portált állíthatnak az adott csapat sorába, ahonnan ugyan úgy spawnolni fognak a lények.

    Nagy vonalakban erről szól a játék.

    Hogy ez a recept működik-e? Single módban, gép ellen egészen biztos, hogy nem. Nagyjából fél óra alatt megunható és utána a singlet csak új taktikák, kombók kipróbálására fogod használni. Multiban viszont annál inkább! Elég csak a dota példátlan sikerét tekinteni. Vitán felül a világ legnépszerűbb fanmade, hivatalosan nem támogatott, ingyenes játékmodjáról van szó. Magam is több napos LANokat játszottam végig dotához hasonló war3 mapok (The Great Strategy, Land of Legends 2, Aeon of Six Gods, satöbbi...).
    Hogy a Demigodnál is működni fog? Nos, ezt majd az idő eldönti. Elvileg minden esélye meglenne rá, hisz nagyon hasonló a dotához és - szerintem - pont ott változtatott a recepten, ahol rá is fért. Ennek ellenére a karcsú promóció, a mostoha műfaj és a warezt leszedő->műfajt meg nem értő->10 perc után uninstalláló->minden fórumon azt szénné fikázó arcok hatására valószínűleg a Battleforge-hoz hasonlóan ez a játék se fog felkerülni semmilyen eladási toplistára.
    "