• Breki33
    #69
    › Kerékpárlezárás/-lelakatolás
    A KERÉKPÁR LELAKATOLÁSA

    Sheldon Brown

    Ha nincs biztonságos kerékpártároló a munkahelyen, akkor mindenképpen komoly lakatot kell venni. Ilyen például a Kryptonite. Az a fontos, hogy ne kelljen ezt a lakatot magával vinnie a kerékpárosnak. A súlyuk akkora, hogy egy 50.000 forintos kerékpár helyett egy 300.000 forintost kellene venni ahhoz, hogy kiegyenlítsük a különbséget. Ott lehessen hagyni éjszakára, és csak egy könnyű, hajlékony fajtát vigyünk magunkkal, ha mégis be kell ugrani valahova útközben. Ha mindkettőt egyszerre használjuk, akkor kétszer olyan biztosak lehetünk abban, hogy délután is ott találjuk a kerékpárunkat a helyén. Mindkettő feltörhető, de az U lakathoz és a hajlékonyhoz két különböző szerszám kell, és kétszer annyi idő, amíg feltörik őket. Nem minden tolvaj visz magával két szerszámot, és nem szeretnek sokat vacakolni. Azt a kerékpárt viszik el, amelyikkel a legkevesebb a munka.

    Nem érdemes szétszerelni a kerékpárt lezáráskor. A hosszú hajlékony kábellakattal az összes leszedhető alkatrészt össze lehet kötni, míg az U lakattal a hátsó kereket és a vázat lehet valami erős dologhoz kötni. Ha nem elég hosszú a lakat ahhoz, hogy az első kereket és a nyerget összekössük, akkor csavaros rögzítést alkalmazzunk az üléscső-bilincsen.

    Ne használjunk egyszerű lakatot a hajlékony kábelen. Könnyebb elvágni ezeket, mint a kábelben lévő sodronyt. A beépített lakatoknál a sodronnyal kell megküzdeni a tolvajnak, amihez naponta kell éleznie a szerszámát. Sok tolvaj igen lusta ehhez. A legjobb U lakat a lehető legkisebb méretű típus. Az én kedvencem a Kryptonite Mini, amit nagyon ritkán lehet kapni. Kisebb, könnyebb és biztonságosabb, mint akármelyik nagyobb típus, mivel nincs az a hidraulikus feszítőszerszám, amely a belsejébe beférne. Ha csavarni akarják, akkor pedig sokkal kisebb erőkart nyújt a tolvajnak.

    Az emberek azért veszik meg a nagyobb U lakatokat, mert nem tudják, hogyan kell használni őket. Leggyakrabban az üléscsövet, a hátsó kereket és egy lebetonozott dolgot próbálnak összekötni vele. Ezt a Minivel nem lehet megtenni, de nem is kell. A lakatot csak a felnin kell átdugni a hátsó háromszög belsejében, mivel a kereket mérete miatt nem lehet kihúzni onnan. Vannak, akik ezt azért nem merik megtenni, mert félnek, hogy a tolvajok elvágják a felnit és a külső gumit és már viszik is a gépet. Ez még egy tolvajnak sem sikerült.

    Először is sokkal nehezebb elfűrészelni a felnit, mint bármelyik vázcsövet. A küllők olyan erősen feszítik össze a pántot, hogy a fűrészt meg se lehet mozdítani az első néhány milliméter után. Először el kell vágni az összes küllőt. A gumihoz pedig precíziós áttételes csípőfogó kell, mert más nem vágja a benne lévő edzett sodronyt. Magához a gumihoz pedig egy éles kés. Ennyi szerszámot nem cipelnek a tolvajok, akiknek gyakran futni kell, ha nem jól sülnek el a dolgok.

    Másodszor, ha mégis (akkumulátoros) sarokcsiszolóval valahogyan elvágnák, akkor ezzel tönkretették a kerékpár második legértékesebb alkatrészét, a hátsó kereket. A kerékpár ezután nemcsak nehezen értékesíthető, hanem lényegében használhatatlan.