• DcsabaS
    #91
    Kedves willcox!

    Ha minden lényegtelen dologban teljesen pontosan igyekeznénk fogalmazni, akkor az szinte olvashatatlan és igen nehezen érthető szöveget eredményezne. Szerintem hagyni kell egy kis gondolkodnivalót az olvasónak is, így gyorsabban lehet haladni a lényeg felé.

    A Te példád mindenesetre különös. Az űrhajó energiaforrásával kapcsolatban szerinted külön el kellett volna magyaráznom, hogy nem a következő (jelentéktelen) tételekről van szó:
    - a fedélzeti és a műszerekbe épített akkumulátorok energiája,
    - napelemekből kinyerhető energia,
    - az utasok testének kémiai és hőenergiája, netalán az általuk elvégezhető mechanikai munka,
    - kicsiny radioaktív telepek energiája,
    - korróziós és hasonló folyamatok során felszabaduló energia,
    - az űrhajó napsütötte és sötét oldala közötti hőmérsékleti különbségből kinyerhető energia,
    - az űrhajóba becsapódó különféle részecskék esetleg kihasználható energiája (pl. napszél),
    - stb.

    Hát nem volt eléggé nyilvánvaló, hogy az űrhajó mozgatásához döntően felhasználni kívánt energiáról volt szó?!?

    És most megismétlem:
    A mai űrhajóknál a hajtómű üzemanyaga a fő energiaforrás. Ez az üzemanyag szolgál egyúttal TÖMEGforrásként is (hogy elég nagy lehessen a tolóerő). De ha olyan energiaforrást tudunk (majd) használni, amely lényegesen koncentráltabb mint a mai kémiai hajtóanyagok, akkor elég lesz csak azt a KONCENTRÁLTABB energiaforrást VINNI MAGUNKKAL (szükség esetén még annak is van tömege), mert a hátrafelé (felgyorsítás után) kidobni kívánt anyagot vehetjük az utunkba eső térből is.

    Teljesen hasonlóan ahhoz, ahogy pl. a vízben is nagyszerűen lehet közlekedni úgy, hogy előlről beszívjuk a vizet, hátrafelé pedig felgyorsítva kinyomjuk azt (az egyszerű hajócsavar is ezt csinálja). Az ilyen járműnek NEM KELL hatalmas mennyiségű vizet magával vinnie, hanem csak a koncentrált energiaforrást. A víz kívülről adott.

    "JAJ!!! Az egy pillanatig sem zavar, hogy az űrhajó és a környezet között jó sokáig jelentős sebességkülönbség van? Mivel és hogyan akarod egyáltalán befogni a környező közeget, amit aztán felgyorsítva magad elé lösz ki?"
    - Szeretném előre is rögzíteni, hogy itt most NEM a konkrét technikai megvalósításról van szó, hanem csak az elvi lehetőség felvázolásáról.
    - Nagy sebességkülönbség akkor és addig lehetséges, amíg RITKA a közeg.
    - Ha már nem elég ritka, és ÉPPEN EZÉRT megjelenik a súrlódás, akkor viszont a súrlódást okozó anyagot nagyobb sebességgel előre lőve hatékonyabban tudunk fékezni.
    - Már a közönséges súrlódásos fékezés is úgy működik, hogy az űrhajó felhevült elejéről előre felé pattannak az atomok/ionok/molekulák, vagyis úgy működik, mint egy végletekig primitív fékező hajtómű.
    - Ahonnan az is megérthető, hogy ha egy olyan felületet szerelünk a tényleges űrhajó ELÉ, amelyiknek a hőmérséklete lényegesen magasabb (akár mesterségesen is lehet fűtve!), akkor onnan a visszalökött részecskék nagyobb impulzussal távoznak, vagyis a fékezés hatékonyabb lehet. (Eközben meg az űrhajó hőmérséklete alacsony lehet.)
    - Az előbbi felület lehet majd elektromágneses erőtérrel is helyettesíteni, legalábbis távlatilag.


    "De az antianyagot felejtsük már el, mert még használható mennyiséget soha nem csináltak, a tárolása energiaigényes és problematikus, a veszélyességéről nem is beszélve."
    Antianyagot (főleg pozitronokat, de antiprotonokat is) manapság már szinte rutinszerűen gyártanak (vizsgálati célokra). Persze egyelőre hihetetlenül drága, de ez ugye megint elsősorban annak a függvénye, hogy az emberiség mennyire van bőviben az energiának. A jövőre nézve lehetünk optimisták.
    A tárolásával kapcsolatos nagyon fontos eredmény az utóbbi évekből, hogy a LEHŰTŐTT ANTIHIDROGÉNT gyakorlatilag egyáltalán nem nehéz tárolni. (Veszélye persze még van.)

    Éhenhalás:
    Az emberes utazás nyilván problémásabb, ha hosszú időkről van szó. De nem látom be, hogy pl. a hibernálás (vagy ahhoz hasonló állapot) miért lenne távlatilag reménytelen, ha egyszer semmilyen elvi akadálya nincs.